Stictopleurus crassicornis???

Gestart door Arp, oktober 25, 2007, 18:09:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Wantsenweters,

Bijna precies een jaar geleden (10 november 2006) liep ik met koud/guur maar nog net droog weer een braakterreintje naast een parkeerplaats in Hoofddorp op (bij het station) en heb daar wat kiekjes geschoten, voornamelijk van Aziatische LHBtjes.

Er zaten ook wat wantsjes tussen, waar ik destijds nog minder van snapte dan nu (hoe is het mogelijk ... nog minder?  :rolleyes: ) en heb toen op een gegeven moment  hier op insektenfotos.de maar eens gevraagd of iemand er wat mee kon. Kwam toen op "misschien wel Stictopleurus punctatonervosus ofzo" - niet echt duidelijk dus. Een week of wat geleden maakte een Italiaanse Wantsenweter er dan toch Stictopleurus crassicornis van (hier). Was ik blij mee - heeft het beestje een naam en had ik weer wat geleerd.

Maar nou kom ik er naar aanleiding van dit draadje (hier op het forum) er opeens achter dat S. crassicornis helemaal niet voorkomt in NL - althans volgens wrn, nlsrt en faunaeur???

Dus ik nog eens goed kijken of het nou echt wel zo duidelijk een crassicornis is... vooral op basis van deze Rhopalidae-sleutel voor de soorten van Beieren.

Op basis van dit kiekje denk ik dan dat het idd toch wel een Stictopleurus sp. zal zijn:

(zijkant van het achterborststuk zonder verdeling/naad en geheel gespikkeld tot achteren aan toe)

Bij deze vind ik de punt van het Scutellum duidelijk puntig:

(in de sleutel voor Beieren is crassicornis de enige Stictopleurus-soort die dat heeft)

En op dit kiekje zijn de "gesloten" ringen van de sleutels/brilletje redelijk te herkennen:

(hetgeen volgens Paride Dioli ook op crassicornis zou wijzen, maar niet als zodanig in de sleutel staat).

Bij de waarneming staan nog een paar kiekjes - de eerste is een ander individu, de rest allemaal dezelfde.

Nou zal die sleutel voor Beieren ook niet alle soorten bevatten die mogelijk in aanmerking komen - en wie weet is het niet eens een Stictopleurus of een Rhopalidae (of een wants  :whistle: ) - maar met wat ik erover op kan zoeken begin ik nu toch te denken dat beide misschien toch best wel eens S. crassicornis zouden kunnen zijn - hoe onwaarschijnlijk ook  :unsure:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Nou klopt het dat het brilletje bovenaan het dekschild zit en dat heb ik bij de tekening bij de topic van Spanners omgedraaid.....

Verder heb ik gemerkt dat de verwarring tussen de soorten van Stictopleurus, bij meerdere mensen voor veel verwarring zorgt.

Nou is de Stictopleurus punctatonervosus bezig met een opmars naar noordelijke gebieden (dit nog even ter info)
En verder meende ik nog ergens gelezen te hebben dat bij de Stictopleurus crassicornis de ronding van het brilletje de rand van het halsschild niet raakt.....

Maar daar houdt het bij mij op ....... :D

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Berend Aukema

Stictopleurus crassicornis is niet bekend uit Nederland. Zekere determinatie alleen op basis van de parameren van het mannetje en het achteraanzicht van het genitaalsegmant van de vrouwtjes. De foto's zijn van S. punctatonervosus.

Arp

#3
Hoi Berend,

weer eens bedankt voor je reactie :duim:

Uiteraard kan zo'n foto nooit als 'bewijs' dienen voor het voorkomen van een soort, dat was ook niet mijn inzet - maar ik vond het toch wel kras dat hij elders als crassicornis werd gezien en dat zulks met de sleutel ernaast op basis van de kenmerken die zichtbaar zijn - voorzover ik dat überhaupt zou kunnen beoordelen - niet direct lijkt te worden tegengesproken.
CiteerDe foto's zijn van S. punctatonervosus.
Ik vertrouw (uiteraard) volkomen op jouw kennersoog, maar vraag me dan wel af waar men op zou moeten letten - vrees alleen dat het wel weer zal neerkomen op "eerst van alle soorten 1000+ exemplaren zien en dan herken je het wel"   -_-

Maar goed, wie niet waagt die niet wint; Stel dat de kiekjes uit Duitsland of België zouden stammen, of elders waar de soort wel voorkomt, zou je daar dan op basis van de plaatjes ook zo stellig in zijn? Of, met andere woorden, hoe hard (c.q. slecht bruikbaar) zijn de kenmerken uit de sleutel?

Is dat scutellum, dat er voor mij wat puntig uitziet, een gewone variatie binnen het "rond" van punctatonervosa? En hoe ziet puntig er dan uit en/of is er "overlap" in de puntig/rondheid?

Zelfde voor die gesloten cirkeltjes: Is dat überhaupt een kenmerk voor crassicornis of vergiste Paride zich en geldt dat alleen voor abutilon zoals de sleutel zegt. In beide gevallen "zie" ik het echter kennelijk verkeerd - misschien kijk ik nog op de verkeerde plek, maar voor hetzelfde geld is het dus ook gewoon geen "hard" kenmerk en/of zit er wat overlap tussen de soorten?

Jouw uitspraak "Zekere determinatie alleen op basis van ..." laat overigens aan duidelijkheid niets te wensen over, ik probeer alleen af te checken of ik het domweg helemaal verkeerd "zie" (verkeerd kijk) of dat het inderdaad een kwestie is van overlap waarbij ik nu toevallig een ietwat crassicornis-achtige punctatonervosus te pakken heb?

Of zit er ook nog eens een bepaalde mate van geografisch bepaalde variatie binnen zo'n soort als S. punctatonervosus, waardoor je zo'n sleutel voor Beieren in Nederland helemaal niet kan toepassen?

Met excuses voor de wedervragen (als je er geen tijd voor hebt gewoon lekker negeren!), maar als ik het niet vraag krijg ik er zeker geen antwoord op ;)

Vriendelijke groet, Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Ik las ergens dat crassicornis en punctatonervosus vroeger als gelijk werden gezien, maar dat genitiaal onderzoek heeft uitgewezen dat het toch om verschillende soorten ging, dus dat er wel degelijk om twee verschillende soorten ging, .......dus misschien komt het daardoor de één  zegt....het is de crassicornis en de ander punctatonervosus.

Groet Joke  :)  
Groet,
Joke (van Erkelens)