onbekende kever in Mariendal

Gestart door Mario Renden, juli 31, 2015, 16:27:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/104908344
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-07-26 Den Helder - Mariëndal
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

Arp

Een Cryptocephalus - eigenlijk niks voor foto-identificatie.

Waardplant? Nauwkeurige grootte?

En heb je het halsschild misschien nog onder een iets andere hoek en groter?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

De lengte is aan de hand van de weefselgrootte van het klopnet zo'n 6 tot 6,5 mm en het kevertje bevond zich op de boom waarvan ik een foto heb toegevoegd. De boom had zeer lange lancetvormige lichtgroene bladeren met een puntig uiteinde. Het lukt me helaas niet om daar een foto van toe te voegen op het forum.

Arp

Wel bedankt voor de moeite (!), maar er gaan nog wat dingen mis  :-\

1) Ik zie geen foto van een boom of blad?

2) De weefdichtheid van je klopscherm is in beide richtingen ongeveer 40% verschillend. Ik heb het op basis van deze foto in beide richtingen uitgepixeld (grofweg) - zie bijlage.

Als jij er 6-6,5mm van maakt op basis van één meetrichting en de weefseldichtheid is langs de andere richting gemeten dan zijn er drie mogelijkheden
- Het beest is eigenlijk 4,3-4,6mm
- Je meting klopt, dus 6-6,5mm
- Het beest is eigenlijk 8,4-9,1mm

Ik ken geen Cryptocephalus in Nederland van 8-9mm, dus die valt af. Maar het verschil tussen max.4,6mm en max.6,5mm is het type verschil waarom je een afmeting wilt hebben, dus dat helpt niet.

Dus: Even terug naar de tekentafel en je klopscherm in beide richtingen opmeten (in 1 richting zie je duidelijk afwisselend een smalle en brede afstand, in de andere richting zijn alle grofweg gelijk). Meet per richting een zo lang mogelijk traject (20-50 draden) zodat meet- en weefonnauwkeurigheid zoveel mogelijk wordt uitgemiddeld.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

Beste administrator,

Ik heb via de lengterichting van de draden gemeten en kom dan uit op 13 draden per 1 cm. Anders kom ik uit op zo'n 20 draden per centimeter. Ik kom dan uit op een diertje van 6 - 6,5 mm.  Ik heb nogmaals geprobeerd een foto van een blad toe te voegen. Ik zal deze ook mailen.
Met vriendelijke groet,
Mario Renden