Wilgengouduil (of gewone) met uitscheiding

Gestart door Leo Brosens, september 23, 2015, 12:05:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leo Brosens

Afgelopen maandag in de regen aangestroffen op de muur bij de buitenlamp.
Ik denk dat het een wilgengouduil is, een xanthia togata, of is het toch een gewone gouduil?
Ik zag bij het fotograferen een druppeltje ontstaan bij het achterlijf. Wat zou die iets rode uitscheiding zijn, drinken die uilen zo veel water/regen?
Mvg
Leo Brosens

Rayan Majoor

welke van de twee het is is inderdaad erg lastig bij deze, maar ík zou uiteindelijk toch voor wilgengouduil gaan, maar wacht nog maar verdere reacties af ;)
De vloeistof die hij uitscheidt doet me erg denken aan wat ik vaker heb gezien bij vlinders die net uit de pop zijn gekomen: vaak als dat bij mij zo is zitten er rode druppeltjes óf net onder de pop óf op de plek waar de vlinder te drogen hing. Bij de spinners en dat soort diklijvige nachtvlinders scheiden ze deze stof echter vaak af als ik ze op mijn hand heb zitten en dan net voor ze de eerste keer weg willen vliegen (of heel soms als ze er een eerste poging voor doen). Wat het precies is weet ik niet, maar dit toont dus aan dat deze vlinder waarschijnlijk nog maar net uit de pop is (max. een uur geleden). Daardoor zijn de vleugels waarschijnlijk ook nog zo mooi getekend en zitten er nog veel (donkere) schubben op de vleugels die er later misschien afvallen?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

GerritTuinstra

Het is X. icteritia. Kleur van de 'kop' is paars bij X. togata en bij X. icteritia geel.
Groet,
Gerrit

Leo Brosens

Rayan, Gerrit, dank voor de reactie.
Ik denk nu dat inderdaad de gele kleur van de kop aangeeft dat het een gewone gouduil is.
Interessant de aanvulling over het rode druppeltje, misschien dat anderen er nog meer over weten.
Mvg
Leo

jack_windig

Die rode vloeistof die direct na het uitsluipen wordt uitgescheiden wordt meconium genoemd, en bevat vooral afvalstoffen die tijdens het popstadium niet konden worden uitgescheiden. Bij de mens wordt de eerste poep trouwens ook meconium genoemd.
Als je de foto oppervlakkig bekijkt lijkt het in eerste instantie door de donkere kleur een wilgengouduil, maar zeker met foto's blijkt de kleur wel eens een verradelijk kenmerk. Zoals Gerrit al zegt verraad de kop hier de soort.