Hoofdmenu

Oude otters

Gestart door HPM, oktober 05, 2016, 10:11:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op november 19, 2016, 15:52:49 PM
"De otter is nog niet geheel uit Nederland verdwenen. In het Limburgse Maasdal zijn de afgelopen dagen de pootafdrukken gevonden van een volwassen dier en van een jonge visotter.
   Directeur drs. ing. A. de Jongh van de Stichting Otterstation Nederland wilde gisteravond niets bekend maken over de lokatie waar zich nog otters ophouden, omdat toeristische belangstelling hun leefgebied dan bedreigt.
"
(De Telegraaf, 23-02-1991)

Dit was bij bij Stevensweert. (Mijn broer heeft toen niet alleen prints gevonden maar zelfs oog in oog gestaan met een otter onder de Maasbrug bij Stevensweert).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 19, 2016, 16:05:56 PM
Citaat van: HPM op november 19, 2016, 15:52:49 PM
"De otter is nog niet geheel uit Nederland verdwenen. In het Limburgse Maasdal zijn de afgelopen dagen de pootafdrukken gevonden van een volwassen dier en van een jonge visotter.
   Directeur drs. ing. A. de Jongh van de Stichting Otterstation Nederland wilde gisteravond niets bekend maken over de lokatie waar zich nog otters ophouden, omdat toeristische belangstelling hun leefgebied dan bedreigt.
"
(De Telegraaf, 23-02-1991)

Dit was bij bij Stevensweert. (Mijn broer heeft toen niet alleen prints gevonden maar zelfs oog in oog gestaan met een otter onder de Maasbrug bij Stevensweert).

Dat is mooie informatie. Als je ook nog ongeveer een datum hebt...
Het is een beetje frustrerend dat er in 1991/92 minstens twee otters in Limburg werden waargenomen, maar dat er onvoldoende informatie werd verstrekt om ze goed te kunnen lokaliseren. Er zijn wel wat kaartjes gepubliceerd, maar die vind ik onvoldoende om er waarnemingen van te kunnen maken.
Later uit de negentiger jaren heb ik wel een paar bruikbare, maar, gezien die kaartjes, lang niet alles.
Het zou mooi zijn als de Zoogdierenwerkgroep van het Natuurhistorisch Genootschap dat soort dingen uit hun archief op Waarneming zou zetten, hoewel ze misschien wel al in de Zoogdieratlas staan.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op november 19, 2016, 16:34:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 19, 2016, 16:05:56 PM
Citaat van: HPM op november 19, 2016, 15:52:49 PM
"De otter is nog niet geheel uit Nederland verdwenen. In het Limburgse Maasdal zijn de afgelopen dagen de pootafdrukken gevonden van een volwassen dier en van een jonge visotter.
   Directeur drs. ing. A. de Jongh van de Stichting Otterstation Nederland wilde gisteravond niets bekend maken over de lokatie waar zich nog otters ophouden, omdat toeristische belangstelling hun leefgebied dan bedreigt.
"
(De Telegraaf, 23-02-1991)

Dit was bij bij Stevensweert. (Mijn broer heeft toen niet alleen prints gevonden maar zelfs oog in oog gestaan met een otter onder de Maasbrug bij Stevensweert).

Dat is mooie informatie. Als je ook nog ongeveer een datum hebt...
Het is een beetje frustrerend dat er in 1991/92 minstens twee otters in Limburg werden waargenomen, maar dat er onvoldoende informatie werd verstrekt om ze goed te kunnen lokaliseren. Er zijn wel wat kaartjes gepubliceerd, maar die vind ik onvoldoende om er waarnemingen van te kunnen maken.
Later uit de negentiger jaren heb ik wel een paar bruikbare, maar, gezien die kaartjes, lang niet alles.
Het zou mooi zijn als de Zoogdierenwerkgroep van het Natuurhistorisch Genootschap dat soort dingen uit hun archief op Waarneming zou zetten, hoewel ze misschien wel al in de Zoogdieratlas staan.

Sorry, ik word gecorrigeerd door mijn broer. Hij heeft twee zichtwaarnemingen van otter bij Stevensweert. Eind 1999 en begin 2000. Hij gaat het opzoeken in zijn notitieboekje. Saignant detail toen was dat hij subsidie wilde aanvragen om aan te tonen dat de otter in Nederland nog niet uitgestorven was. De betreffende ambtenaar wees hem door naar de toenmalige deskundige van de overheid maar die wees zijn bewijsfoto's van de sporen van de hand: het waren geen otters (ondanks de bevestiging van Annemarie van Diepenbeek). Die deskundige was degene die net miljoenensubsidie had ontvangen voor de introductie van Aziatische otters in het noorden (ben zijn naam even kwijt). Ook nu fourageren nog steeds Belgische otters op de Stevolplas met een oversteek over de Maas (bij overvloed eten ze kieskeurig alleen maar bepaalde delen van de vis. Mijn broer eet de rest op of voert ze aan zijn hond).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Ja, het was een rare toestand in die dagen. Er is denk ik nog nooit zoveel over otters geschreven als in de negentiger jaren en er werden miljoenen gestoken in biotoopverbetering, waarbij jachthavens en vakantieparken niet werden vergeten, waarbij de 'uitgestorven' Otter als boegbeeld en melkkoe diende. Een Friese otter uiteraard. Daar zou de laatste van Nederland zijn uitgestorven, ook al werd zelfs in Friesland door anderen iets anders beweerd.
Aanhoudende berichten over het voorkomen van otters in Limburg werden stelselmatig genegeerd en/of gebagatelliseerd. De rest van Neder-Otterland deed al helemaal niet mee. Otters bestonden niet meer in Nederland; ze mochten kennelijk niet meer bestaan.
Alles lezende krijg je toch een beetje de indruk dat andere belangen dan die van de otter meespeelden.

"De waarnemingen van deze amateur-biologen worden evenwel nog steeds niet geloofd door de rijksbiologen. "We staan natuurlijk met open mind tegen die berichten uit Limburg. Maar het probleem is, we zijn er niet bij geweest. We kunnen er dus in feite geen oordeel over vellen. Het komt in elk geval voor ons toch als onverwacht", zegt de heer Broekhuizen."
(Limburgsch dagblad", 23-04-1992)

Na jarenlang bot ontkennen komt dat laatste zinnetje ook wat onverwacht. Kennelijk kon iets toch ook waar zijn zonder het met eigen ogen gezien te hebben.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Citaat van: HPM op november 19, 2016, 16:34:31 PM

Het zou mooi zijn als de Zoogdierenwerkgroep van het Natuurhistorisch Genootschap dat soort dingen uit hun archief op Waarneming zou zetten, hoewel ze misschien wel al in de Zoogdieratlas staan.

Heb je zelf de zoogdieratlas? Anders kan ik straks wel even voor je checken wat er uit deze tijd in staat..
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 19, 2016, 18:35:53 PM
Citaat van: HPM op november 19, 2016, 16:34:31 PM

Het zou mooi zijn als de Zoogdierenwerkgroep van het Natuurhistorisch Genootschap dat soort dingen uit hun archief op Waarneming zou zetten, hoewel ze misschien wel al in de Zoogdieratlas staan.

Heb je zelf de zoogdieratlas? Anders kan ik straks wel even voor je checken wat er uit deze tijd in staat..

Ik heb niet al mijn boeken bij de hand en ik weet niet meer welke zoogdieratlas ik heb.
Als jij meer kan vinden dan een kaart en algemene termen zou dat welkom zijn.

Het is dat ik een waarneming uit de Oude Venen in 1993 heb, want anders zouden er in de negentiger jaren alleen maar Limburgse waarnemingen zijn. Gezien de toenmalige discussies zou dat wel lachen zijn.
Er is er al een ingevoerd en ik zal er denk ik nog een stuk of zes bruikbare hebben gevonden. Daar moet ik nog wat aan sleutelen.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op november 19, 2016, 18:13:15 PM
Ja, het was een rare toestand in die dagen. Er is denk ik nog nooit zoveel over otters geschreven als in de negentiger jaren en er werden miljoenen gestoken in biotoopverbetering, waarbij jachthavens en vakantieparken niet werden vergeten, waarbij de 'uitgestorven' Otter als boegbeeld en melkkoe diende. Een Friese otter uiteraard. Daar zou de laatste van Nederland zijn uitgestorven, ook al werd zelfs in Friesland door anderen iets anders beweerd.
Aanhoudende berichten over het voorkomen van otters in Limburg werden stelselmatig genegeerd en/of gebagatelliseerd. De rest van Neder-Otterland deed al helemaal niet mee. Otters bestonden niet meer in Nederland; ze mochten kennelijk niet meer bestaan.
Alles lezende krijg je toch een beetje de indruk dat andere belangen dan die van de otter meespeelden.

"De waarnemingen van deze amateur-biologen worden evenwel nog steeds niet geloofd door de rijksbiologen. "We staan natuurlijk met open mind tegen die berichten uit Limburg. Maar het probleem is, we zijn er niet bij geweest. We kunnen er dus in feite geen oordeel over vellen. Het komt in elk geval voor ons toch als onverwacht", zegt de heer Broekhuizen."
(Limburgsch dagblad", 23-04-1992)

Na jarenlang bot ontkennen komt dat laatste zinnetje ook wat onverwacht. Kennelijk kon iets toch ook waar zijn zonder het met eigen ogen gezien te hebben.

Er is in die tijd natuurlijk wel degelijk gekeken naar meldingen van otters in Limburg en andere regio's. En niet alleen door 'belanghebbenden'. Probleem is dat waarnemers van otters/ottersporen (die laatste categorie is het meest talrijk) vaak overtuigd waren van de juistheid van hun determinaties, maar dat documentatie meestal ontbrak of dat gemelde sporen niet eenduidig aan otter waren toe te schrijven. Je moet er daarom voor oppassen om nu achteraf alle indertijd niet geaccepteerde waarnemingen opeens als wel juist te gaan beoordelen...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 19, 2016, 17:38:51 PMSorry, ik word gecorrigeerd door mijn broer. Hij heeft twee zichtwaarnemingen van otter bij Stevensweert. Eind 1999 en begin 2000. Hij gaat het opzoeken in zijn notitieboekje. Saignant detail toen was dat hij subsidie wilde aanvragen om aan te tonen dat de otter in Nederland nog niet uitgestorven was. De betreffende ambtenaar wees hem door naar de toenmalige deskundige van de overheid maar die wees zijn bewijsfoto's van de sporen van de hand: het waren geen otters (ondanks de bevestiging van Annemarie van Diepenbeek). Die deskundige was degene die net miljoenensubsidie had ontvangen voor de introductie van Aziatische otters in het noorden (ben zijn naam even kwijt). Ook nu fourageren nog steeds Belgische otters op de Stevolplas met een oversteek over de Maas (bij overvloed eten ze kieskeurig alleen maar bepaalde delen van de vis. Mijn broer eet de rest op of voert ze aan zijn hond).

Aziatische otters lijkt mij sterk. Oost Europese otters ligt meer voor de hand.

