3 x spin+3 x ectoparasiet

Gestart door blaauw7, april 03, 2008, 12:06:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Deze spinnetjes vond ik vandaag. Ze dragen allemaal een ectoparasiet met zich mee. Volgens mij is spin 1 een strekspin. Wat de anderen zijn weet ik echt niet. De laatste twee heb ik in een potje zitten en ik wil de parasiet graag uitkweken. Moet dat bij kamertemperatuur?, donker of licht? En hoe lang duurt zo iets?
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

en nr 2:
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

en nr 3:
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Schitterend!
De eerste is inderdaad een strekspin, Tetragnatha.
De andere twee zijn bodem-Linyphiiden, lastig determineerbaar van een foto. Maar als de ecto klaar is met de Grote Slurp  - nummer drie is al een stuk op weg -  is er aan de lijkjes nog wel iets te zien.
Kweken is gemakkelijk, omdat de Grote Slurp al is begonnen hoeven de spinnen niet meer te eten. Niet in de zon zetten, en liever niet in een verwarmde kamer. De cocons zijn karakteristiek voor het genus en soms zelfs voor de soort wesp. En zorg straks voor een goede afsluiting, de wespjes kunnen door kleine gaatjes kruipen.
Ik ben benieuwd of het lukt!
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Bedankt Jacomijn!
Ik ga het proberen om er wat uit te krijgen. De rest van de spin (als ie leeggeslurpt is) kom ik wel een keer brengen. Ook zal ik proberen de sluipwesp te pakken te krijgen.
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Geweldig Dick!
Laat het wespje niet ontsnappen, er zijn er niet zoveel van. Uitgekweekte exemplaren zijn schaars.
Als de wesp is uitgeslopen kun je hem doden door het kweekpotje in de vriezer te zetten. Dat is veel veiliger dan proberen het levende dier over te doen in een ander potje.  En pas op met folie met gaatjes, de wespjes zijn erg slank en wurmen zich overal doorheen.
Maak je foto's van het proces van leegslurpen? Als de spin zich niet meer aan haar web kan vasthouden krijgt de larve rugbulten met weerhaakjes waarmee hij aan het web blijft hangen. De cocon wordt ook aan de webresten vastgemaakt.
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Bijna 7 dagen later. Spin 3 heeft denk ik het loodje gelegd. Deze spin kan zich inderdaad niet meer aan haar webvasthouden en de larve krijgt ook rugbulten met weerhaakjes waarmee hij/zij   aan het web blijft hangen. De andere is nog niet zover.

Wordt vervolgd!
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

en nog een:
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Weer een dag later. De spin is dood! Hij/zij ligt op de bodem van het potje. De sluipwesp larve is zich aan het verpoppen in haar cocon.
Groeten,
Dick Belgers

acherontia

#9
Zet de wespen nooit direct na het uitkomen in de vriezer, wacht hier tenminste enkele dagen mee!

Beste is om ze toch echt dood te laten gaan door uithongering, dit omdat sommige delen nog uit moeten kleuren om een goede determinatie mogelijk te kunnen maken. Ik heb nog ergens een document liggen van Mark Shaw (een echte guru op het gebied van sluipwespen, uiteraard ook goed bekend met Kees Zwakhals en Kees van Achterberg) waarin precies omschreven wordt hoe je het beste sluipwespen kunt conserveren (en doden). Ik zal je dit Word-document per e-mail toesturen.

En wees je ervan bewust dat (sluip)wespen kaken hebben en je de pot waarin je kweekt dus met iets stevigs af moet sluiten om ontsnapping te voorkomen.

Jeroen

blaauw7

De wesp kan niet ontsnappen. Het potje zit goed dicht. Ik ga vandaag voor enkele dagen uithuis. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat de wesp te voorschijn komt. Zondag ben ik weer terug. De andere spin zal in de tussentijd ook wel leeggeslurpt zijn.

