Eitjes op Kardinaalsmutsblad. Van welk insect/geleedpotige zijn dit de eitjes?

Gestart door Harm digitaal, juni 25, 2016, 13:40:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120352902
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2016-06-13 Molenhoek - NS-terrein
Foto's:




bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

belle

Weet niet zeker maar heeft iets van Coreidae (Randwantsen) eitjes...  :blink:

Zie bv Gonocerus acuteangulatus https://waarneming.nl/soort/info/18681
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Harm digitaal

Bedankt Tjitske :duim:
Lijkt er inderdaad veel op.
Super! De eitjes zijn nog niet eerder op Kardinaalsmuts gevonden denk ik.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

arpwifi

Harm, dat de eitjes van Gonocerus lijken zegt niet zoveel. De eitjes van Coreus lijken ook en van andere Coreidae waarschijnlijk ook.

Ga eens bij de Coreidae kijken voor welke soorten Kardinaalsmuts als waardplant bekend is - dat lijkt me zinniger dan alleen foto's vergelijken
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Harm digitaal

Hoi Arp, dat is het eerste waar ik naar gekeken heb en ik heb verder binnen de Coreidae geen soort gevonden met Karninaalsmuts als waardplant.
Gonocerus acuteangulatus is behoorlijk polyfaag en vandaar die keuze, natuurlijk naast de sterke gelijkenis in uiterlijk van de nogal in kleuring variabele eitjes van Gonocerus acuteangulatus.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

arpwifi

Hoi Harm,

Later heb ik ook nog even gezocht en kon inderdaad ook niks vinden voor Kardinaalsmuts, dus ik kan je redenatie tot op zekere hoogte wel volgen. Prima om het op onzeker te houden, maar probeer ze misschien terug te vinden, want als het op zeker kan (door ze te laten uitkomen) is het wel een interessante waardplant-waarneming, ongeacht welke soort Coreidae eruit komt.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Harm digitaal

Als ik tijd heb zal ik kijken of ik de eitjes terug kan vinden. Misschien zijn ze al uitgekomen inmiddels.
Mag ik de eitjes meenemen naar huis om te kijken wat er uit komt?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

arpwifi

Ze zijn niet wettelijk beschermd en hebben geen verzorging nodig totdat ze uitkomen - daarna hebben deze genoeg aan wat blad/besjes van de waardplant.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Harm digitaal

Bedankt Arp.
Ik heb ze gevonden en meegenomen met wat takjes kardinaalsmuts.
Ben benieuwd wat er uit de eitjes komt. B)
Met vriendelijke groet Harm Alberts

arpwifi

Doe ze wel in een potje/bakje (met wat luchtgaatjes) war ze niet uit kunnen, want de ukkies gaan nogal rap aan de wandel  ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]