Als er goede documentatie is van de sporen van indertijd raad ik aan deze opnieuw ter beoordeling in te brengen (bijvoorbeeld bij de Zoogdiervereniging), dan kan er met een frisse blik naar worden gekeken...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

#188
Citaat van: Rob Koelman op november 19, 2016, 18:53:00 PM
Citaat van: HPM op november 19, 2016, 18:13:15 PM
Ja, het was een rare toestand in die dagen. Er is denk ik nog nooit zoveel over otters geschreven als in de negentiger jaren en er werden miljoenen gestoken in biotoopverbetering, waarbij jachthavens en vakantieparken niet werden vergeten, waarbij de 'uitgestorven' Otter als boegbeeld en melkkoe diende. Een Friese otter uiteraard. Daar zou de laatste van Nederland zijn uitgestorven, ook al werd zelfs in Friesland door anderen iets anders beweerd.
Aanhoudende berichten over het voorkomen van otters in Limburg werden stelselmatig genegeerd en/of gebagatelliseerd. De rest van Neder-Otterland deed al helemaal niet mee. Otters bestonden niet meer in Nederland; ze mochten kennelijk niet meer bestaan.
Alles lezende krijg je toch een beetje de indruk dat andere belangen dan die van de otter meespeelden.

"De waarnemingen van deze amateur-biologen worden evenwel nog steeds niet geloofd door de rijksbiologen. "We staan natuurlijk met open mind tegen die berichten uit Limburg. Maar het probleem is, we zijn er niet bij geweest. We kunnen er dus in feite geen oordeel over vellen. Het komt in elk geval voor ons toch als onverwacht", zegt de heer Broekhuizen."
(Limburgsch dagblad", 23-04-1992)

Na jarenlang bot ontkennen komt dat laatste zinnetje ook wat onverwacht. Kennelijk kon iets toch ook waar zijn zonder het met eigen ogen gezien te hebben.

Er is in die tijd natuurlijk wel degelijk gekeken naar meldingen van otters in Limburg en andere regio's. En niet alleen door 'belanghebbenden'. Probleem is dat waarnemers van otters/ottersporen (die laatste categorie is het meest talrijk) vaak overtuigd waren van de juistheid van hun determinaties, maar dat documentatie meestal ontbrak of dat gemelde sporen niet eenduidig aan otter waren toe te schrijven. Je moet er daarom voor oppassen om nu achteraf alle indertijd niet geaccepteerde waarnemingen opeens als wel juist te gaan beoordelen...

"Min of meer als mosterd na de maaltijd werd de Stichting Otterstation Nederland (SON) in de winter van 1990/91 uiteindelijk bereid gevonden voor het eerst de Limburgse dreven te bezoeken om, samen met leden van de ZWG te speuren naar Otters. Voor ons niet geheel onverwacht vonden we op enkele plaatsen ottersporen, waarmee het bewijs van de aanwezigheid van Otters in Limburg nogmaals geleverd werd."
Buys et al,(1991) NHM 80/(11)

Het komt er ongeveer op neer dat mensen die erbij waren overtuigd waren en mensen die het niet gezien hadden(RIVM)niet.
Het is natuurlijk een beetje raar dat bepaalde mensen wel geloofd werden als ze zeiden dat er geen otters meer over waren, en niet als ze zeiden dat ze er wel waren.

Ik heb geloof ik een plaatsbare waarneming met foto van sporen en een niet-plaatsbare met sporenfoto's en tekeningen.
Herman van der Meer

Rob Koelman

#189
Citaat van: HPM op november 19, 2016, 19:07:33 PM
"Min of meer als mosterd na de maaltijd werd de Stichting Otterstation Nederland (SON) in de winter van 1990/91 uiteindelijk bereid gevonden voor het eerst de Limburgse dreven te bezoeken om, samen met leden van de ZWG te speuren naar Otters. Voor ons niet geheel onverwacht vonden we op enkele plaatsen ottersporen, waarmee het bewijs van de aanwezigheid van Otters in Limburg nogmaals geleverd werd."
Buys et al,(1991) NHM 80/(11)

Het komt er ongeveer op neer dat mensen die erbij waren overtuigd waren en mensen die het niet gezien hadden(RIVM)niet.
Het is natuurlijk een beetje raar dat bepaalde mensen wel geloofd werden als ze zeiden dat er geen otters meer over waren, en niet als ze zeiden dat ze er wel waren.

Dat er onder de waarnemers indertijd mensen waren die overtuigd waren (en vermoedelijk nog steeds zijn) van de juistheid van de determinatie van de door hen in Limburg waargenomen (vraat)sporen als afkomstig van otter lijkt me duidelijk. Dat is echter niet hetzelfde als dat ze ook echt gelijk hadden.

Om daar dan ook nog een soort complot achter te zoeken (RIVM die systematisch zogenaamde 'harde waarnemingen' zou ontkennen) vind ik wat ver gaan.

In de Atlas van de Nederlandse Zoogdieren van dit jaar (2016) staat over deze vermeende Limburgse otterwaarnemingen het volgende te lezen: Hoewel er in 1990-1991 nog sporen zijn gemeld uit Zuid-Limburg (Smit 1991), kunnen deze niet met afdoende zekerheid aan een otter worden toegeschreven (Kurstjens & Jansman 2010).
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Er werden otters of sporen daarvan gezien en daarna werden ze ook gezien door mensen die verondersteld werden er verstand van te hebben en die in het noorden wel werden vertrouwd. En nog steeds worden die Limburgse otters betwijfeld.
Als het geen complot de ene kant op was dan moet het wel de andere kant op geweest zijn.  :blink:

Ik herinner me het nog min of meer van toen het speelde en dat ik het toen al een erg merkwaardige gang van zaken vond. Waarschijnlijk ben ik niet de enige geweest

Overigens denk ik niet dat er ook maar een zoogdieratlas is die volledig op bewezen en/of bewijsbare gegevens is gebaseerd.
En ik heb geloof ik al eerder gezegd dat ik denk dat er al vanaf voor de oorlog een scheef beeld van de verspreiding van de otter is ontstaan doordat de aandacht zich vooral richtte op het noordoosten van het land.
Herman van der Meer

hiskodevries

#191
Herman, uit die jaren hebben we een aantal waarnemingen in de database . Deze zijn consequent afgekeurd. Wel is het zo dat van al die data geen enkele foto bekend is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Hisko, het ging hier primair om de 'controversiele' Limburgse waarnemingen uit (het begin van) de negentiger jaren.
Er zitten er alleen twee uit 1993 in het bestand, van sporen bij Epen. Deze zijn gebaseerd op een voor mij onbereikbare publicatie.
http://waarneming.nl/waarneming/view/3126557
http://waarneming.nl/waarneming/view/3126500

Overigens wordt er in 1986 vanuit Maastricht nog melding gemaakt van één Limburgse populatie die uit maximaal 5-10 dieren zou bestaan. Gebied mij onbekend, maar bedreigd door grindwinning, dus dat zal langs de Maas geweest zijn.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, die lijst is meerdere pagina's lang.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Herman van der Meer

HPM

Voor de liefhebbers twee nummers van het Naruurhistorish Maandblad met artikelen over Limburgse otters met foto's en tekeningen:

NhM 80(11)
NhM 86(11)
Herman van der Meer

Vincent Martens

De foto´s zijn niet bepaald overtuigend. Verder zie ik geen meldingen / foto´s van dode otters of spraints uit Limburg na 1980.
groeten, Vincent

Rob Koelman

Citaat van: HPM op november 20, 2016, 17:34:53 PM
Voor de liefhebbers twee nummers van het Naruurhistorish Maandblad met artikelen over Limburgse otters met foto's en tekeningen:

NhM 80(11)
NhM 86(11)

In de artikelen worden foto's getoond van vermeende otterprenten in Limburg begin jaren negentig van de vorige eeuw. Ik kan aan de hand van deze weinig gedetailleerde foto's echter niet zien of dit daadwerkelijk otterprenten zijn. Er zijn ook prenten overgetrokken. Hiervan zijn tekeningen in het eerste artikel opgenomen (tekeningen zijn ook op de voorkant van het tijdschrift te zien). Detailfoto's van de prenten zelf ontbreken opvallend genoeg, zodat er geen vergelijk mogelijk is tussen de prenten zelf en de daarvan gemaakte tekeningen. De overgetrokken prenten komen mij daarbij wel heel erg over als 'naderhand geperfectioneerde' tekeningen. Ik had liever goede detailfoto's gezien...

