ID Kerstboom - Nordmann?

Gestart door arpwifi, januari 01, 2016, 13:37:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

Hallo Kertbomenforum :)

In verband met de identificatie van erop gevonden luisjes is het handig om een zo eenduidig mogelijke identificatie van de waardplant "Kerstboom" te hebben... het betreft dit topic.

De boom is verkocht als "Nordmann", maar het zou me niks verbazen als dat de handelsterm is voor een grotere groep op elkaar gelijkende boomsoorten met voor kerstbomen "handige" kenmerken (zachte naalden, relatief weinig naalduitval etc etc).

.

De vraag is dus: Is op basis van deze kiekjes vast te stellen of het inderdaad een echte Abies nordmanniana betreft, of zijn er nog andere opties? Zo ja, welke? En watvoor foto's zijn eventueel nodig om het dan duidelijker te krijgen?

Alvast hartelijk dank & een prachtig 2016 gewenst  :blink:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Windekind

Lijkt er wel op, maar ken niet alle soorten. Van Abies alba en grandis liggen de naalden onder andere in een platter vlak.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

arpwifi

#2
Hoi Elmar,

Hartelijk dank voor je antwoord. Dan neem ik aan dat het in elk geval een Abies sp. is :)

Is er ergens een goede, toegankelijke bron voor het determineren van naaldbomen?

Vanmiddag had ik nog wat bij elkaar zitten scharrelen, wat misschien hier op het plantenforum beter is ondergebracht dan bij de bladluizen ...

Info over "Kerstbomen"
Hieronder probeer ik een lijstje op te stellen van in Nederland(!) veel gebruikte kerstboomsoorten en de daarop aan te treffen luizen en eventuele andere "beestjes". Dit wordt vast geen compleet overzicht, maar evengoed misschien een handige houvast of startpunt voor toekomstige zoekacties naar kerstboomgasten :)

Boomsoorten
Overzicht op basis van vooral nl.wikipedia en gegevens van de NVK. Let op: De Engelse wikipedia geeft veel meer soorten(!), maar die zijn minder van toepassing voor Nederland/Europa.

  • "Fijnspar, Blauwspar, Zilverspar" zonder verdere soortnaam
  • - - - -
  • Abies concolor
  • Abies fraseri
  • Abies homolepis
  • Abies koreana
  • Abies lasiocarpa
  • "Abies nobilis" (== Abies procera?!)
  • Abies nordmanniana
  • - - - -
  • Picea abies
  • Picea omorika 'Zilverspar' (sic!), 'Servische spar'
  • Picea pungens 'Glauca'
  • Picea pungens conica (sic?)
  • Picea glauca 'Conica'  (sic?)
  • Picea sitchensis (Edit: toegevoegd op basis info Marc/M.V.S. hieronder)
  • - - - -
  • Pseudotsuga spp.? (volgens WP)
  • - - - -
  • Pinus spp.? (volgens WP)
Daar staan wat rare dingen tussen, maar het is dus zo overgenomen van de onder andere de boomkwekers, die het dan ook zo zullen verkopen. Echt wetenschappelijk zal het kennelijk vaak niet zijn, dus of het allemaal klopt(?!?!)

Opvallend is vooral dat er enkele bomen tussen staan die volgens waarneming niet in Nederland voorkomen. Maar voor de identificatie van plantenziekten/plaagdieren die met deze bomen geassocieerd zijn is het toch wel handig om te weten dat ze gekweekt worden, soms met kluit verkocht en in tuinen terecht komen, en wellicht ook zullen verwilderen.

Deze staan niet op de soortenlijst van waarneming:

  • Abies fraseri
  • Abies homolepis
  • Abies lasiocarpa
  • Picea glauca 'Conica'  (klopt dat, of wordt pungens bedoeld?)
Ik ga volgende week eens contact opnemen met de kerstbomenkwekersclub om te kijken of ik er achter kan komen hoe serieus de soortnamen zijn, wat er in de verkoopkanalen "Nordmann" genoemd wordt en wat zij van luizen/plaagdieren weten etc.

Bronnen
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

dirder

Beginnen met het geslacht bepalen http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&menuentry=tekstsleutel&pagenum=2423 .


Soort bepalen is naar verluidt moeilijk bij jonge exemplaren. Ervan uitgaan dat het spul onder de correcte naam verkocht wordt is niet zelden erg riskant.
Groeten, Dirk Derdeyn.

arpwifi

Hallo Dirk,

Bedankt voor de link - is even wennen die plantenterminologie, maar zonder de boom erbij te hebben voor controle kom ik daarmee ook bij nordmanniana uit ... dat is hoopgevend :) Ga het later met de boom erbij nog eens doorlopen ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Even als geheugensteuntje - ik kom net ook dit topic (met Dirk) nog tegen waar tweemaal sprake is van een (vermoedelijke) Picea cf. omorika die als "Nordmann" c.q. als Zilverspar verkocht is.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

M.V.S

Ik let ook al jaren op wat er verkocht wordt.

Ik heb echt nordmanniana gezien, maar ook Picea omorika, P. sitchensis en P. pungens. Die worden dan ook verkocht als nordmann of als blauwspar.
Groetjes, Marc

Windekind

Zo te zien zijn de naalden zo aangehecht dat er een soort rondje als litteken over blijft als je de naald uittrekt. Dat sluit Picea m.i. uit want daar zitten schubben en trek je als je een naald uit trekt ook duidelijk een schub cq stukje bast mee.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

dirder

#8
Dag Arp, het was niet de bedoeling verwarring te zaaien, enkel ter info (misschien volstaat het geslacht voor de identificatie van de bladluis). Lijkt me inderdaad Abies (de laatste foto lijkt gegroefde twijgen te tonen, dat is wel apart). Soortbepaling van naaldbomen via een sleutel is altijd lastig (lijkt me beter die dingen te leren kennen in een kwekerij of een arboretum) omdat er veel moeilijk te interpreteren zaken in dergelijke sleutels staan (en verschillende sleutels elkaar nog wel eens willen tegenspreken). Vaak wordt er in dergelijke sleutels ook nog eens voor gewaarschuwd dat jonge exemplaren niet te determineren zijn.
Wat tégen A. nordmanniana pleit is dat in dat geval de bovenkant van de twijgen min of meer bedekt zou moeten worden door de (naar voren gerichte) naalden, wat hier duidelijk niet het geval is.
Groeten, Dirk Derdeyn.

arpwifi

Heren, dank voor alle extra info :)

Met een zekere Abies sp. snijdt de determinatie in het luizentopic hout - specifieker is niet nodig, maar wel aardig om het goed te hebben natuurlijk.

Vanuit de luis weer terug naar de boom redeneren wordt 'm niet want de luizensoort is nogal een ubiquist op veel Abies spp. en van bovenstaande in elk geval op Abies concolor, fraseri, lasiocarpa, nordmanniana & procera.

@Marc: Aangezien jij met Picea sitchensis (Sitkaspar) als kerstboom op de proppen komt, heb ik die in het lijstje hierboven toegevoegd

@Elmar: Geen schubjes inderdaad - daarmee was ik met de door Dirk gelikte sleutel ook op Abies (nordmanniana) gekomen. Maar ik ga dat nog beter vastleggen :)

@Dirk 1: Niks verwarring, maar juist allemaal welkome info - het is goed om duidelijk te hebben dat de handelsnamen hachelijk zijn.
@Dirk 2: Wel Abies, maar wellicht géén nordmanniana - okay, ga ik dus nog mee verder puzzelen. Kijken of ik betere kiekjes kan schieten voordat de boom verdwenen is.

Dank zover allen!
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]