een of andere gal of toch iets anders...?

Gestart door Rayan Majoor, maart 28, 2016, 15:49:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115822614
onzeker Cynipidae onbekend - Cynipidae indet. gezien op 2015-09-26 Vorden - Groote Veld
Foto's:


bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

fluitenier

Dag Rayan,

bij dit soort waarnemingen is het belangrijk om de waardplant te kennen. Lijsterbes (Sorbus)?

De veroorzaker is alleszins iets uit de soortgroep Paddenstoelen; ik verplaats het topic naar het Roestenforum.
Zie bijvoorbeeld hier, naast 107a:
http://www.bladmineerders.nl/plantenf/pfrosaceae/sorbus.htm
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Rayan Majoor

#2
Bedankt voor de hulp zo ver!
Het probleem is alleen dat ik niet echt een plantenkenner ben. Ik kan alleen de volledige foto even plaatsen zodat iemand daar misschien aan kan zien of het inderdaad lijsterbes is. Ik heb helaas ook maar een foto.
In ieder geval lijkt Gymnosporangium cornutum wel erg op wat ik gezien heb. Ik zal hem voorlopig zo invoeren (nog wel op onzeker)

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

HPM

Citaat van: r.majoor op maart 29, 2016, 09:13:40 AM
..
Het probleem is alleen dat ik niet echt een plantenkenner ben. ...

Planten zijn veel gemakkelijker dan gallen en zonder de planten te kennen kan je bijna niets met gallen.
In boeken en op websites staan gallen gelukkig altijd gerangschikt op de naam van de waardplant.
Herman van der Meer

Rayan Majoor

Citaat van: HPM op maart 29, 2016, 09:58:30 AM
Planten zijn veel gemakkelijker dan gallen en zonder de planten te kennen kan je bijna niets met gallen.
In boeken en op websites staan gallen gelukkig altijd gerangschikt op de naam van de waardplant.
Tja... ik ben meestal ook niet met gallen of iets dergelijks bezig, maar houd me vooral met de vlinders bezig. Daar heb je ook wel iets plantenkennis voor nodig, maar zulke planten als deze zijn minder gebruikte waardplanten voor vlinders en kan ik niet zomaar even op naam brengen. Meestal zoek ik ook op hoe een bepaalde plant eruit ziet en zoek die dan in de natuur en niet andersom.
Maar ik heb nog even rondgekeken en uit mijn geheugen (het is al wel een tijdje geleden) en van de foto doet het me meer denken aan een es. Sowieso waren de bladeren wel iets te stevig voor lijsterbes.
Hopelijk kan iemand hier iets mee...?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

HPM

Dat is een mooie illustratie van het probleem. Als de waard een Es is zal de gal niet van Gymnosporangium zijn.
Herman van der Meer

fluitenier

De plant is geen Es (Fraxinus).


Citaat van: HPM op maart 29, 2016, 09:58:30 AM
Planten zijn veel gemakkelijker dan gallen

Het is, uiteraard, net andersom, Herman!  ;)
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Rayan Majoor

#7
Citaat van: fluitenier op maart 29, 2016, 11:14:36 AM
De plant is geen Es (Fraxinus).

tja... wat kan het dan zijn? Lijsterbes lijkt me nog steeds niet het geval...
zal ik anders even langs het plantenforum gaan om te kijken of ze daar kunnen zien wat het is?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

fluitenier

Citaat van: r.majoor op maart 29, 2016, 13:03:28 PM
zal ik anders even langs het plantenforum gaan om te kijken of ze daar kunnen zien wat het is?

Goed idee.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rien Ondersteijn

Hallo Ryan:
Mag ik ook een duit in t zakje doen...? Zag je vraag op t plantenforum-herinner je nog iets van vruchten aan deze boom?De foto is toch gemaakt eind September?Bij lijsterbes zou je w.s.vruchten hebben gezien[óf de boom was nog erg tenger/jong]. Het was toch geen Vlinderstruik??
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rayan Majoor

nee, vlinderstruik was het niet.
Het is natuurlijk al weer even geleden, maar als ik het me goed herinner was het een struik van rond de 2-2,5 meter hoog ik kan me niet herinneren dat er aan deze struik de typische trossen met rode bessen zaten die je meestal toch wel bij lijsterbes ziet...maar mijn geheugen kan me ook in de steek laten (dat krijg je op deze leeftijd (ik ben al 16 jaar ;) ))
En de foto is inderdaad eind september gemaakt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Melchior van Tweel

Dat lijkt me inderdaad een Gymnosporangium. Daarvan komen 4 soorten voor op Lijsterbes. Volgens het Roestenboek moeten die microscopisch worden gedetermineerd.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rayan Majoor

oke, zal ik hem op Gymnosporangium onzeker zetten.
Bedankt voor de hulp allemaal!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl