cassida hemisphaerica??

Gestart door jeanette, mei 04, 2016, 21:38:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten of dit genoemde soort is.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/117964491
Cassida hemisphaerica gezien op 2016-05-04 Ruinerwold - Waterwingebied
Foto's:




Toelichting:
op blad Dagkoekoeksbloem.
bij voorbaat dank Jeanette

http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=155794&cat=&epi=1

gardensafari

Ik zou niet weten hoe ik het verschil moet zien met Cassida viridis.
Die zou wellicht ook kunnen?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

arpwifi

Die is groter (maar ze geeft helaas geen afmeting op), heeft een halsschild dat smaller is dan de basis van de dekschilden, met gelijkmatiger gebogen zijden (niet zo hoekig) en nog zo wat (punctering, kleur voelers??). Zie o.a. coleo-net.de of de andere sleutels die in de soortinfo Cassida spec. zijn opgevoerd ...  B)

Ook de Koekoeksbloem is een sterk argument, maar de kever zou wel nieuw zijn voor Drenthe en ook voor Dagkoekoeksbloem dus het is zeker nuttig een exemplaar te verzamelen en om duidelijk vast te stellen dat de plant ook daadwerkelijk (door de larven?) gegeten wordt.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeanette

Oei, niet opgemeten...was- dacht ik-  ca. 3-4 mm.  groot.

arpwifi

#5
BRC geeft wat meer "waardplanten" - met een paar aparterige erbij ... daar zou ik de originele bronnen nog wel eens op na willen lezen. Maar ook zij geven Cas.hem. niet op Silene dioica Ik zal straks kijken of ik nog wat in andere publicaties vinden kan.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#6
Jeanette maakt me net attent op deze "viridis" - dat zou inderdaad ook wel eens een hemi. kunnen zijn.

Vervolgens kijk ik zelf ook even door de foto's van viridis heen en denk dat een heeeeeel hoog percentage géén viridis zal zijn :wacko:
Erger nog - de enige foto die in de soortinfo staat volgens mij ook niet  :police:

Ik denk dat Marco die in de soortinfo heeft gezet omdat het ding op goedgekeurd staat, maar die validatie is van 2005 zonder validator-ID en de validaties uit die tijd zijn vaker niet helemaal 100% ... 

Helaas ben ik ook niet echt een Cassidinae-kennert, dus om het nou op basis van mijn "inzicht" allemaal op te gaan ruimen is ook niet een heel erg degelijk plan ... ik trap wel die foto weer even uit de soortinfo.

P.S. Misschien is deze ook een hemisphaerica?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ron Beenen bevestigt op aanvraag via e-mail de kever van Jeanette uit Drenthe en de kever van Conny uit Hilversum als Cassida hemisphaerica - leuke waarnemingen dus  :duim:

Over de waardplant het volgende
Citaat van: Ron BeenenCassida hemisphaerica is bekend van verschillende Caryophyllaceae: o.a. Silene-soorten, hiervan wordt ook Silene dioica wel als waardplant vermeld. In het geval van jullie waarneming ben ik dan ook wel zeer geïnteresseerd of je ook daadwerkelijk vraat hebt kunnen zien. Op de beide foto's lijkt het een schildpadtor op een gaaf blad.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeanette

Nee, ik heb  op het  blad waarop ik deze schildpadtor vond, géén vraat gevonden.

arpwifi

 :duim: maar wel leuk om in de gaten te houden dus  :blink:

Doe je foto misschien nog even bij de waarneming?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

arpwifi

Grappige beestjes en het irriteert me altijd wel dat ze zo weinig goed op naam worden gebracht - leuk als het dan per ongeluk een keer wel lukt :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeanette

#12
Ja Arp, zal ook die foto nog even bij mijn  waarneming plaatsen ;)

enne, ''als het per ongeluk  wel lukt om tot een goede determinatie te komen''...niks per ongeluk...je hebt onwijs veel kennis vergaart waarmee je ons geweldig behulpzaam bent en verder helpt. Chapeau!

http://waarneming.nl/waarneming/view/117964491