Hoofdmenu

Principevraagje

Gestart door Arp, januari 21, 2008, 04:45:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo,

Even een principevraagje... vorig jaar heb ik regelmatig tussen de luizen die ik heb aangesleept voor m'n LHB-larvjes ook zweefvlieglarvjes gevonden en gedeeltelijk ook maar "een kans gegeven" iets te worden (voeren etc.). Een enkele keer ook een popje uit het veld meegenomen en uit laten komen (wel veel minder werk ;) ).

Voor het idee heb ik in deze waarneming zo'n pop ingevoerd. Als ik het goed heb is er een vrouwelijke Pyjamazweefvlieg uit gekomen (zie beneden), kan best dat ik het fout heb (ik snap die vliegen nog niet zo best), maar daar gaat het nu even niet om.

De enige echte kiekjes van de waarneming zijn deze:



De vraag is nu het volgende:
Ik weet alleen dat het een vrouwelijke Pyjamazweefvlieg is omdat ik de pop heb uitgekweekt. Is zulke info dan überhaupt wenselijk bij de "waarneming"??

Natuurlijk heb ik regelmatig meer kiekjes geschoten en dus kunnen er probleemloos van allerlei zweefvliegen leuke "verslagjes" gemaakt worden (wanneer ik daar tijd voor heb). Ik heb nu, voor hier op het forum, even een collage gemaakt, maar evengoed zou ik de afzonderlijke kiekjes bij de waarneming of bij "vervolgwaarnemingen" kunnen zetten (steeds met de juiste datum). Alleen zijn het natuurlijk eigenlijk allemaal geen echte "waarnemingen" omdat het gewoon thuis in de kweekbak zat.

In hoeverre zijn zulke "vervolgafbeeldingen" of zelfs aparte "nepwaarnemingen" wenselijk om in te voeren, bijvoorbeeld ten behoeve van de documentatie van de ontwikkelingsfases van zulke dieren.

Enerzijds heb ik het idee dat het voor de fotoverzameling van wrn aardig is om afbeeldingen te hebben zoals hieronder (maar dan bijvoorbeeld ook met kleine en grote larvjes erbij) waarop je verschillende ontwikkelingsstadia kunt zien, maar echte "waarnemingen" zijn het natuurlijk niet. Anderzijds wordt het ook erg moeilijk om zonder uitkweken van een popje te kunnen zeggen welk beest het wordt...

Concreet:
- Moet/mag ik bij de wrn van de pop vermelden dat het een Pyjamazw. meisje is?
- Is het (on)wenselijk op plaatjes van de verdere ontwikkeling van het beest/pop van de waarneming bij die waarneming te voegen?
- Is het (on)wenselijk om plaatjes van de verdere ontwikkeling van het beest/pop als aparte waarnemingen in te voeren.

Wat is het beleid van wrn voor dit soort dingen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MC

#1
De waarneming van het volwassen beest is idd kunstmatig. Opkweken in een warme en beschermde omgeving gaat vaak sneller dan in de natuur, dus je kunt het best de echte ontdekking buiten als datum + stadium aanhouden.

Wat ik in zo'n geval zou doen:
-de waarneming invoeren als op de datum van ontdekking op de juiste plaats, met het op dat moment aangetroffen stadium
-vervolgens in het bijzonderhedenveld er bijv. bij zetten "uitgekweekt, uitgeslopen op 14 mei 07" Evt. kun je nog verder uitleggen hoe het opkweken is gedaan.
Uitgekweekt is voor iedereen duidelijk, de uitsluipdatum is goed om bij te houden aangezien er niet zoveel kweek-ervaringen zijn met de meeste soorten.

Plaatjes toevoegen van verdere ontwikkeling lijkt mij geen enkel probleem, door het vermelden van de kweek is het denk ik wel duidelijk dat het hier om uitgekweekte individuen gaat.

Ik heb ooit eens wat gekweekt:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3436478
In dit geval ontdekte ik de vliegjes toen ze met z'n zessen waren, waarschijnlijk waren ze al een tijdje uitgeslopen toen. Ik had mijn kweek eigenlijk al opgegeven, want de mandarijn was volledig weggeschimmeld...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Arp

Hoi Matthijs,

Bedankt voor je antwoord, dan zal ik in zulke gevallen afbeeldingen van verdere ontwikkelingsstadia erbij voegen. Doe het nu even lui en plak de collage erbij ;)

Jammer dat ik bij jouw kweekje geen foto's zie  :unsure:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MC

ben niet zo'n fotograaf...
maar als het goed is staat bij de soortbeschrijving een link naar een artikel, met figuren hoe de soort te herkennen.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois