Slang_DOR

Gestart door jva, augustus 29, 2015, 22:13:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/103028111
Slang onbekend - Serpentes gezien op 2015-06-02 Portugal- Tavira (Santa Maria)
Foto's:




bij voorbaat dank Jelle van Aalst
Jelle

Rob Koelman

Donkere slang zonder specifieke tekening. Denk niet dat er een naam aan te hangen is...
Met vriendelijke groet, Rob

grabbelton

deze roadpizza heeft een opvallende roodachtige buik, dus wellicht is er toch wel iets van te maken want lang niet alle slangen hebben zo'n gekleurde buik. Volgens de Collins Field Guide hebben de volgende iberische slangensoorten een roodachtige buik (of kunnen dat hebben ;) ):
- hoefijzerslang
- adderringslang
- gladde slang
- Girondische gladde slang
- valse gladde slang


Ik denk zelf aan een van de twee coronella's (gladde slang of Girondische gladde slang) maar wellicht is er iemand met (meer) ervaring wat betreft Iberische slangen die hier iets over kan zeggen.


grtz,


ingo



Ingo Janssen

rikk

- Gladde slang valt in elk geval af. Die komt niet in de Algarve voor.

- Ik weet niet of de slang toen hij levend was, ook zo'n felrode buik had. (Groene) hagedissen verkleuren vaak naar felblauw als ze dood zijn. Ik weet niet of er omstandigheden zijn die een verkleuring naar felrood kunnen veroorzaken. Geen idee.

- Als die rode buik inderdaad de originele kleur was, dan blijven waarschijnlijk dus alleen hoefijzerslang, adderringslang, girondische gladde slang en iberische mutsslang (=valse gladde slang) over.

- Ik weet niet hoe groot de dode slang was. Als hij 1 m of groter was, zou het alleen een hoefijzerslang geweest kunnen zijn. De rest is niet zo groot. Ik kan trouwens geen duidelijke vlekkentekening op de rug zien.

- Ik weet niet of er een foto van de slang is waar de schubben wat scherper opstaan. Adderringslang is de enige van de vier met gekielde schubben, de andere drie hebben gladde schubben.


Rik

jva

Dank voor de reacties dusver.

De rode buik leek mij in eerste instantie ook een helder inventarisatiekenmerk, maar uiteindelijk zonder resultaat. De schubben zijn ongekield. Wat ik me kan herinneren was het kadaver niet groter dan een meter, maar de toestand waarin het verkeerde kan natuurlijk vertekenend zijn.

Ik kom er in ieder geval niet uit, gezien de toestand van het dier zal een zekere ID lastig blijven ben ik bang..
Jelle