onbekend insect

Gestart door herman.damman, juni 05, 2016, 12:52:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

herman.damman

Halo,
Weet iemand de naam van bijgevoegd insect? Griekenland, Kerkini,4-5-2016.

Bij voorbaat dank,

Herman Damman

jck

De soort niet maar het is een wespvlinder.

James

henkvanwoerden

Ik denk een Zuringwespvlinder. Maar laat een ander er ook maar naar kijken. Een admin verplaatst hem wel naar het juiste forum.
Met vriendelijke groet,

Henk.

herman.damman

Bedankt Henk (en anderen),

Had hem inmiddels ook op naam gebracht, dus we zijn het helemaal eens met elkaar,

Groet,

Herman Damman

arpwifi

#4
Eens met elkaar, maar ... misschien is het toch niet zo gemakkelijk  ;)

De chrysidiformis die ik ken hadden bijvoorbeeld alvast allemaal minder witte bandjes op het achterlijf ...

FE geeft voor Griekenland 6 soorten Pyropteron en chrysidiformis zit daar niet bij:

Pyropteron affinis (Staudinger 1856)
Pyropteron leucomelaena (Zeller 1847)
Pyropteron minianiformis minianiformis (Freyer 1843)
Pyropteron muscaeformis (Esper 1783)
Pyropteron triannuliformis (Freyer 1843)
Pyropteron umbrifera (Staudinger 1870)

Van die soorten komt denk ik Pyropteron minianiformis het meest in de buurt, maar ik ben geen kenner en FE is niet altijd compleet.

P.S. @Herman: Zou je de waarneming svp ook willen invoeren op observation.org - we hebben nog geen registraties/foto's voor die soort.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

henkvanwoerden

Bedankt Arp voor je uitgebreide commentaar. Ik had eerlijk gezegd niet gelezen dat de waarneming in Griekenland was, dus dat verandert de zaak.
Met vriendelijke groet,

Henk.

herman.damman

Ik zal hem ook op observado invoeren. Bedankt tot zover voor jullie reacties. Zou hem overigens graag nog wel op de juiste naam brengen.

Groet,

Herman

arpwifi

Zelf zou ik 'm vrij brutaal wegzetten als minianiformis (dat is van de soorten die FE geeft echt de enige die lijkt, dus als zij alle soorten voor Griekenland in beeld hebben, dan zou het moeten kloppen) en dan maar afwachten of een admin er een vinkje bij blieft te zetten.

Zekerheid kun je van mij niet verwachten - ik weet helemaal nixnakkesnada van vlinders
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]