Tips en Trucs voor ObsMapp Speech

Gestart door Alex Kwak, mei 31, 2015, 19:24:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Hieronder een aantal tips om de spraakinvoer van ObsMapp 5.0 zo goed mogelijk te gebruiken.

ObsMapp 5.0 komt in de eerste helft van juni beschikbaar

PS. Hier dus alleen Tips en Tricks, GEEN vragen, die horen in dit topic.
Om dit topic schoon te houden worden daarom berichten met vragen zonder verdere waarschuwing verwijderd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Je kan de volgende zaken inspreken:
- soort
- aantal
- geslacht
- kleed
- activiteit

De volgorde is daarbij niet van belang. Dus "1 merel overvliegend" is hetzelfde als "merel overvliegend 1".

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Soms is uitspraak belangrijk. Experimenteer hoe ObsMapp op jouw stem reageert.
Is het bijvoorbeeld Foeragerend met een harde of een zachte G? Gewoon uitproberen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op mei 31, 2015, 19:26:51 PM
Je kan de volgende zaken inspreken:
- soort
- aantal
- geslacht
- kleed
- activiteit

De volgorde is daarbij niet van belang. Dus "1 merel overvliegend" is hetzelfde als "merel overvliegend 1".

Toch gaat het beter als je eerst de soort noemt en daarna pas het getal of andere info. (Probeer maar met een getal en Kuifeend). Spreek de soort altijd in enkelvoud uit, ook als je er meerdere ziet.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#4
Tjiftjaf moet je heel bekakt uitspreken. Eigenlijk meer een Tijiftijaf dan Tsjiftsjaf zoals we het gewend zijn. (Er is inderdaad een leerproces verbonden aan ObsMapp Speech maar ik zie het niet als een bezwaar  :blink: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

#5
Gelijksoortige namen verwerkt ObsMapp goed. Als je bijvoorbeeld Huismus inspreekt en ObsMapp weet niet zeker of je misschien toch Huismuis hebt ingesproken krijg je een keuzemenu met deze twee (of meer) opties.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alle namen, activiteiten en kleden moeten exact zo uitgesproken worden als beschreven op waarneming.nl. Dus een aantal zaken kan niet ingesproken worden, zoals bijvoorbeeld "Vondst (dood)" in verband met de haakjes. Er wordt nog aan gewerkt om dit op te lossen.

Uitzondering is "Baltsend / zingend", voor deze veel voorkomende activiteit kan gewoon "zingend" ingesproken worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Het beste kun je eerst de soort zeggen, daarna andere informatie en als laatste het geslacht en het aantal. "Kuifeend - overvliegend - man - 2" werkt bijvoorbeeld feilloos terwijl "2 - Kuifeend - man - overvliegend" problemen kan opleveren.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Verkeersslachtoffer tip:
Ga je een lange auto rit maken en ben je van plan de verkeersslachtoffers te melden:
Zet standaard gedrag van zoogdieren en vogel op 'verkeersslachtoffer'
dan je smartphone in de houder en je hoeft alleen nog maar de soortnaam te roepen onderweg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

Ik heb wat moeten zoeken om het te vinden. In het beginscherm in de linkermarge naar rechts swipen en daar op 'Speech input' klikken.
Via 'nieuwe waarneming toevoegen' geraak je er niet.
Blijkbaar moet je eerst, als je dat wenst, de plaats bepalen van de waarneming (door op de wereldbol te klikken) en dan de soort, activiteit enz. in te spreken.
Voorlopig worden enkele vogelsoorten nog niet herkend, maar dat zal wel in orde komen.
Spreek in bij de microfoon, dan lukt het beter. Op mijn gsm zat hij bovenaan het toestel.
Dirk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wespenbuizerd op juni 09, 2015, 17:35:13 PM
Ik heb wat moeten zoeken om het te vinden. In het beginscherm in de linkermarge naar rechts swipen en daar op 'Speech input' klikken.
Via 'nieuwe waarneming toevoegen' geraak je er niet.
Blijkbaar moet je eerst, als je dat wenst, de plaats bepalen van de waarneming (door op de wereldbol te klikken) en dan de soort, activiteit enz. in te spreken.
Voorlopig worden enkele vogelsoorten nog niet herkend, maar dat zal wel in orde komen.
Spreek in bij de microfoon, dan lukt het beter. Op mijn gsm zat hij bovenaan het toestel.

Dat klopt niet. De waarneming die je inkletst is automatisch gekoppeld aan de gps. Die wereldbol is alleen maar een button waarmee je de kaart oproept van je gedane waarneming zodat je de pointer eventueel kunt verzetten.
(Je microfoon bovenaan in je toestel? Is dat niet onhandig met het voeren van gesprekken?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wespenbuizerd

#11
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 09, 2015, 17:49:42 PM
Citaat van: wespenbuizerd op juni 09, 2015, 17:35:13 PM
Ik heb wat moeten zoeken om het te vinden. In het beginscherm in de linkermarge naar rechts swipen en daar op 'Speech input' klikken.
Via 'nieuwe waarneming toevoegen' geraak je er niet.
Blijkbaar moet je eerst, als je dat wenst, de plaats bepalen van de waarneming (door op de wereldbol te klikken) en dan de soort, activiteit enz. in te spreken.
Voorlopig worden enkele vogelsoorten nog niet herkend, maar dat zal wel in orde komen.
Spreek in bij de microfoon, dan lukt het beter. Op mijn gsm zat hij bovenaan het toestel.

Dat klopt niet. De waarneming die je inkletst is automatisch gekoppeld aan de gps. Die wereldbol is alleen maar een button waarmee je de kaart oproept van je gedane waarneming zodat je de pointer eventueel kunt verzetten.
(Je microfoon bovenaan in je toestel? Is dat niet onhandig met het voeren van gesprekken?).
aik III het feit dat je plaats van een waarneming alleen maar kan wijzigen nadat je ze hebt ingevoerd,  zou toch nog best worden aangepast. Maar voorlopig is dat niet zo, ik had het verkeerd voor, ook al kan je je waarnemingen onmiddellijk 'bewerken' na invoer, voor ze in de waarnemingenlijst terechtkomen. En de microfoon van mijn gsm zit wel degelijk bovenaan het toestel.
Dirk

hiskodevries

als je veel met de kaart wilt gaan werken zie ik het nut van speech input niet zo
ook hoor ik graag het model van je smartphone, want een microfoon bovenaan lijkt mij een ergonomische blunder van de producent
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wespenbuizerd op juni 09, 2015, 21:00:44 PM
En de microfoon van mijn gsm zit wel degelijk bovenaan het toestel.

Nou breekt mijn klomp! Verhip zeg! (Sta ik dus al 3 jaar met de verkeerde kant van mijn telefoon geluidsopnames van vogels te maken...  :P ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

marijn

Heb je expres de afbeelding van de voorkant van de S3 er niet bij gedaan, Bart?
Want dan zou je de primaire microfoon onderaan wel zien.. ;)

De betere smartphones hebben al jaren een tweede microfoon, nl. om achtergrondgeluid weg te kunnen filteren (background noise reduction). Die zit juist zo ver mogelijk van je mond vandaan (als je de telefoon normaal aan je oor houdt), dus boven- en/of achterop.
De primaire microfoon zal toch echt in alle gevallen ergens onderaan zitten, lijkt me..
Marijn Prins

Bart van Hoogstraten

Kauw gaat het beste als je het met 2 a's uitspreekt... "Kaauw".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: marijn op juni 10, 2015, 17:41:39 PM
Heb je expres de afbeelding van de voorkant van de S3 er niet bij gedaan, Bart?
Want dan zou je de primaire microfoon onderaan wel zien.. ;)

De betere smartphones hebben al jaren een tweede microfoon, nl. om achtergrondgeluid weg te kunnen filteren (background noise reduction). Die zit juist zo ver mogelijk van je mond vandaan (als je de telefoon normaal aan je oor houdt), dus boven- en/of achterop.
De primaire microfoon zal toch echt in alle gevallen ergens onderaan zitten, lijkt me..

Net even getest maar het maakt bij ObsMapp Speech op mijn S3 gewoon niets uit . Ik kan gewoon tegen elke kant van mijn telefoon kletsen. Van dichtbij of van 30 cm afstand... het wordt gewoon opgeslagen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Douwe van der Ploeg

Ik kan echt niet wachten tot ik een clubje vogelaars tegenkom die met z'n allen de nieuwe versie testen en proberen om soortnamen zo ABN mogelijk uit te spreken  ;D
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Vraagje. Wat gebeurt als je soortenlijsten in verschillende talen geïnstalleerd hebt?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2015, 15:48:43 PM
Vraagje. Wat gebeurt als je soortenlijsten in verschillende talen geïnstalleerd hebt?

Ik verwacht geen problemen, een (erg) klein risico op onlogische treffers. Mocht dit inderdaad gebeuren (ik zal zelf eens testen) dan is daar wel een oplossing voor.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Ik heb Nederlandse en Engelse soortlijsten. Gaat prima. Je moet wel de juiste spraakherkenning hebben geïnstalleerd en het is oefenen met de uitspraak. European Serin heeft ie bijvoorbeeld moeite mee
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Kroosvlindertje vergt 3 o's. Krooosvlindertje. Ik krijg het onder de knie nu! (kost een klein leerproces maar op een gegeven moment krijg je de feeling).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#22
Voor Limbambwanezen en Brabo's is het een stuk lastiger -> een harde G gaat er makkelijker in dan een zachte. Dit geldt ook voor de CH -> Nagtzwaluw pakt hij niet, wel Nachrtzwaluw. De klemtoon op de juiste plaats is ook erg belangrijk. Nachrtzwaluw. (Ik ben benieuwd hoe het straks bij de Belchren gaat  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johan op den Dries

Tjiftjaf blijft lastig... Na tig keer proberen had ik er ineens 70!
Johan op den Dries
Sneek

Pim

Gisteren uitvoerig geëxperimenteerd met ObsMapp Speech.
In de auto werkte het geweldig en supersnel.


Echter in het duingebied werkte het matig tot slecht. Er stond een beetje wind, niet echt veel, zou het liggen aan de omgevingsgeluiden?
Of heeft het te maken met het slechte (internet)bereik ter plaatse?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Alex Kwak

Citaat van: Pim op juni 15, 2015, 07:39:47 AM
Echter in het duingebied werkte het matig tot slecht. Er stond een beetje wind, niet echt veel, zou het liggen aan de omgevingsgeluiden?
Of heeft het te maken met het slechte (internet)bereik ter plaatse?

Kan allebei. Het eerste merk je aan het lang open blijven staan van de microfoon, het tweede aan de lange verwerkingstijd van het ingesprokene. Een combi van beide kan ook, dan duurt het nog extra lang omdat de grotere hoeveelheid data over dat slechte lijntje moet.
Tip: met de rug naar de wind gaan staan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pim

Bedankt.
Het is leuk dat jullie blijven innoveren!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

#27
Een uitgebreid veldverslag uit België & Frankrijk:

Om Obsmapp Speech écht te testen heb je een gebied nodig waar veel waar te nemen valt (dat je kent), zodat inspreken de enige optie is om het bij te kunnen houden. Daarvoor zat ik dus in elk geval beter dan in Vlaanderen.

Maar hoe zit het met de beschikbaarheid van 3G (of 4G) netwerk in ruraal Frankrijk ?  Want je hebt permanent een goede internetverbinding nodig om Speech te kunnen gebruiken. De week ervoor tijdens een poging tot demonstratie op het stafconclaaf viel dat compleet tegen, wegens gewoon geen 3G in de Aabeekvallei (Peer). Arm Limburg !

En dan aan de slag: tik-naam-ching (=bevestiging dat waarneming automatisch opgeslagen is), tik-naam-ching, tik-naam-ching, tik-naam-ching, .... Eigenlijk zo goed als perfect. Hier en daar een gedragscode aanpassen of een punt verleggen op de kaart (ja Domi en Griet, dat kan nu ook in de nieuwste versie !). 20 Welriekende nachtorchis, 100 Grote muggenorchis, Groot Geaderd Witje, Tweekleurig Hooibeestje, Knoopkruidparelmoervlinder, Zuidelijke Luzernevlinder vrouw imago onzeker,  Macronachtvlinder onbekend, ... enz. allemaal ching-ching-ching-ching en probleemloos binnen !! Enkel Cirlgors krijg ik met geen stokken aan google speech uitgelegd (komt altijd terug met civil wars enzo) en ook Groot Tragantblauwtje en alles met uil (van Steenuil tot de hele resem die uit de mottenbak komt) blijkt niet zo evident om te verstaan. Maar dan spreek je bv. een Zwartkop in en verander je nadien met twee letters snel de soort. Fluitje van een cent. Maar op een hete kalkhelling waar het wemelt van de vlinders, is het bij momenten wel nog niet zo evident om alles in te spreken wat je tegenkomt: soms kan je ook met Speech niet volgen. (en dan ken ik nog bijna niks van planten). Ik had ook mijn voorbereidend werk niet goed gemaakt. In een vroegere versie van ObsMapp waren al mijn buitenlandse soortenlijsten in orde en klaar voor gebruik, maar die was in blijkbaar in de loop van de diverse testversies kwijtgespeeld. Dus wel een beetje gesukkeld met soorten die niet terug te vinden waren omdat de juiste lijsten niet geïnstalleerd waren (maar dat had ik maar op voorhand in orde moeten brengen).

Enkel af en toe, in een diepe vallei of in een dip helemaal boven op onbewoonde causses bleek er geen 3G netwerk voorhanden te zijn. De dekking is zeker geen 98% zoals Orange beweert, maar toch wel 80-90%. Ongeluk wil dat die onbewoonde hoekjes vaak net de interessantste zijn waar ik wil gaan uithangen. Dan heb je dus pech en is het terug handwerk. In een paar grotere steden was er 4G en dan loopt het razendsnel en zeer precies.

Ondanks het ongelooflijke gemak waarmee dit inspreken gaat, heb ik toch maar 500-830 waarnemingen per dag gehaald (maximum 230 per uur). Het is ook altijd wat: een onweer, boodschappen doen, siesta, nog meer onweer, wat foto's maken, blauwtjes, spikkeldikkopjes en parelmoertjes determineren, blijven rondhangen op een plek zonder 3G, klapke doen met de jachtwachter omdat die wil weten wat je daar komt uitspoken, ... enz. Alles bij elkaar 4566 waarnemingen op 6,5 dag (iets minder dan een halve eurocent per waarneming dus owv. Speech). Daarvan zijn er wel ca. 700 van Hondskruid: vast een van de talrijkste orchideeën in Zuid Frankrijk én goed herkenbaar langs de weg.

Theoretisch moet het mogelijk zijn om tijdens een dagje intensief inventariseren 1000-2000 waarnemingen in te voeren via Speech (zeker als je veel planten kent).  Dat levert echter nieuwe beperkingen op: na een paar honderd waarnemingen (max. een paar uur dus) zit je met een platte gsm batterij. Altijd een flinke booster bij de hand hebben dus, en ook telkens bijladen in de auto (en 's avonds). In de auto is het voordeel van Speech trouwens onovertrefbaar, want daar is met de hand invoeren (bij enkel een chauffeur in de auto) levensgevaarlijk (en verboden), terwijl handsfree inspreken een goed aanvaardbaar risico vormt. Om deze aantallen waarnemingen via Speech te realiseren had ik gemiddeld per dag zo'n 65 Mb dataverbruik. Toch gaf Orange de laatste dag aan dat het databudget op was, terwijl mijn gsm nog zo'n 50MB overschot inschatte. Voor zulke verschillen moet je dus ook opletten. 500 Mb voor een week was dus eigenlijk net te nipt. En dan heb ik nog alles opladen, kaarten bekijken, mails nakijken (nieuws van Groenlandse walvissen enz.) e.d. 's avonds via wifi gedaan.

Kort samengevat: ObsMapp Speech is gewoon MEGA voor wie zonder veel stress en zonder veel aandacht voor het terrein te verliezen, massaal waarnemingen wil invoeren. "Alles registreren" is minstens voor een aantal groepen tegelijk goed mogelijk (behalve planten).

Marc Herremans
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Hinko

#29
het lukt me nog niet om een aantal plantensoorten in te voeren. bijv.
Hartbladige els (wordt Hardbladige els)
Valse voszegge
Gewoon langbaardgras
Reukeloze kamille (wordt Reukloze kamille)

iemand tips?
mvgr, Hinko