Bosbandzwever - Syrphus torvus

Gestart door Robert Heemskerk, april 25, 2008, 00:03:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag vliegenforum,

Ik zou hier eigenlijk een mannetje Bosbandzwever van willen maken, toch mis ik echt de beharing op de ogen.., of deze haartjes moeten zich vlakbij de onderrand-oogrand begeven zodat ze niet meer opvallen?

Is er nog een andere soort die ik niet mag uitsluiten?

nog een vraagje:
De Kleine bandzwever heeft op de voorvleugel: Vleugelvelletje met lange haren op bovenkant.
Wordt met vleugelvelletje het vleugelschubje (alula) bedoeld?



Goyatlah

Moi Robert, over de ID kan ik niets zeggen, maar pracht foto, alleen iets te ruig met je Sharp-filter omgegaan
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

han.endt

#4
Robert,
Met zulke foto's durf ik wel tot determinatie over te gaan. Mijn complimenten. Ook aan de vlieg natuurlijk.
Het is een mannetje (belangrijk), de ogen zijn onbehaard en aan de buitenzijde van de top van dij drie zitten kleine zwarte haartjes. Kortom Syrphus ribesii.

Het vleugelvelletje zit nog dichter bij het lichaam dan de alula aan de achterzijde van de vleugel tussen de vleugel en het borststuk. Hier is de alula te zien en het vleugelvelletje zit daar weer achter. Om het goed te zien moet je vleugel iets naar voren trekken.

Gert Veurink

Robert wat een prachtfoto's! Complimenten!
Welke aparatuur heb je dáár voor gebruikt?
groet!
Gert Veurink



Robert Heemskerk

#6
bedankt voor de complimentjes  ^_^ , mede mogelijk gemaakt door de zweefvlieg die rustig bleef zitten.

Eerlijk gezegd vind ik het nog lastig te beoordelen; ''buitenzijde van de top van dij drie zitten kleine zwarte haartjes'' Ik weet waar het ik ongeveer moet kijken en denk dit soort haartjes te zien zitten maar had dit eerst als een schaduwtje aangezien?

De foto is gemaakt met een speciale Macrolens van Canon(MP-65mm), 1:1 met f16 op een 250ste.
En niet te vergeten de Twinlightflitser.

Afstand is zeer kort < 10cm

Bij de detailfoto's heb ik de foto mogelijk iets 'gescherpt' met Photoshop, een heel klein beetje dat wel maar gelet op het hoge contrast en scherpte van de foto zelf was dit misschien wel een pietsie te veel ja. De detailfoto's waren bedoeld voor het helpen bij de determinatie.

Verder is goed flitsen best lastig, deze is wel te corrigeren maar ook steeds afhankelijk van de afstand en hoek. Het is wel erg leuk om te experimenteren. Ik sta soms zelf ook versteld als ik mijn foto's thuis bekijk, dan zie je dingen die ik helemaal niet zag voorheen..

Ik was zelf ook erg te spreken over een Eenstreepdansvlieg die ik vorige week had gemaakt.
Dit is een vrij kleine dansvlieg, zo groot als een mugje..
Voor de liefhebber:

Gert Veurink

Compleet off topic, maar ja je vraag is toch al beantwoord...

Maar wederom prachtig!!! Ik heb ook wel eens over die lens getwijfeld, maar lijkt me lastig werken omdat je zo dicht bij je object moet komen en die krengen dan steeds wegvliegen... valt dat dus mee?

groet!
Gert Veurink



Robert Heemskerk

Dat gebeurd ook meerdere keren ja  :angry:

Afgelopen week een Spits elfje dat net voordat ik wilde afdrukken de vleugels nam..
Je moet er dus wel erg geduldig zijn, verder is deze lens bij voorkeur (of alleen dat weet ik niet) geschikt voor Canoncamera's. En de lens is erg zwaar en niet te vergeten echt veel te duur eigenlijk.. -_-  

Goyatlah

Snap het ff niet.

Als je op zeg maar 30 cm kunt komen ben je voor de meeste insecten onzichtbaar geworden, en dan kun je er vaak net zo dicht op als je wilt. Is in ieder geval mijn ervaring. Heb bij mijn vuurjuffer op 40cm afstand van lens gewisseld en het beest bleef nog steeds zitten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Robert Heemskerk

#10
hi Dolf,

En nu gaan we écht offtopic..;

Mogelijk is er toch wel een verschil tussen vliegen- en Libellen die zo op het oog stil zitten:

Vliegen (verschillen volgens mij onderling al in hun gedrag) kunnen vrij stil zitten tijdens het nuttigen van de maaltijd (het aflikken van het blad) of tijdens hun 'toilet'.

Wat ikzelf erg opvallend vond, dat er na wat zonneschijn veel soorten plotseling verschijnen om vervolgens als de zon achter de wolken is allemaal weer weg waren  :o

En sommige vliegen blijven prachtig stil zitten terwijl ik van alles doe om ze heen.
Die staan dan misschien in 'de slaapstand'?  :unsure:  

Gert Veurink

Citeer
Wat ikzelf erg opvallend vond, dat er na wat zonneschijn veel soorten plotseling verschijnen om vervolgens als de zon achter de wolken is allemaal weer weg waren  :o
Heeel herkenbaar... als je ze nog in beeld hebt terwijl de zon verdwijnt laten ze zich weer wel beter fotograferen... met veel zon zijn ze vaak actiever dan met een beetje schaduw.
Libellen kun je niet in z'n algemeenheid zeggen. De meeste juffers en heidelibellen en oeverlibellen (zitters) zijn goed benaderbaar. Maar ik vind witsnuiten (uitzondering) en glazenmakers (vliegers)  vaak een drama om te fotograferen
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Tsja, heb het zelf afgelopen najaar meegemaakt dat ik om 2 uur 's middags langs een gebiedje fietste waar van ik dacht: als er ergens Zwervende Heidelibel zit dan hier. Heb tot 7 uur 's avonds moeten wachten tot de zon en de wolken meewerkte en ik inderdaad dat beest waarnam (en een goede foto er aan over hield).

Overigens Gert, witsnuiten zijn toch makkelijker dan je denkt, neem binnenkort maar kontakt op, kan je ze tig laten zien (en dan misschien ook Maanwaterjuffers)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

han.endt

#13
Ik wil even terugkomen op mijn determinatie. Hoe mooi die close-up van dij drie ook is, wat ik aanzie voor zwarte haartjes kan ook best schaduw zijn van de gele haartjes. Ik durf S. vitripennis toch niet helemaal uit te sluiten.
Het is eigenlijk niet te doen om de mannetjes van beide soorten op foto van elkaar te onderscheiden.

PS. het gaat om de kleur van de kleine haartjes in de top van het gele gedeelte van de dij. S. vitripennis alle geel, S. ribesii zwarte en gele.

Robert Heemskerk

Ok, zal ik doen Han.

Hierbij nog even een schets, waar ik het gebied aan geef waar deze haren te zien moeten zijn.

Corrigeer me maar als het niet helemaal goed is..

Vind ik leuk om te weten  ;)  

han.endt



han.endt

Kunnen we daar kleine zwarte haartjes tussen de gele zien of is het schaduw? Blijft toch erg moeilijk om dat te beoordelen.

Robert Heemskerk

Ik kan het niet zien..

De waarneming heb ik i.e.g. op onzeker gezet.

Een volgende keer zal ik eens proberen op de achterpoot in te zoomen, dan moet er meer details zichtbaar zijn.

bedankt voor de hulp tot zover.