Dank je voor het doc bestand ik zal het grondig lezen.
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Twee avonden overslaan en een heleboel gemist ..
Prachtig, die eerste larve die zich inspint.
Zag ik op de foto gepaarde rugbulten?
Ik ben het helemaal eens met de tips van Jeroen: na uitsluipen eerst laten uitkleuren.  Hoewel ik als ik de kans krijg spinnenmannetjes graag eerder in de alcohol gooi omdat zwarte sclerietjes op een zwarte achtergrond zo moeilijk te zien zijn ...
Voor de zekerheid: deze wespjes moeten niet in de alcohol, maar gewoon droog blijven.

Hoe gaat het met nummer twee? Is die al aan de Grote Slurp begonnen?
Jacomijn Prinsen

blaauw7

nummer 1 zit nog steeds in haar/zijn cocon. Ik zal ze niet invriezen maar laten dood hongeren!
spin nummer 2 leeft nog steeds. De sluipwesp larve groeit gestaag.  
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

en spin 2
Groeten,
Dick Belgers

Gert Veurink

Waanzinnig... erg boeiend dit
groet!
Gert Veurink



margriet

CiteerWaanzinnig... erg boeiend dit
eens :D
en dan te bedenken dat er werkelijk mensen zijn die liever een soap op tv kijken..
bedankt dat je dit post !
groetjes,

Margriet

spinnenvrouw

Het gaat goed!
De cocon van nummer 1, met de vierkante doorsnee, is het model van Acrodactyla.  
Deze ectoparasieten van spinnen maken verschillende cocons, in dit geval kun je het genus er aan herkennen, bij een ander genus zelfs de soort.  
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Ecto 2 is inmiddels ook aan de grote slurp begonnen!
Ecto 1 zit nog in haar/zijn cocon
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

4 uur later, De ecto slurpt goed door! spin is inmiddels overleden
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Weer 6 uur later. Spin leeggeslurpt, buikje rond. Begonnen met het spinnen van een cocon.
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Dat wordt nachtwerk!

Heb je de rugbulten van de larve bekeken?  Bij sommige genera is er één bult per segment, bij andere zijn er twee bulten per segment, soms is er één bult per segment met een centrale zone zonder stekeltjes.

Een kennis maakte ooit een foto waarop je kon zien dat de larve, bezig met de cocon, plots zijn achterlijf uitstulpte om te poepen buiten de deur!

Wij toeschouwers gaan door met genieten!  :wub:  
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Hoi Jacomijn,

Ik probeer zo min mogelijk te verstoren om het natuurlijke proces niet te veel te storen. Ik haal het "rupsje"dus niet uit het potje. Ik zie inderdaad de rugbulten, volgens mij zijn ze gepaard. Zo,n grote slurp gaat best wel snel. In een dag helemaal leeg, en morgen vroeg, denk ik, al een cocon. Nu is ze bezig met spinnen. De kop gaat nu heen en weer.
Gisteren was de spin nog spring levend. Hoe lang duurt het pop stadium normaal gesproken.
Erg leuk deze soap!
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

12 uur verder. Bijna ingesponnen.
Groeten,
Dick Belgers

Ivo Raemakers

Dit wordt een steeds mooiere serie Dick.
Zoiets verwacht ik nu eigenlijk ook voor Sitaris...  ;)
Groet Ivo

blaauw7

Ik zal eens iets bedenken Ivo! Wie weet.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

De ecto heeft zich inmiddels ingesponnen. Ook dit maal een met de vierkante doorsnee, het model van Acrodactyla. Nu afwachten wat er uit komt.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

#26
De eerste ecto is inmiddels uit haar/zijn cocon gekropen. ik heb hem drie dagen in het potje laten rondlopen. Nu de tweede ecto nog. Die is denk ik wat kleiner.
Wil jij ze hebben Jacomijn voor je collectie?

Eerste foto: ecto, cocon en spin.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

En de ecto.  
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Proficiat!
Het is een meisje, op de tweede foto is de legboor te zien.
Als nummer twee ook uit is kom ik ze graag halen. Dan probeer ik de spin te identificeren, en gaat het samen naar Kees Zwakhals. Die zet wesp en gastheer samen op één speld.  
Jacomijn Prinsen

blaauw7

De tweede is ook geboren ook een meisje. Ze liggen voor je klaar Jacomijn. ook weer een nieuwe ecto gescoord
Groeten,
Dick Belgers