Welke roos? > Geen roos, maar rubus.

Gestart door heslingua, maart 28, 2016, 17:54:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

heslingua

Is deze roos op naam te brengen zonder blad en bloem?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115820732
Roos spec - Rosa spec. gezien op 2016-03-26 Nijkerk - De Bunt
Foto's:










bij voorbaat dank M. Heslinga

Sipke Gonggrijp

Het is een Rubus.
groet, Sipke.

heslingua

Oeps! Bedankt.

Greetz, Margreet

Rob Koelman

Citaat van: Sipke Gonggrijp op maart 28, 2016, 18:16:38 PMHet is een Rubus.

Wat dan weer leidt tot een nieuwe vraag: welke Rubus?...   ;)
Met vriendelijke groet, Rob

heslingua

Welke rubus het is? Geen idee.
Wie het weet mag het wat mij betreft zeggen (hoewel die vraag strikt genomen op het rubus-forum thuishoort...)

Ik vind het een atypisch ding, maar dat zal aan mijn gebrekkige kennis liggen. Het is een enkele bloeitak, ca. 25 cm hoog, verscholen tussen de hogere pitrus. Ik heb gezocht, o.a. op rubus-nederland.nl, maar vind niets dat er op lijkt.

Vr. gr., Margreet



Rense Haveman

Iets uit de sectie Idaeobatus, dus een framboosachtige.... Vermoed ik, maar ik heb niet alle zicht op de Amerikanen....
Groet! Rense

havikskruiden!

heslingua

Hallo Rense,

Ik dacht ook aan een soort framboos, maar de gewone framboos in mijn tuin ziet er heel anders uit.
De Japanse wijnbes heeft soortgelijke stekels, maar die zijn rood en zachter.
Bovendien zijn de Japanse wijnbessen die ik ken veel groter en hebben boogvormige loten.
Ik zal proberen het plantje te volgen.

Greetz, Margreet.





peterv

Ik neig naar een (extreem lang bestekelde) gewone framboos. Vooral bij afgemaaide frambozen zie je soms aan het eind van het jaar nieuwe scheuten opkomen met veel langere en veel meer stekels dan normaal. Als je aangeeft dat het maar een takje van 25 cm lengte was is dat mijn verklaring voor zowel de stekels als de korte lengte.
Maar het is nog wel erg vroeg in het jaar om al naar Rubus te kijken. Beter over een maand of 2 weer eens zien wat het is geworden.
Peter Venema

Rense Haveman

Citaat van: peterv op maart 29, 2016, 22:41:38 PM
Ik neig naar een (extreem lang bestekelde) gewone framboos. Vooral bij afgemaaide frambozen zie je soms aan het eind van het jaar nieuwe scheuten opkomen met veel langere en veel meer stekels dan normaal. Als je aangeeft dat het maar een takje van 25 cm lengte was is dat mijn verklaring voor zowel de stekels als de korte lengte.
Maar het is nog wel erg vroeg in het jaar om al naar Rubus te kijken. Beter over een maand of 2 weer eens zien wat het is geworden.

Ook mijn gedachte ging naar onze eigen vertrouwde gewone framboos: ik herken de lange stekels uit de tuin, precies in de situatie die Peter beschrijft, onder aan de stengel....
Groet! Rense

havikskruiden!

heslingua

Bedankt allen! Ik zal proberen het plantje te volgen.

Naar aanleiding van de opmerkingen heb ik de framboos in mijn tuin nog eens aan een nadere inspectie onderworpen, en inderdaad zijn de bloeiloten vlak boven de aarde over een lengte van enkele centimeters dicht bezet met naaldvormige stekels. Weliswaar minder lange stekels dan bij het gefotografeerde exemplaar, maar toch!
Dat is me in al die jaren nog nooit eerder opgevallen. Zo zie je maar, je hebt kijken en kijken....

Vr. gr., Margreet