Zwarte wouw of toch bruine kiek -> Rode Wouw, nieuwe foto's

Gestart door jeroenroelofsen, november 06, 2015, 21:08:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Omdat er aan Rode Wouw wordt gedacht en de foto's vrij donker waren nieuwe bij geplaatst, opgelicht;
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=343037.msg1890895#msg1890895


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/110383331
onzeker Zwarte Wouw - Milvus migrans gezien op 2015-05-10 Polsbroekerdam - Noordelijk Benedeneind
Foto's:
1

2

3

4


Toelichting:
Foto's gemaakt tijdens IVN wandeling in Natuurgebied Willeskop. Bij doorspitten van archief weer opgedoken. Door de duidelijke vingers, ondervleugel tekening en vorkstaat vermoeden van Zwarte Wouw

Met name de tekening aan de onderkant van de vleugels (foto 2 en 3) en de vorkstaart kan ik niet plaatsen op BruineKiek. Echter Zwarte Wouw lijkt me ook nogal onwaarschijnlijk.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroenroelofsen

Dus toch :)
Leek me zo onwaarschijnlijk, maar de tekening, vorkstaart en vingers weken voor mijn gevoel te veel af voor BruineKiek
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankneijts

Citaat van: jeroenroelofsen op november 06, 2015, 21:41:43 PM
Dus toch :)
Leek me zo onwaarschijnlijk, maar de tekening, vorkstaart en vingers weken voor mijn gevoel te veel af voor BruineKiek

Zwarte Wouw is juist in de eerste helft van mei een tamelijk gewone doortrekker Jeroen. Weliswaar vooral in het oosten van NL maar ook in het midden van het land is de kans op zo'n voorjaarsvogel reëel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroenroelofsen

Na de statistieken bekeken te hebben had ik dat ook gezien Frank. Altijd gedacht dat (Zwarte) Wouwen juist meer bosvogels waren. Maar ja tijdens de trek gelden die "wetten" natuurlijk niet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

adriaens

Ben ik nu de enige die hier een Rode ipv Zwarte Wouw in ziet?

smaab

Zou wel kunnen idd. Ik heb de foto's iets opgelicht.
RSmabers

jeroenroelofsen

Zijn er evt andere foto's nodig om dat beter uit te sluiten? Heb degene online gezet waarvan ik dacht dat ze de beste/meeste informatie gaven.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

JohanvantBosch

Citaat van: adriaens op november 07, 2015, 01:05:39 AM
Ben ik nu de enige die hier een Rode ipv Zwarte Wouw in ziet?

je bent niet de enige....

jeroenroelofsen

#9
Hierbij opgelichte versies van de foto's. Op Facebook krijg ik ook de optie Rode Wouw (Facebook)
5

6

7

9

10

11

12

13
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

jeroenroelofsen

Rest mijn vraag, waarom maakt het dan een Rode ipv een Zwarte Wouw. De vorkstaart?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jos Welbedacht

Nee, met name de vijf vingers (er lijkt niet één te ontbreken) en de opvallende lichte vensters in de handvleugels maken hier een Rode Wouw van. Het tegenlicht maakt 'm wat donker en bruinig.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jeroenroelofsen

Dank jullie wel allemaal  :duim:
Leerzaam :)
Kijkend in de ANWB gids zie ik bij Rode Wouw bij juveniel een witte baan aan de onderkant van de grote dekveren. Die lijkt op foto 11 ook nog enigszins aanwezig, maakt dit dan (samen met de rui) een vogel geboren in 2014 of is er geen leeftijd op te plakken?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankneijts

Citaat van: jeroenroelofsen op november 07, 2015, 11:16:57 AM
Dank jullie wel allemaal  :duim:
Leerzaam :)
Kijkend in de ANWB gids zie ik bij Rode Wouw bij juveniel een witte baan aan de onderkant van de grote dekveren. Die lijkt op foto 11 ook nog enigszins aanwezig, maakt dit dan (samen met de rui) een vogel geboren in 2014 of is er geen leeftijd op te plakken?

Kijk ook naar de onderzijde met veel lichte lengte'strepen', typisch voor juveniele Rode Wouw (2e kj).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroenroelofsen

Dank je wel Frank, erg leerzaam zo :)
Morgen weer met de IVN mensen op stap, denk dat ze blij verrast zullen zijn als ik ze hier over vertel :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)