Wie kent deze mot?

Gestart door Guy922, augustus 19, 2016, 16:49:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guy922

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dat me sterk aanbevolen werd door een zeer vriendelijk medelid. Ik woon reeds een 10tal Jaren in the Franse Alpen, en hoofdreden is de natuur. Ik ben fotograaf, meer dan hobby, en er gaat dan ook geen dag voorbij zonder dat ik nieuwe insecten, spinnen, padden, hagedissen, slangen te zien krijg.
Ik had dan ook graag een eerste vraagje voorgelegd. Gisteren had ik in mijn kleine serre, waar ik mijn chilies groei, een mot, afmeting van een kleine vlinder, met het hoofd van een "konijntje", en met het lichaam bedekt met een dikke vacht. Ik bemerkte dat telkens er "gevaar" dreigde hij/zij het de vleugels begon te trillen.
Ik nam enkele fotos, en daar deze mot echt in paniek was in de serre, wilde ik ze terug buiten krijgen. Dit was een nieuwe ervaring. Ik steek mijn hand uit en onmiddelijk komt de mot op mijn hand zitten, wat me dan toeliet ze buiten vrij te laten. Ik heb het ganse internet afgezocht, maar ik kan de sort/naam van deze mot niet vinden. Ik zou het zeer op prijs stellen indien iemand me zou kunnen helpen met de identificatie. De fotos zijn hieronder (heb kleur veloren in de conversie naar jpeg).

Hartelijk dank,
G





Leon Olsthoorn

Mannetje Lasiocampa quercus, hageheld (Bombyx du Chêne)
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Guy922

Hartelijk dank voor de snelle reactie !!!   :duim:

Guy922

Voor wie dit interesseerd een wil ik nog even een link toevoegen naar een goede beschrijving van de levensloop in laagland en Alpen (tot 230m):
http://www.pyrgus.de/Lasiocampa_quercus_en.html