Pentatoma rufipes?

Gestart door Rayan Majoor, maart 27, 2016, 19:50:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Is dit Pentatoma rufipes? En zoja: op waarneming.nl staan 3 verschillende nederlandse soort(nam)en en ze hebben allemaal Pentatoma rufipes als latijnse naam... welke nederlandse naam moet ik gebruiken?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115801454
onzeker Roodpootschildwants - Pentatoma rufipes gezien op 2015-09-26 Vorden - Landgoed het Enzerinck
Foto's:


















bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

#1
Er zijn voor sommige insecten meer Nederlandse namen in omloop.  Op Waarneming is geprobeerd om daar voor de wantsen wat eenheid in aan te brengen. Op http://waarneming.nl/familie/view/1502 zie je de voorkeursnaam voor de schildwantsen. Hier staat hij als roodpootschildwants. De andere gebruikte namen worden nog wel aangegeven op Waarneming, je komt natuurlijk bij dezelfde foto's/waarnemingen uit. (Hij wordt ook nog boswants genoemd  ;) )
Hij is trouwens goed.

Rayan Majoor

Bedankt voor de duidelijk uitleg en bevestiging. Had ik dus de 'goede' Nederlandse naam uitgekozen :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Douwe van der Ploeg

Voor volgende gevallen: De Nederlandse namen doen er in weze niet echt toe, de wetenschappelijke namen zijn leidend: als die verschillen zijn het meerdere soorten, als die gelijk zijn is het dezelfde soort in de database.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#4
Douwe heeft natuurlijk gelijk. Zet altijd de wetenschappelijke naam erbij. Dat voorkomt verwarringen.
Maar ook in de wetenschappelijke namen kun je synoniemen tegenkomen.  Cytilus sericeus heeft als synoniem Cytilus auricomus ( http://waarneming.nl/soort/view/23033).
Vaak zijn het verouderde namen. Soms omdat men tot de conclusie kwam, dat het één soort was. Of omdat de biologen vonden, dat hij toch bij een andere groep hoorde. Bij wantsen zijn de namen ook heel vaak veranderd. Lygus werd door Wagner bijvoorbeeld Exolygus genoemd. Handig om te weten, want zo staan ze hier op blz. 205 beschreven.
Over familie is men het ook niet altijd eens. Bij bodemwantsen zijn onderfamilies als Rhyparochrominae en Artheneinae ook wel gezien als zelfstandige families Rhyparochromidae en Artheneidae. De bioloog Henry (1997) heeft dat op zijn geweten. Hij verhief onderfamilies in de familie Lygaeidae tot families met daarboven de superfamilie Lygaeoidea. Alleen is niet iedereen het daarmee eens.

Rayan Majoor

Dit gedoe ken ik inderdaad met vlinders. Volgens mij is er zelfs al een topic waar ze bezig zijn de dubbele namen allemaal te noteren. Wat een gedoe toch allemaal :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

Ja aan de andere kant is het, als je er goed over nadenkt, toch wel razend knap, wat men nu allemaal weet over al die beestjes. En dat die ontwikkeling niet stil staat.

Rayan Majoor

inderdaad. Toch wel fijn dat ik er dan een klein beetje mee kan helpen door waarnemingen in te voeren :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl