Vreemd schouwspel...

Gestart door javanerkelens, juli 04, 2008, 20:49:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Hallo spinnenforum,

Gisteren trof ik dit schouwspel aan.
Een spinnetje dat waarschijnlijk al aardig levenloos aan een webdraadje hing en waaraan een andere spin..."zat te snuffelen of eten"....
Maar tot mijn verbazing zag ik tevens een kleine larve op het lichaam van de levenloze spin zitten.
Het leek dan ook alsof hij eruit kroop.
Lang geleden had ik op dit forum eens gehoord van bepaalde vliegen of wespen, die de spin gebruiken als levend voer voor hun larven.........zou het kunnen dat hiervan sprake is op mijn foto....of is het een toevalligheid en iets anders...?

Groeten Joke
(p.s. ik heb even een uitvergroting erbij gedaan van het larfje)
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Uitvergroting larve..
Groet,
Joke (van Erkelens)

spinnenvrouw

Mooi!
Inderdaad een ecto, een larfje van een sluipwesp die straks de spin gaat opeten. Ze wachten nog een poosje tot de spin groot genoeg is en slurpen haar dan in een paar dagen leeg: de Grote Slurp.
Wat dat tweede spinnetje doet is gokwerk, het lijkt niet dezelfde soort.
Ik heb één (1) keer gezien dat een spin slap aan één pootje in haar web bungelde, toen ik thuiskwam deed ze het weer, en bleek ze een ei op haar rug te hebben. Het is mogelijk dat spin twee door heeft dat spin 1 niet in staat is iets terug te doen, en haar als prooi beschouwt. De sluipwesp moet dan eieren produceren die meteen na het leggen uitkomen. Dat bestaat, al weet ik niet of het ook van dit groepje spinnenetende sluipwespen bekend is.
Jacomijn Prinsen

javanerkelens

Kijk aan.....dat is mooi!
En erg bedankt voor de uitleg en het was inderdaad een sluipwesp (was ik vergeten)
Nou moet ik ook zeggen, dat naast mijn vliegenvoorkeur, ik spinnen ook graag mee fotografeer, ze zijn vaak fotogeniek en hebben altijd wel iets spannends... :grin:

Bedankt....Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)