Space Invaders?

Gestart door Lex Peeters, juni 17, 2008, 23:38:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Sinds het recentelijke moment dat ik me als vogelaar ook in insecten ben gaan interesseren blijf ik me dagelijks verbazen. Eenmaal je vizier in de macrostand gezet vallen je in t veld beestjes en situatie's op die je niet voor mogelijk had gehouden. Zoals deze vliegjes, bladwespjes...? Het zou me niet verbazen als ze een of andere science fiction-fantast al eens geïnspireerd hebben. Er verbleven vandaag een stuk of 10 ex. (ook parend) in mijn tuin in Netersel.

Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters

Let ook op de parelmoertinten op de vleugels, die ook werkelijk aanwezig zijn. Parelmoer in glas-in-lood!

Lex Peeters

en de laatste:

thijsdegraaf

#5
Ik ben wel wat jaloers. Ik zou dit beestje ook wel eens in het echt willen zien.  ;)

zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=51322

Groet, Thijs

han.endt

Een wantsje, Stephanitis takeyai. Ik dacht dat er naast S. takeyai nog andere van dit genus zijn aangetroffen. Dus niet helemaal zeker. Ik zal hem even verplaatsen naar het wantsenforum dan kan er een kenner naar kijken.

thijsdegraaf

#7
Dat had ik al staan Han.  :grin: Waar ik naar verwijs, staat trouwens ook in het vliegenforum.

Groet, Thijs

Arp

CiteerIk zou dit beestje ook wel eens in het echt willen zien.
Kijk eens bij je lokale Rhododendronverzamelingen (en aanverwante) onder de blaadjes ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ha Arp,

Zal ik doen.
 :)  

han.endt

CiteerDat had ik al staan Han.  :grin: Waar ik naar verwijs, staat trouwens ook in het vliegenforum.

Groet, Thijs
Ik had jouw commentaar nog niet gezien Thijs.

Lex Peeters

Bedankt allemaal.

Is het van origine een exoot?

Gr.,

Lex

(Nu ik toch naar het wantsenforum ben verplaatst post ik meteen twee foto's van een wantsennimf, ook al erg klein, die ik vandaag in mijn tuin aantrof)

Lex Peeters

De onderkant:

thijsdegraaf

Nimf Koolwants (Eurydema oleracea)??? Zit ik goed Berend?
Groet, Thijs

Berend Aukema

Inderdaad Stephanites takeyai. Invasieve exoot, geïntroduceerd met de waardplant Pieris japonica uit Japan en overgestapt op Rhododendron. Op Rhododendron inmiddels drie soorten van het genus, die ook bekend staan als "Japanse vlieg". Stephanitis oberti komt oorspronkelijk voor op rode bosbes en is overgestapt op rododendron, en Stephanites rhododendri is geintroduceerd (uit Noord-Amerika?), maar pas in 1905 beschreven aan de hand van exemplaren verzameld in Boskoop! De eerste is nu algemeen op Pieris en Rhododendron in heel Nederland (nog niet op de Waddeneilanden) en lijkt S. oberti te verdringen. S. rhododendri lijkt bijna te zijn verdwenen. De aanwezigheid van Stephanitis-soorten is eenvoudig te controleren: de bovenzijde van de bladeren is opvallend geel gespikkeld (zuigschade), terwijl de wantsen zich op de onderzijde van de bladeren bevinden temidden van uitwerpselen en vervellingshuidjes!