Waarneming.nl-dag in het prachtige Twente

Gestart door Tim Asbreuk, april 12, 2016, 15:43:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Vorig jaar werd voor het eerst een Waarneming.nl-dag georganiseerd in de gemeente Utrecht. Dit jaar organiseren wij weer zo'n dag, maar nu in het oosten des lands. Door de enorme variatie aan waarnemers is zo'n dag voor iedereen erg leerzaam. Zo leer je naast de soorten die in ons land voorkomen ook elkaar beter kennen.

Locatie: Buurserzand en Haaksbergerveen
Datum: zaterdag 28 mei 2016

In deze gebieden wisselen hoogveen, heide, jeneverbesstruwelen en bos elkaar af en hebben hierdoor veel te bieden. Zie hiervoor de bijzondere waarnemingen van vorig jaar in het Buurserzand en Haaksbergerveen. Tussen deze gebieden stroomt de Buurserbeek, goed voor onder andere Beekrombout, Bont Dikkopje en hopelijk laat ook de Bruine Vuurvlinder zich hier nog even zien. Inmiddels hebben zich al verschillende mensen aangemeld en wij hopen dan ook dat het een mooie dag wordt.


Voorafgaand aan de dag wordt contact opgenomen met de boswachters van de terreinen, dit zodat wij op de hoogte zijn van het laatste nieuws en op een verantwoorde manier kan worden gekeken naar de bijzondere soorten die deze gebieden rijk zijn.


Opgeven kan door een mailtje te sturen naar info@waarneming.nl


Programma
09.30 - 10:00   Ontvangst met koffie en thee in de Wakel
10.00 - 13:00   Vertrek richting het Haaksbergerveen
13:00 - 15:00   Buurserbeek/Schans (lunch in het veld, zelf meenemen)
15:00 - 17:00   Buurserzand
17:00 - 17:30   Afsluiting in de Wakel met een drankje
21:30 - 02:00   Nachtvlinderen*

Verzamelpunten:
De Wakel
Stendermolenweg 9a, 7481 PR in Haaksbergen.
Gelieve niet helemaal tot aan dit adres door te rijden. Op ongeveer 100 meter afstand bevindt zich
een parkeerplaats voor bezoekers van het Buurserzand.

Haaksbergerveen
Parkeerplaats aan de Peddedijk/Niekerkerweg. Dit is tegenover tuincentrum Nijhof (Niekerkerweg 2 te Haaksbergen).

* Laat via het bovenstaande mailadres even weten of je blijft voor het nachtvlinderen (i.v.m. het avondeten).
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

jeroenroelofsen

Leuk initiatief

Paar vragen die opkomen;
-Is er onbeperkt plek?
-Wordt er in groepen "gelopen" (bijv groep die op zoek gaat naar planten, andere naar amfibieën, vogels, etc of alles op één grote hoop)?
-Is er al een programma?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Tim Asbreuk

-Is er onbeperkt plek?
Onbeperkt is een groot woord, maar er is tot noch toe voldoende ruimte.

-Wordt er in groepen "gelopen" (bijv groep die op zoek gaat naar planten, andere naar amfibieën, vogels, etc of alles op één grote hoop)?

Afhankelijk van deelname en interesse worden eventueel groepen gevormd, hierin staat je eigen interesse centraal. Je wordt dus niet in een groep geforceerd.

-Is er al een programma?

Suggesties/wensen zijn welkom. Het mooiste lijkt mij te verzamelen in het Buurserzand, dan naar het Haaksbergerveen voor de vogels en dan via de Buurserbeek (o.a.) kans op Rivierrombout en Bont Dikkopje weer terug naar het Buurserzand. Leuke flora en insecten zitten natuurlijk overal in deze natuurgebieden. Bij voldoende belangstelling is ook 's avonds nachtvlinderen/vleren een optie. De komende tijd ga ik met enkele lokale mensen en de boswachters in overleg over een "definitief" programma, waar natuurlijk altijd op bepaalde stukken van kan worden afgeweken.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

jeroenroelofsen

Ik denk dat groepen met verschillende kennis experts heel goed kan werken. Dan kun je als leek zo breed mogelijk bij leren. En ook de experts kunnen dan van elkaar leren.
Locals betrekken lijkt me een goed idee, ook om in de dagen vooraf al een voor inventarisatie te maken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

#4
Ik kom zeker de dag, en waarschijnlijk kom ik uit Apeldoorn, en anders uit Appelscha. Dus als iemand wil meerijden: gezellig!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gbeersma

Hoewel er kennelijk nog geen programma is lijkt het me toch handig om in elk geval enkele zaken vast te leggen: begintijd, eindtijd (nachtvlinderen eind mei? dan wordt het laat!), kosten, eventueel overnachtingsmogelijkheden etc. Misschien krijg je deze gegevens als je je opgeeft, maar vooraf weten waar je je voor opgeeft lijkt me logischer.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gbeersma

ik schuif deze nog even naar boven, want ik wil wel graag antwoord van de organisatoren.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Alex Kwak

Het eerste bericht van dit topic bevat de gevraagde info.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gbeersma

Dankjewel Tim, ik zie dat je het bovenste deel van het topic 3 dagen geleden al hebt aangepast, maar doordat dit dan niet als nieuwe reactie in de berichten komt te staan had ik dat niet gezien.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jeroenroelofsen

Het lijkt er op dat het mooi weer gaat worden. Heb er zin in :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

Wel kans op onweersbuien later op de avond. Dat zou het nachtvlinderen dwars kunnen zitten. We zien het wel, ik heb er ook zin in!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gbeersma

Komt er ook een deelnemerslijstje (kan ook naar de deelnemers gemaild worden)?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Alex Kwak

Citaat van: gbeersma op mei 23, 2016, 20:42:31 PM
Komt er ook een deelnemerslijstje (kan ook naar de deelnemers gemaild worden)?

Lijkt mij ook handig ivm eventueel carpoolen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

Ga ik morgen posten, ik heb niet van iedereen een woonplaats.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

arnoldwijker

Wat de onweersbuien gaan doen gaan we zien Alex. De meeste buien vallen altijd naast je  8)

Het nachtvlinderen begint wel wat laat gezien de tijd van het jaar. Zo rond 22:45 worden de lampen aangestoken.

Alex Kwak

Ik hoef niet voor het donker thuis te zijn  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Josee

Hartelijk dank Tim voor de mail met de deelnemerslijst. Ik heb er ook veel zin in!

Het OV naar de Stendermolenweg 9a op zaterdag blijkt wel erg ongunstig. Ik kom uit Rotterdam en omdat niet van alle deelnemers de woonplaats bekend is, vraag ik voor alle zekerheid of er toch iemand uit mijn omgeving meegaat en ik eventueel mee zou kunnen rijden.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Alex Kwak

Niet optimaal, maar ik kan je eventueel oppikken op station Apeldoorn Josee.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Josee

Heel erg vriendelijk Alex, dankjewel! Dat is zeker een oplossing en ook erg gezellig :) Maak er graag gebruik van als een tweede optie me niet lukt.


Ik ben nu namelijk ook aan het snuffelen aan overnachtingsmogelijkheden in de buurt van de Wakel, omdat het een stuk rustiger is en ook erg aantrekkelijk wat langer in dat mooie gebied te zijn!


Ik zie dat er mensen uit de omgeving meegaan, dus wie daar iets leuks en betaalbaars weet: ik houd me van harte aanbevolen voor goede adviezen.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

jeroenroelofsen

Ik rij vanuit Benschop (vlakbij Utrecht) naar Haaksbergen. Via Utrecht, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer. Kan dus evt onderweg mensen op pikken. Terug is lastiger, dan ga ik bij mijn ouders in de Achterhoek langs, maar indien gewenst kan ik evt wel mensen op een station afzetten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

Josee, denk er wel aan dat ik meedoe met het nachtvlinderen, en dat het dus laat gaat worden.
Terug zal dus een probleem worden, al wil ik je wel tussentijds in Enschede oid op de trein zetten.
Maar je alternatief klinkt leuk  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Josee

Wat ben jij reuze attent Alex, dankjewel! Maar...  Net vers van de pers een bevestiging gekregen dat ik kan overnachten aan de zuidkant van Enschede op fietsafstand van de Wakel! Drie dagen in dit prachtige gebied verblijven, vind ik echt feest.

Yeah en dat betekent dus dat ook ik kan mee-nacht-vlinderen :)


Graag tot zaterdag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenroelofsen

Minder dan 24h, voorspellingen zijn niet heel slecht voor het weer.
Zou mooi zijn als we bijvoorbeeld deze beauty ook nog tegen komen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Mijn waarnemingen van vandaag vind je hier (heb niet zo veel ingevoerd)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Marco de Haan heeft nagenoeg alles wat we zagen ingevoerd. Zijn waarnemingen vind je hier . Inclusief heenreis ruim 500 soorten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Josee

Wat was het een schitterende dag - en voor een aantal van ons - prachtige avond!! Fijne sfeer prachtige omgeving en hele fijne en lieve mensen ontmoet! Dank allemaal, vooral aan Tim en zijn vrolijke vriendin! En Marina en echtgenoot die het mogelijk maakte dat ik weer veilig op mijn logeeradres kwam. Echt TOP!!

Vandaag struinde ik op aanraden van Marina en Tim door het Aamsveen, ook zeer de moeite waard. Ik zit me nu in de trein al te verkneuteren om mijn foto's te gaan bekijken. Geen 500 soorten maar wel veel meer dan ik in mijn eentje zou hebben gezien!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers