Leuk: Kiekjes van langvleugelige Hebrus ruficeps (denk ik)

Gestart door arpwifi, oktober 11, 2016, 19:49:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

Geen alledaagse fotosoorten die Hebrus-ukken, maar deze soort zou dan ook nog eens vooral micropteer moeten zijn en ik zie ook elders niet zo snel plaatjes van macroptere exemplaren ... 

Zie http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=82852

Hier twee aardige stukjes over beide uit Duitsland bekende Hebrus-soorten:
Hebrus pusillus
Hebrus ruficeps
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Hmmmmppffff. Er is wat discussie ontstaan, c.q. twijfel gezaaid over mijn voorstel om ze ruficeps te noemen. Opvallend, want Axel gebruikt daarvoor precies dezelfde kenmerken die ik juist voor ruficeps vind pleiten (kopkleur en voelersegmentverhoudingen), maar ziet er op basis van deze pusillus in ... eye of the beholder en meer van zulks kennelijk ...

Meer mening zijn welkom :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

't Zijn leuke beestjes: beide soorten zitten in m'n poeltje  :blink:

Heb zelf bij het op naam brengen vooral gekeken naar de vorm van het schildje. Met bolle achterrand > pusillus, met holle achterrand > ruficeps.
Kan aan mij liggen, maar dat zie ik hier niet zo goed ...  :-\
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Ha Henk,

Bedankt voor het meekijken  :duim:

Erg interessant ook dat ze samen voorkomen - dat maakt het wel nodig om elk individu afzonderlijk beter te beoordelen  :police:

Het kenmerk van de achterrand van het scutellum wordt inderdaad in het boekje van David en Ton als belangrijk(ste) kenmerk opgevoerd. Die had ik er nog niet bijgepakt, want m'n digitale versie (scans) ligt nog ergens onuitgewerkt op een externe schijf  :rolleyes: Dat gezegd: Het is inderdaad moeilijk te herkennen op de foto's van Heinz en Poisson houdt  ergens een slagje om de arm (zie literatuurlijst):
CiteerLa pointe du scutellum est parfois un peu déprimée. Elle est généralement plus ou moins tronquée chez les microptères.
Dat lijkt afgezien van het "généralement plus ou moins" ook nog eens te impliceren dat het voor macroptere exemplaren wel eens anders zou kunnen liggen(?!?) Anderzijds vinden David en Ton het dus kennelijk wel hard genoeg :)

Poisson geeft verder nog een veel uitgebreidere analyse van de verhoudingen van de antennesegmenten en bovenal geven diverse sleutels de witte vlektekening op de vleugelmembraan als verschillend: Een kruis van 3 vlekken voor pusillus en één al dan niet vage/grillige middenvlek voor ruficeps.

Ik blijf bij ruficeps, maar zal vannacht eens proberen om alle info uit de diverse sleutels/documenten samen te vatten in de soortinfo :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Citaat van: arpwifi op oktober 15, 2016, 13:08:15 PM
Erg interessant ook dat ze samen voorkomen - dat maakt het wel nodig om elk individu afzonderlijk beter te beoordelen  :police

Verjoppie Arp, dat is zeker nodig! :duim:  Het dier op de derde foto bij mijn waarneming van pusillus zou wel eens ruficeps kunnen zijn ...  :rolleye:  Zal ik die maar verwijderen.

Deze foto (in de bijlage bijgesneden):
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Volgens de tekening op de membraan zou dat toch pusillus moeten zijn ... maar wel een ruficeps-achtige kop :)

Kun je kop en scutellum nog groter uitsnijden of is dit zo ongeveer het maximum (ze zijn zo @#$klein  :wacko: ) ?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Dan moet ik de boel opblazen Arp  :blink:   Eerste antennelid ongeveer zo lang als een oog, achterrand schildje, lijkt mij, met inkeping?
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

- Kopkleur beetje tussen pus en ruf in (?)
- 1e antennesegment = ruficeps
- Membraantekening = pusillus
- Schildje ... vind ik nog steeds moeilijk te zien  :-\

Hybride?  ;D  O0

Ik ga straks als het rustig is hier alle sleutels eens lekker met elkaar vermengen tot een nieuwe/complete versie (ook de andere antennesegmenten dus) en kom er dan weer op terug ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]