Telescoop

Gestart door Joke Pruis, februari 11, 2008, 15:51:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joke Pruis

Hoi lezers van waarneming.nl

Ik ben een liefhebber van vogels kijken en heb een kijker van de Vogelbescherming 8x42 die goed voldoet.
Maar ja...eenmaal door een telescoop gekeken zie je wel veel meer :rolleyes:

Ik wil me nu dus orienteren op aanschaf van een telescoop in de toekomst maar heb er nul verstand van.

Heb me laten vertellen dat een Kowa een goed merk is als alternatief voor de duurdere merken.

Mijn eisen:
Tja...goede kwaliteit lens en lekker dichtbij te halen B)
Niet zo zwaar in het dragen/handzaam (ik ben niet zo sterk)
Budget: 500-800 euro
Ik heb een Pentax digitale spiegelreflexcamera en zou die graag willen aansluiten.

Kan ik voor die prijs ergens terecht of zou jullie advies zijn: doorsparen!?

Wellicht een 2e handse en waar moet ik dan op letten?

NB: ik ben brildragend :blink:

Mijn dank voor tips!

Joke
groet,
Joke Pruis

frankmeer

#1
Hoi Joke,
Lees ook dit topic eens: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42229.

Zelf zou ik je de Nikon ED50 aanraden: erg licht, niet zo duur en prima kwaliteit!
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_det...d_product=22858
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=1048
Frank van der Meer

Joke Pruis

Dank je, ik vermoedde al dat er vast wel een eerder topic over was, maar keek er overheen.
groet,
Joke Pruis

frankmeer

#3
Topics over dit soort vragen (verrekijkers, telescopen, camera's e.d.) staan meestal in het subforum Multimedia: Fotografie/Geluid. http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showforum=42
Misschien dat je het daarom niet kon vinden?
Frank van der Meer

Alex Kwak

Citeermaar de Pentax presteert zeker beter dan de topmodellen met ED/HD van Swarro, Zeiss of Kowa voor slecht een fractie van de prijs.
Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb net anderhalve week geleden een Swarovski gekocht, terwijl ik op pad was gegaan voor de Pentax (beide de 65mm-modellen).
De Pentax is bijzonder goed, en heeft verreweg de beste prijs-prestatievehouding.
Maar qua kleurscheiding is de Swarosvski domweg beter. Kijk naar een zwart voorwerp met een witte achtergrond, dan heeft de Pentax toch echt een paars randje.

Maar, overtuig jezelf en maak een afspraak bij Konijnenberg in Den Ham (en doe gelijk beide Henken de groeten van me  ;)  ).

Maar nogmaals, ben je op zoek naar een zeer goede en betaalbare scoop, dan is de Pentax een prima keuze. Wil je geen concessies doen, kies dan de Swarovski.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

BramtK

#5
Of de Kowa TSN-883 Prominar, naar mijn mening de beste telescoop van dit moment (vandaar dat ik 'm heb :) ). In zijn geheel rond de €2000,-, maar in een winkel in Den Haag ligt zijn kleine broertje (met 77mm huis) voor €1500,-. Gaat helaas nog steeds over je budget heen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Zeker, je kan er lekker over babbelen. Een beetje de heilige koe voor de vogelaar.

Je hebt helemaal gelijk als het gaat om die subtiele verschillen tussen producten en de gevoelskwestie die een rol speelt bij beoordeling van optiek. Ik denk dat veel kwaliteitsverschillen tussen topmerken voor veel vogelaars uberhaupt niet te duiden zijn. Als je een dergelijke uitgave voor jezelf wil verantwoorden, dan komt er nogal eens wat subjectieve onzin te voorschijn. (Ik heb zelf een Zeiss Victory FL 10x42 kijker en moet dus nog wel eens aanhoren waarom mensen toch voor een Swarovsky hebben gekozen, anders dan dat die duurder is en dat heel Nederland er al mee rondloopt :) .)

Ik heb trouwens wel heel vaak gevogeld met een Swarovsky ATS 80 HD telescoop. Ook een paar keer mee gehad op vakanties in het buitenland. Mijn oordeel daarover betreft dus niet alleen maar een gevoelskwestie.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Helen

#7
Hallo,

Beetje laaaaaate reactie, maar voor iedereen die niet zoveel geld wil uitgeven hopelijk interessante info.

Heb vorig jaar, na een lange Google zoektocht, op Ebay een Maksutov Cassegrain telescoop 90-1200 mm gekocht, incl. aansluitstuk voor m'n Olympus E-510 en 2 occulairs. Ben erg tevreden over de resultaten, de scope heeft een prima lichtopbrengst en is lekker goedkoop.

Bijgaande foto's zijn niet gecropped.
De eerste foto is genomen met mijn 70-300 mm Zuiko lens op 70 mm.
Helemaal rechts in het midden staan de vogels op 'n reepje grond die op de tweede foto staan.

Deze tweede foto gemaakt met de 90-1200 mm. (met m'n autoraam als statief).
De lucht was zeker niet blauw maar wel redelijk licht.
Bij de derde foto, ook met de 90-1200, heb ik wel een statief gebruikt.
Zelf zie ik geen fringe (blauw/paarse randen) op de 90-1200 foto's.

De scope weegt ongeveer 2,5 kg. Ik moest wel even oefenen met het scherpstellen. Gelukkig heb je bij rustende vogels uitgebreid de tijd hiervoor.

Greetzzz, Helen.

Helen

Foto 2

Helen

Foto 3

Helen Commandeur

Hallo Cees,

Je kunt me altijd PBen.

Ik heb de scope in Hongkong gekocht http://cgi.ebay.nl/1200mm-2000mm-D90-Teles...oQQcmdZViewItem
Merk: Visionking; het model is gelijk aan de scopes die ze in Duitsland verkopen.

Het Plössl 16mm occulair krijg je erbij en de adapter voor de E-510 kost enkele €s extra. Heb ook het 25mm Plössl occulair bij hun gekocht. Met het occulair kun je veel en vooral ver zien. Ik kan de kleine naambordjes van huizen op ca. 300 mtr. afstand nagenoeg lezen.

Nadeel van kopen buiten de EU is dat de laatste twee jaar niets meer aan de ogen van de douane ontsnapt.

Zal morgen even op mijn PC kijken of ik nog linkjes over digiscoping heb en jouw link lezen.

Groeten,
Helen

Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Joke Pruis

Ik heb mijn knip nog maar even dicht gehouden en ga als het enigszins mogelijk is telescopen bekijken op het vogelfestival!
Lijkt me wel prettig om e.e.a. in opstelling te kunnen vergelijken.

Wel bedankt voor alle tips!
groet,
Joke Pruis