Hoofdmenu

welk diertje is dit?

Gestart door Ninnoc, januari 03, 2008, 00:45:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ninnoc

Hallo allemaal.

Ik heb mij net aangemeld omdat ik heel erg graag wil weten welk diertje zich schuil houdt in mijn nordmann spar.
Vanavond kwam ik tot de ontdekking dat er rond de stam honderden kleine kevertjes rondkruipen. De grootste dieren zijn ongeveer 1 centimeter lang (inclusief pootjes enzo) Sommigen zijn kleiner en wat smaller, anderen zoals op de bijgevoegde foto. Het diertje lijkt erg donker maar ik heb het idee dat hij in het echt wat bruiniger is. Midden op de rug lijkt een lichtere, beetje geel-achtige vlek te zitten. Ook het begin van de poten (bij het lijfje) is wat geler dan de rest.

Ik heb heel internet afgezocht, maar weet het echt niet meer! Weet iemand wat dit voor beetjes zijn? De kerstboom gaat morgen meteen het huis uit, maar ik weet niet zeker of ze schadelijk zijn voor andere planten ofzo.

Alvast vriendelijk bedankt voor enige informatie,

Evelien.

Robert Heemskerk

#1
dag Evelien,

Deze beestjes zien er uit als een soort als Tuberolachnus salignus (haaienvinluis).
Het zijn ze niet maar ik denk wel een soort familie ervan.
Dit soort bladluizen leeft op verschillende soorten bomen.
Ze kunnen niet vliegen en lopen doen ze, wat ik ervan gezien heb ook niet zo best.

Ik weet niet of ze schadelijk zijn als ze eventueel in jouw kamerplanten zouden komen maar je kunt ze er volgens mij vrij gemakkelijk uitspoelen of verwijderen. Veel makkelijker dan andere soorten luizen.
Het lijkt mij geen reden om in paniek te raken in ieder geval :lol:
Als je genoeg van de boom hebt, effe stofzuigen of naalden vegen.
Eventuele gevallen luisjes ben je dan ook kwijt.
- tjemig, nu geef ik ook al huishoudelijke adviezen -  :gap:

pieternella

Hoeft het niet met een HARA- doekje? :D  
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Ninnoc

Dank voor die informatie! Ze lijken er wel heel erg veel op inderdaad. Alleen ze zijn wat donkerder en die stippen zijn niet zo duidelijk. Maar ze hebben wel die twee puntjes aan de zijkanten, alleen de grotere punt in het midden is niet aanwezig lijkt het. Nu heb ik er ook twee ontdekt op de vloer onder de kerstboom met vleugels! Maar ze kunnen daarmee niet vliegen begrijp ik?

Nouja, mooi beestje, maar helemaal geen kever dus,... sorry!

Groetjes


Robert Heemskerk

dag Evelien,

Plantenluizen zijn soorten die vrij moeilijk te determineren zijn meestal.
Ik zei in eerste instantie dat de soort op Tuberolachnus lijkt.., nu begin ik toch echt te twijfelen.
Ook omdat ze uit een naaldboom komen, dat is op zijn minst vreemd voor deze groep denk ik.

Een andere luizensoort die het wel heeft voorzien op naaldachtige planten/bomen is Adelgidae.
Als je de boom nog hebt in huis, dan zou je deze nog kunnen checken op evt. gallen.
Zo'n gal kan meer zekerheid geven over de soort.

sorry voor de verwarring  :whistle: