Wiopkopstaartmees?

Gestart door adijkstra, december 05, 2015, 09:43:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

adijkstra


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/112870270
onzeker Witkopstaartmees - Aegithalos caudatus caudatus gezien op 2015-11-28 Vinkega of toch een Witkoppige Staartmees?
Foto's:




bij voorbaat dank Andries Dijkstra

frankw


mgieskens

Lijkt mij ook.
Alleen lijkt het op de foto's meer een witkopzonderstaartmees  :rolleyes:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

adijkstra

Met dank heren, en ja ... de staart was er wel, maar hier moet je toch maar geloven wat je niet ziet.

Mvg, Andries

Oenanthe

De staart is bij witkoppen gelukkig precies hetzelfde als bij de gewone staartmees.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Yeronimo

#5
Op 6 december hadden wij aan de zuidkant van Leeuwarden ook een staartmees met een witte kop die zijn staart mistte. Deze zat in een groep van 3 gewone staartmezen. We moesten toen erg lang nadenken of we te maken hadden met een witkopstaartmees of een witkoppige staartmees gezien die in het veld gelijk erg goed oogde. Na een paar foto's gemaakt te hebben en het exemplaar ook goed gevolgd te hebben in de verrekijker kwamen we toch op net iets teveel tekening op de kop voor een witkopstaartmees, dus witkoppige staartmees. Ook had de afscheiding iets scherper gemogen, maar dat viel vooral pas op toen die zijn/haar kop omhoog strekte. Wellicht hebben we te maken met hetzelfde exemplaar?

Zie foto's: http://waarneming.nl/waarneming/view/113035930




Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Steven Wytema

Hoi Jeroen,


ten eerste zegt Andries al dat ie wel zeker een staart had (dus die zit waarschijnlijk net apart gedraaid oid), maar ook lijkt jullie vogel echt wat meer zweem op de zijkop te hebben inderdaad. De vogel van Andries lijkt me een prima Witkop.
Steven Wytema


OlivierO

Ik geloof er helemaal niks van dat die staartmees van Andries een normale staart had. Daar had minstens op beide foto's een aanzet van moeten zijn. Zeker op foto 1. Of waar zit de staart anders? Zijdelings weggedraaid? Nee, sorry, daar geloof ik écht niet in.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Yeronimo

Vandaar dat ik het hier ook post Olivier en Steven.

Ik zie duidelijk dat de staartmees op de foto's van Andries geen staart heeft. Dan kan Andries wel zeggen dat het exemplaar een staart had, maar dat zit er gewoonweg niet op. Die moet de staart wel in een heel bizarre positie hebben opgevouwen om er toch te zijn.

Daarnaast is het té toevallig dat er precies een zo goed als hetzelfde getekend beest zonder staart rondhangt op een plek niet zo heel gek ver van elkaar. Staartmezen kunnen makkelijk wat kilometers maken, dat is bekend uit ringvangsten e.d.
De staartmezen van ons beiden zijn eigenlijk zo goed als hetzelfde getekend, met als bijkomstig detail dat het precies lag aan de houding van je kop hoeveel wit je zag, zelfde geldt voor de afscheiding in de nek. Ik wil hier dus mee beweren dat ik de kans bijzonder hoog acht dat we te maken hebben met hetzelfde exemplaar en dat de vogel op de foto van Andries een witkoppige staartmees is en geen zuivere witkopstaartmees. De vogel van Andries heeft namelijk ook zwarte streepjes als zweem op de flank, waarvan ik er één terug lijk te zien op onze vogel. Ook zit er nog een zwarte zweem achter het oog wat je niet kan negeren, wind lijkt het me niet te zijn. En nu zo laat in het jaar zouden alle jonge witkopstaartmezen toch wel hun zwarte zweem weg moeten hebben? Of interpreteer ik het artikel verkeerd? Ik zie graag meer foto's ter vergelijking, hopelijk heb je deze Andries?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

adijkstra

Beste mensen,

Ik heb (helaas) geen andere foto's van deze vogel dan de twee die ik heb laten zien. Ik hoorde een groepje staartmezen in dicht struikgewas en toen ik er eentje door de lens goed in beeld kreeg zag ik dat het 'een bijzondere exemplaar' was en kon deze beide plaatjes maken. Ik denk nog steeds dat hij/zij wel een staart had, maar goed ... 't zou anders geweest kunnen zijn. Het is bekend dat staartmezen groepsgewijze in de wintermaanden rondtrekken, maar de hemelsbrede afstand tussen Vinkega/Noordwolde en Leeuwarden bedraagt toch gauw 45 km. En da's wel wat meer als enkele kilometers. Met weliswaar enige twijfel denk ik dat het hier toch om een 'witkop' gaat.
Groetnis, Andries

OlivierO

Beste André, de foto's zijn wat mij betreft duidelijk: geen staart. Leuk dat je dat ook even zelf in twijfel trekt nu. Het neemt natuurlijk de determinatie niet weg, al laat ik dat aan anderen over.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

Ik zie onder- en bovenstaartdekveren, dan kan het haast niet anders dan dat de echte staartveren weg zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

Yeronimo

Blijft nog een vraag open staan; zijn dit twee verschillende exemplaren? Naar mijn gevoel dezelfde vogel en daarom ook de vraag aan Andries om zijn waarneming op onzeker te zetten of te veranderen naar witkoppige staartmees.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden