Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Citaat van: GertJ op april 21, 2011, 10:23:39 AM
Citaat van: Bas vd Burg op april 21, 2011, 10:02:34 AM
Citaat van: Jan vH op april 21, 2011, 09:30:22 AM
Vroedmeesterpad is er wel in de buurt gezien, dus lijkt me inderdaad ook een goede mogelijkheid. En een Dwergooruil in een kooitje lijkt me ook niet uitgesloten. De kans op een wilde Dwergooruil lijkt me wel erg klein.

En waarom lijkt jou de kans op een wilde Dwergooruil dan wel erg klein??? Er zijn 8 aanvaarde gevallen in Nederland tot 2009 (en dus exclusief die van 2010). In deze 8 aanvaarde gevallen een dood exemplaar in Gulpen eind maart (!) 1906. Daarnaast zijn er gevallen in omringende landen bekend. Tuurlijk Vroedmeesterpad moet je uitsluiten en eventuele aanwezige uilencollecties, maar toch is het gewoon goed mogelijk. Een dergelijke stelling lijkt me dan ietwat te stellig eigenlijk.......

Er moet nog vanalles uitgesloten worden inderdaad, maar het zou zomaar kunnen dat het er wel een is. Dit zinnetje intrigeert me toch:
...Ik heb het geluid nog even via mijn telefoon op gezocht en afgespeeld en daar reageerde hij meteen goed op...
Lukt dat bij vroedmeesterpad, laten reageren op dwergooruil?

Jij woont in de buurt Gert, neem Jonathan maar mee, en verras ons!  ;)
Je kan maar twee klanten op met die verhaal, de goeie en de verkeerde.
Wietze Janse

Ben Wielstra

CiteerLukt dat bij vroedmeesterpad, laten reageren op dwergooruil?

Andersom lukt in ieder geval wel.

Bas vd Burg

@Wietze, het ging mij meer om op de manier de waarneming in twijfel wordt getrokken. Ga gewoon eerst luisteren ipv een dergelijke stelling in te nemen. Ik geef toe, toen Annelies Marijnis in 2008 rondmailde dat ze een mogelijke Dwergooruil had in Noordwijk was ik ook best sceptisch, maar ben toen toch maar gaan luisteren omdat ze bleef volharden in haar mening. 100-den vogelaars weten wat daarvan het resultaat is geweest (gewoon een Dwergooruil dus!).

Waar Jan wel weer gelijk in heeft is het daadwerkelijk vaststellen dat het hier gaat om een wilde vogel wel erg lastig kan zijn. Dan zul je dat beest toch goed moeten kunnen zien om eventuele ringen/leertjes enz uit te sluiten ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BramtK

Citaat van: Bas vd Burg op april 21, 2011, 13:42:38 PM
Waar Jan wel weer gelijk in heeft is het daadwerkelijk vaststellen dat het hier gaat om een wilde vogel wel erg lastig kan zijn. Dan zul je dat beest toch goed moeten kunnen zien om eventuele ringen/leertjes enz uit te sluiten ;D

(Hoe) is dat bij die andere gevallen van Dwergooruil gedaan dan?
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Gaxiola

Niet (afgezien van dat werd vastgesteld dat de vogel zich niet in een kooi c.q. voliere bevond).

Overigens geldt bij de Dwergooruil vooralsnog geen omgekeerde bewijslast, d.w.z de ongeringdheid en/of afwezigheid van leertjes hoeft niet te worden aangetoond.
Ben Gaxiola

frankmeer

#10475
Voorlopig resultaat na jaarlijkse telling Korhoenders: nog 4 hanen (waarschijnlijk met nog één telling voor de boeg).
Frank van der Meer

Norman

Citaat van: M.Haverkamp op april 21, 2011, 07:22:07 AM
Citaat van: JohanvantBosch op april 21, 2011, 00:08:04 AM
Citaat van: HJDT op april 21, 2011, 00:05:36 AM
Citaat van: Jarinka op april 20, 2011, 23:44:17 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=29875&page=1
Dwergooruil in Leusden! Vorig jaar in Kootwijkerbroek, en nu dus een stukje westelijker. Maar eens kijken of ik daar morgen heen kan :)

Eerst maar eens afwachten of het geen Rugstreeppad is?

Vroedmeesterpad bedoel je neem ik aan...?
Die zitten daar toch niet?

Die zitten tegenwoordig overal....

Dat is ook wat overdreven. Vroedmeesterpad is nog lang niet algemeen. Wel algmener dan Dwergooruil in Nederland in ieder geval.

Albert de Jong

Thomas van der Es en Leon Boon hebben net een slangenarend over de Brabantse Biesbosch. Nieuw voor het gebied en een goede, zo westelijk! Wat komt er nog meer naar beneden door het buienfrontje?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Sander Bot

Citaat van: Albert de Jong op april 21, 2011, 18:54:20 PM
Thomas van der Es en Leon Boon hebben net een slangenarend over de Brabantse Biesbosch. Nieuw voor het gebied en een goede, zo westelijk! Wat komt er nog meer naar beneden door het buienfrontje?

Bijna nieuw:
http://waarneming.nl/waarneming/view/50731717
Baal nog steeds dat ik dat weekeind ziek was en er niet bij was......

groetjes,
Sander

Stijn E.

We staan nu in Leusden op de plek van de mogelijke Dwergooruil. Daar roept een prima Vroedmeesterpad vanuit een vijvertje in een tuin. Helaas...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

firecrest

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 21, 2011, 21:20:00 PM
We staan nu in Leusden op de plek van de mogelijke Dwergooruil. Daar roept een prima Vroedmeesterpad vanuit een vijvertje in een tuin. Helaas...
Goed dat jullie het geprobeerd hebben :duim:
Jammer van het resultaat, volgende keer beter ;)

frankneijts

Citaat van: Sander Bot op april 21, 2011, 19:14:20 PM
Citaat van: Albert de Jong op april 21, 2011, 18:54:20 PM
Thomas van der Es en Leon Boon hebben net een slangenarend over de Brabantse Biesbosch. Nieuw voor het gebied en een goede, zo westelijk! Wat komt er nog meer naar beneden door het buienfrontje?

Bijna nieuw:
http://waarneming.nl/waarneming/view/50731717
Baal nog steeds dat ik dat weekeind ziek was en er niet bij was......

groetjes,
Sander

Is niet ingediend en telt dus eigenlijk niet....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 21, 2011, 21:20:00 PM
We staan nu in Leusden op de plek van de mogelijke Dwergooruil. Daar roept een prima Vroedmeesterpad vanuit een vijvertje in een tuin. Helaas...

En om een geheel versleten cliché met een kleine wijziging wat op te poetsen: "De thuisblijvers hadden weer 's gelijk..."  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op april 21, 2011, 21:35:46 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op april 21, 2011, 21:20:00 PM
We staan nu in Leusden op de plek van de mogelijke Dwergooruil. Daar roept een prima Vroedmeesterpad vanuit een vijvertje in een tuin. Helaas...

En om een geheel versleten cliché met een kleine wijziging wat op te poetsen: "De thuisblijvers hadden weer 's gelijk..."  8)

Totdat er iemand vannacht ontdekt dat er niet alleen Vroedmeesterpadden zitten  :)
Herman van der Meer

JohanvantBosch

melding van Koningseider op ameland...
http://waarneming.nl/waarneming/view/53696038

er zijn blijkbaar foto´s. Ik ben benieuwd.

j.steenbergen

en dan ook nog een Ross' Meeuw! :o  (via DB-site)
Jeroen Steenbergen

Stijn E.

Citaat van: HPM op april 21, 2011, 22:05:49 PM
Citaat van: frankneijts op april 21, 2011, 21:35:46 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op april 21, 2011, 21:20:00 PM
We staan nu in Leusden op de plek van de mogelijke Dwergooruil. Daar roept een prima Vroedmeesterpad vanuit een vijvertje in een tuin. Helaas...

En om een geheel versleten cliché met een kleine wijziging wat op te poetsen: "De thuisblijvers hadden weer 's gelijk..."  8)

Totdat er iemand vannacht ontdekt dat er niet alleen Vroedmeesterpadden zitten  :)

Dat zou een mop zijn  :blink: De bewoners wezen ons echter op het zachte piepje terwij wij rustig stonden te wachten. We waren al verbaasd dat we dat niet gehoord hadden; Dwergooruil roept immers hard genoeg om 'm op 100m afstand nog te horen, en wij stonden denk ik nog geen 50. Op de aangewezen plek bleek het geluid wat de broer van degene die hem gisteren doorgaf herkende van de avond ervoor dan ook van Vroedmeesterpad te zijn.
Wel jammer voor de mensen dat ze een beetje beteuterd naar huis gingen nadat we ze het verteld hadden  :rolleyes:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Herman Bouman

Citaat van: JohanvantBosch op april 21, 2011, 22:08:25 PM
melding van Koningseider op ameland...
http://waarneming.nl/waarneming/view/53696038

er zijn blijkbaar foto´s. Ik ben benieuwd.

Wat zei je laatst ook alweer? Meer reclame maken voor de vogelinspreeklijn....
telefoonnummer is 010 - 428 12 12



HJDT

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rob Halff

Citaat van: gtroost op april 21, 2011, 22:30:17 PM
Citaat van: j.steenbergen op april 21, 2011, 22:09:16 PM
en dan ook nog een Ross' Meeuw! :o  (via DB-site)
http://waarneming.nl/waarneming/view/53696544

Oei, oei, oei toffe ontdekking zeg! Ga je steltjes kijken in Zuid-Holland krijg je een adulte Ross meeuw in beeld....super!! En dat in April! Hoop dat hij nog wordt teruggevonden morgen want daar wil ik wel een ritje aan wagen...

Lijkt een beetje op het geval in midden Spanje op die plas een aantal jaren geleden....midden in de zomer! Toen ontdekt door Nederlandse vogelaars...

Bas vd Burg

Nou de foto's van de Koningseider spreken ook voor zich. Gaaf hoor, verwacht je eigenlijk een beetje zuidelijke soorten krijg je Ross'Meeuw en Koningseider in Nederland
http://waarneming.nl/waarneming/view/53696038
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hterhaar

Ga je nu als ambitieuze jonge soortenjager naar Ameland of Zeeland.....?

Wat een luxe !

Gr.,

Hans

HPM

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 21, 2011, 22:23:35 PM
Citaat van: HPM op april 21, 2011, 22:05:49 PM
Citaat van: frankneijts op april 21, 2011, 21:35:46 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op april 21, 2011, 21:20:00 PM
We staan nu in Leusden op de plek van de mogelijke Dwergooruil. Daar roept een prima Vroedmeesterpad vanuit een vijvertje in een tuin. Helaas...

En om een geheel versleten cliché met een kleine wijziging wat op te poetsen: "De thuisblijvers hadden weer 's gelijk..."  8)

Totdat er iemand vannacht ontdekt dat er niet alleen Vroedmeesterpadden zitten  :)

Dat zou een mop zijn  :) De bewoners wezen ons echter op het zachte piepje terwij wij rustig stonden te wachten. We waren al verbaasd dat we dat niet gehoord hadden; Dwergooruil roept immers hard genoeg om 'm op 100m afstand nog te horen, en wij stonden denk ik nog geen 50. Op de aangewezen plek bleek het geluid wat de broer van degene die hem gisteren doorgaf herkende van de avond ervoor dan ook van Vroedmeesterpad te zijn.
Wel jammer voor de mensen dat ze een beetje beteuterd naar huis gingen nadat we ze het verteld hadden  ::)

Toch begrijp ik niet goed hoe die geluiden te verwarren zijn, al was het maar vanwege dat verschil in volume. Ik kan me voorstellen dat iemand bij een Vroedmeesterpad even denkt: "Hé, hoor ik daar nou een Dwergooruil?" maar daarna moet het toch snel duidelijk kunnen zijn. Lijkt mij.
Herman van der Meer

HJDT

Citaat van: hterhaar op april 21, 2011, 22:55:02 PM
Ga je nu als ambitieuze jonge soortenjager naar Ameland of Zeeland.....?

Wat een luxe !

Gr.,

Hans
Waar is de tijd gebleven dat de jonge ambitieuze soortenjager dit gewoon op 1 dag deed?? Stelletje slappelingen van tegenwoordig. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JohanvantBosch

Citaat van: HJDT op april 21, 2011, 22:56:06 PM
Citaat van: hterhaar op april 21, 2011, 22:55:02 PM
Ga je nu als ambitieuze jonge soortenjager naar Ameland of Zeeland.....?

Wat een luxe !

Gr.,

Hans
Waar is de tijd gebleven dat de jonge ambitieuze soortenjager dit gewoon op 1 dag deed?? Stelletje slappelingen van tegenwoordig. . .

Wie weet wat die jonge ambitieuze soortenjagers morgen allemaal van plan zijn....  O0  (ik weet het ook niet)

hterhaar

OK - moet kunnen op 1 dag - misschien ben ik een ouwe l*l zo langzamerhand. Let me rephrase :

Ga je nu als ambitieuze jonge soortenjager EERST naar Ameland of Zeeland.....?

Gr.,

Hans

frankneijts

Citaat van: HPM op april 21, 2011, 22:05:49 PM
Citaat van: frankneijts op april 21, 2011, 21:35:46 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op april 21, 2011, 21:20:00 PM
We staan nu in Leusden op de plek van de mogelijke Dwergooruil. Daar roept een prima Vroedmeesterpad vanuit een vijvertje in een tuin. Helaas...

En om een geheel versleten cliché met een kleine wijziging wat op te poetsen: "De thuisblijvers hadden weer 's gelijk..."  8)

Totdat er iemand vannacht ontdekt dat er niet alleen Vroedmeesterpadden zitten  :)

't Is toch eigenlijk heel simpel: komt het geluid uit een boom is 't een uil (Vroedmeesters zijn geen Boomkikkers), komt 't van de grond is 't een Vroedmeester (Dwergooruilen zijn geen Velduilen)......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hterhaar

Citaat van: Bas vd Burg op april 21, 2011, 22:52:47 PM
Nou de foto's van de Koningseider spreken ook voor zich. Gaaf hoor, verwacht je eigenlijk een beetje zuidelijke soorten krijg je Ross'Meeuw en Koningseider in Nederland
http://waarneming.nl/waarneming/view/53696038

Dikbekzeekoetje/Kortsnavelzeekoetje ????