Het lijkt mij op basis van de gepresenteerde 'bewijzen' dan ook niet onlogisch dat deze waarnemingen op onzeker zijn gezet of zelfs zijn afgekeurd.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Rob, op een van de onduidelijke foto's staan de prenten in de sneeuw samen met een tekening op transparant die de basis zal hebben gevormd voor de illustratie op de voorpagina. Ik neem zomaar aan dat die tekening toen en daar gemaakt is en niet eerder ergens anders en toen naast een andere spoor gehouden werd voor een foto.
Herman van der Meer

Rob Koelman

#199
Citaat van: HPM op november 20, 2016, 18:11:36 PM
Rob, op een van de onduidelijke foto's staan de prenten in de sneeuw samen met een tekening op transparant die de basis zal hebben gevormd voor de illustratie op de voorpagina. Ik neem zomaar aan dat die tekening toen en daar gemaakt is en niet eerder ergens anders en toen naast een andere spoor gehouden werd voor een foto.

Wat ik zeg is dat de tekeningetjes van de vermeende ottersporen in het artikel  'te mooi zijn' in vergelijking met wat op de foto's te zien is (daarop zijn slechts vage prenten te zien, waar je verder niet veel mee kunt) en dat het dus naar mijn mening naderhand geperfectioneerde tekeningetjes zijn die geen goede weergave zijn van de werkelijke situatie. Sowieso ontbreekt een schaal bij de prenten op de foto's.

Vraag is en blijft waarom men indertijd in het veld geen betere (detail)foto's heeft gemaakt (ook toen waren er al voldoende goede camera's), maar volgens opgave wel de moeite zou hebben genomen om ter plaatse gedetailleerde tekeningen te maken...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

De tekening op de omslag is een illustratie, geen veldtekening.
In het andere artikel staat een foto met een gulden als maat. Hopeloos achterhaald natuurlijk.
Herman van der Meer

Rob Koelman

#201
Citaat van: HPM op november 20, 2016, 18:21:35 PMDe tekening op de omslag is een illustratie, geen veldtekening.
In het andere artikel staat een foto met een gulden als maat. Hopeloos achterhaald natuurlijk.

Goed lezen Herman.

Bij de tekeningen op de voorplaat van het eerste nummer van het Natuurhistorisch Maandblad staat in de toelichting het volgende: De op de helft van de ware grootte afgebeelde Otterprenten (voetsporen van de Otter) werden overgetekend van een waarneming langs de Maas in Midden-Limburg op 1 oktober 1991. Dit zijn dus wel degelijk de tekeningen die in het veld gemaakt zouden zijn van de vermeende ottersporen.

De foto in het tweede artikel heeft inderdaad een gulden als maatstaf. Met deze foto kan je echter niet veel. Ik herken er geen duidelijke otterprent in...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Ik herken er niet eens een gulden in. Misschien is het wel een rijksdaalder  :blink:
Wat die tekening betreft: ik denk niet dat ik iets anders lees dan jij. Ik zie wel wat anders in vergelijking met de tekening op de foto. En als hij op de helft van de ware grootte is dan heb je dus een een heel aardig idee van het ware formaat. Leg er een 'halve' euro naast en je weet het.
Herman van der Meer

HPM

Om terug te komen op die Limburgse waarnemingen uit de negentiger jaren: uit die tijd staan wel behoorlijk wat 'waarnemingen' in de Verspreidingsatlas van de Zoogdiervereniging.
https://www.verspreidingsatlas.nl/8496118


De rode stippen zijn van na genoemd jaartal en de blauwe blokjes van daarvoor.

Nog iets anders over Limburg.
De vroegste otters uit Limburg had ik uit 1880, maar ik vond er nog vier uit 1825, 1826 en 1828, uit gemeentes waar premies voor otters waren uitgekeerd. Daarmee behoort Limburg nu tot een select gezelschap.
Kaart 1700-1850
http://waarneming.nl/soort/maps/417?from=1700-01-01&to=1850-01-01&count_ex=1&grid=5000
Dat begint toch al een beetje te lijken op het geraamte van de verspreiding zoals we die later zien.
Herman van der Meer

HPM

1993 "Wêr komt er wei? Jo snappe it net"

"EARNEWALD - In de Alde Feanen zijn sporen van een otter aangetroffen. Tjibbe de Jong, veldmedewerker van It Fryske Gea en otterkenner bij uitstek, heeft uitwerpselen gevonden die onmiskenbaar van een otter afkomstig zijn. Addy de Jongh, directeur van de Stichting Otterstation Nederland, heeft de bevindingen van De Jong bevestigd.
   Het is voor het eerst sinds september 1988 dat er in Friesland weer ottersporen zijn gevonden. Volgens Ultsje Hosper, adjunct-directeur van It Fryske Gea, verandert dat niets aan de status van het dier. De otter blijft voor de wetenschappers een uitgestorven soort zo lang er geen levensvatbare populatie is.
   De vondst in de Alde Feanen verwondert Hosper wel. ,,Wêr komt er wei? Jo snappe it net. It moat hast wol in ferdwaald eksimplaar wêze dat altyd noch earne omstründ hat." Een immigrant van ver is de otter vast niet. Dan had het dier helemaal uit Duitsland moeten komen.
   Dat het om een betrouwbare melding gaat, staat voor Hosper vast. In de laatste maanden heeft De Jong driemaal aanwijzingen gevonden. De stank van de 'spraints', de uitwerpselen, is duidelijk herkenbaar. Bovendien zijn er in het stinkende goedje visresten gevonden. De otter is een viseter.
"
(Leeuwarder courant, 02-02-1993)
Herman van der Meer

HPM

Het mysterie van de Knardijk

"Op 27 februari 1998 werd op de Knardijk, tussen Oostelijk Flevoland en het Veluwerandmeer Wolderwijd, een doodgereden otter aangetroffen. Het betrof een vrouwelijk exemplaar van circa 11 jaar oud.
   Omdat er bijna tien jaar verstreken waren nadat de "laatste" otter in Nederland was overreden, rees de vraag of we hier te doen hadden met een nazaat van de oorspronkelijke Nederlandse otterpopulatie, of dat het een uit gevangenschap ontsnapt dier was. Voor zover kon worden nagegaan werd er echter nergens een vrouwelijke otter van deze leeftijd vermist.
   Ter vergelijking van het DNA van de Knardijkotter met dat van oude, deels opgezette otters uit Nederland, van otters uit het voormalige Oost-Duitsland en Tsjechie en van otters die in gevangenschap waren geboren, waren primers voor de amplificatie van vijf verschillende polymorfe microsatelietloci ter beschikking. Het bleek dat de overeenkomst het grootst was met de in gevangenschap gefokte otters, inclusief de otter 'Makker' uit het fokprogramma van de Stichting Otterstation Nederland, en dat de overeenkomst het kleinst was met de otters afkomstig uit Nederland.
   Onze conclusie is dat de Knardijkotter een uit gevangenschap ontsnapt dier is geweest.
"
(Jansman, J.H. et al.(2003) Using molecular markers and PCB analysis to infer the origin of the otter (Lutra lutra) found on the Knardijk, The Netherlands, in 1998. Lutra 46(1):3-12

Zie verder dit artikel uit het Friesch Dagblad, met boos commentaar van Addy de Jongh. Er wordt een ander jaartal genoemd maar het gaat ongetwijfeld over hetzelfde geval http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artid=6429
Herman van der Meer

HPM

200 jaar Otters in Nederland

Wellicht zullen er nog wel wat waarnemingen bij komen, maar hier is toch een grafiek met het aantal ingevoerde waarnemingen per jaar in de 19e en 20 eeuw. Om het een beetje duidelijk te houden heb ik de vier (eigenlijk drie)  waarnemingen uit de 18e eeuw buiten beschouwing gelaten.



De meeste scherpe pieken komen overeen met strenge winters maar niet iedere strenge winter is zo afgetekend. De reusachtige piek van 104 waarnemingen in 1938 is vooral te danken aan het werk van G.A. Brouwer, die veel gegevens heeft verzameld uit de strenge winter 1938/39. Omdat niet al zijn vermeldingen even goed gedateerd waren ("ijsperiode"), is het mogelijk dat een klein deel eigenlijk in 1939 thuishoort, maar het meest waarschijnlijk is toch wel de inval van de winter met strenge vorst in de tweede helft van december.
Het eind van de 20e eeuw is slecht vertegenwoordigd. Er waren toen ongetwijfeld minder otters, maar het gebrek aan bronnen zal zeker ook een flinke rol gespeeld hebben. In het grootste deel van de 19e eeuw zullen gebrek aan nieuwswaarde en gebrek aan bronnen wel verantwoordelijk zijn voor de kleine aantallen.
In totaal gaat het in deze twee eeuwen om ruim 1400 waarnemingen, die betrekking hebben op zo'n 2300 otters. Ongetwijfeld gaat het om slechts een topje van de ijsberg.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Onvoorzichtige zoon eener weduwe

"Het ongeluk, dat in de afgeloopen week te Naarden plaats had, heeft zich volgens de Eem- en Gooil. als volgt toegedragen: Een oppassende zoon eener weduwe was in gezelschap van zijn vriend op de otter jacht. Terwijl hij in de nabijheid van het fort Ronduit door het aldaar aanwezige puntdraad wilde kruipen, had hij het ongeluk te vallen, waarbij tevens door een onbekende oorzaak het schot afging en de loop sprong, aangezien de tromp, naar men vermoedt, in den grond stak. Het stuk van den loop verbrijzelde een gedeelte van het hoofd van den ongelukkige, welke doodelijke wond hem aanstonds bewusteloos maakte. Zij'n vriend wikkelde een doek om het hoofd en spoedde zich met achterlating van het slachtoffer naar de stad om geneeskundige hulp in te roepen. Ofschoon dr. Crooy per as aanstonds aanwezig was, is de dood spoedig gevolgd."
(Algemeen Handelsblad, 22-12-1896)

(Een leuk weetje in dit verband is dat prikkeldraad pas in 1873 is uitgevonden, in Amerika.)

"Te Koedijk had jl. Maandag het volgende ongeluk plaats: Nadat A. H. aldaar op een otter geschoten en dat dier met den kolf van zijn geweer een slag toegebragt had, ging het tweede schot af, met het noordlottige gevolg dat dit schot H. in den onderbuik trof, tengevolge waarvan hij in gevaarlijken toestand verkeert."
(Heldersche en Nieuwedieper Courant, 3 december 1875)

"Naar men verneemt is de persoon A. H., te Koedijk, aan de gevolgen van het schot in den onderbuik overleden. Ons berigt van de vorige week was niet juist; nadat A. H. op een otter geschoten had, sloeg een ander die bij hem was, met den kolf naar het dier, tengevolge waarvan de eerste het schot heeft ontvangen."
(Heldersche en Nieuwedieper Courant, 10 december 1875)
Herman van der Meer

HPM

Nog maar eens een paar daders

Herman van der Meer