Iriskleur Havik/Sperwer

Gestart door frankneijts, november 26, 2007, 13:31:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Bij diverse recente items op dit forum en bij de beoordeling van twijfelgevallen Havik/Sperwer blijken sommigen de iriskleur als determinatiekenmerk te gebruiken. Daarover het volgende:
Zowel Havik als Sperwer beginnen hun leven met een gele iris. Voor zover ik heb kunnen nagaan begint in elk geval bij Havik die kleur na een jaar of 4 te veranderen in oranje en op nog oudere leeftijd wordt dat zelfs (bloed-)rood. Mannetjes zouden iets rodere ogen krijgen (op den duur) dan vrouwtjes. Echter ook bij Sperwers verandert de iriskleur op latere leeftijd (wanneer weet ik niet precies maar dat is nog wel na te gaan) in oranje of zelfs rood. Dit houdt in dat zowel Sperwers als Haviken in adult kleed zowel gele als oranje (rode) ogen kunnen hebben en dus op geen enkele manier als onderscheidend kenmerk te gebruiken is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#1
Sperwer man met rode ogen.

Sperwer man met oranjerode ogen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Dorine

#2
Vanmiddag zag ik dit topic staan en ik ben gaan neuzen op internet
of er iets meer te vinden was over de kleur van de ogen.
Zelf heb ik laatst hier een foto geplaatst van een sperwer met duidelijke oranje ogen.
Bij het zoeken kwam ik dit tegen, lees vooral het onderste commentaar bij de foto.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=14887

Gele of geel/oranje ogen kan dus ook het gevolg zijn van een verkeerd bewerkte foto ;)
Dorine van Asten
peregrines.nl

BramtK

Uit Ian Newton, The Sparrowhawk, 1986, The Bath Press: "...the eyes change during the hawk's life... Then, over the next few years, the eyes of most individuals darken, in males changing to orange or even whine red."

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Strikt genomen hebben zowel Havik als Sperwer helemaal geen gele iris in het begin van hun leven. Eerder (mint)groen.
Pas na het uitvliegen kleurt de iris geel.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147