vrij zekere alpengierzwaluw

Gestart door TjeerdBurger, augustus 10, 2007, 22:45:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

TjeerdBurger

een vrij zekere alpengierzwaluw in Wageningen
Heb net dit bericht op het Wageningsvogelnet gepost:

Ik kreeg net een telefoontje van Jules van Engelen. Hij zou vanmiddag rond 12'en een alpengierzwaluw boven de nevengeul hebben gezien. Hij zag hem vanaf het 'hobbelige pad' van de haven naar de rijn toe boven de nevengeul (ergens bij een bordje pas op paarden). In ieder geval dus aan de westkant van de Nevengeul in de Bovenpolder. Hij omschreef de vogel als een gierzwaluw met knal witte buik en witte keelvlek. Ook de staart klopte met het boekje en hij was duidelijk groter dan de gierzwaluwen die er omheen vlogen. Lijkt mij een vrij duidelijke omschrijving van een alpengierzwaluw. Jules is waarschijnlijk een wat onbekende Wageningse vogelaar, een jongen van 17 die erg enthousiast vogels kijkt en ik twijfel dan ook niet aan z'n determinatie, omschrijving klinkt ook erg goed. Helaas heeft hij het niet meteen doorgegeven, maar waarschijnlijk wou hij het thuis nog nachecken. Hopelijk is ie blijven hangen. Ik ga in ieder geval morgenochtend zoeken.

Voor de duidelijkheid, de Wageningse Bovenpolder dus, ten zuiden van Wageningen

RWester

#1
Heeft ie nog iets gezegd over gedrag? Overvliegend, rondhangend, enz.

Indien tp sta ik er morgen ook  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


TjeerdBurger

hij was wel tp, de vogel vloog er nog rustig rond toen de waarnemer wegging.
Vanochtend gezocht maar helaas niks gevonden. Wel een groep gierzwaluwen op de bewuste plek. Gelukkig als troost 2 overvliegende zwarte ooievaars