Spaanse Wantsen

Gestart door Mark27, mei 01, 2015, 16:59:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observado.org/waarneming/view/101612944Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2015-04-25 Spain - HuescaFoto's:bij voorbaat dank Mark Schellekens
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

thijsdegraaf

#1
Een Dicranocephalus. Maar welke het is, weet ik niet.  Dicranocephalus albipes, Dicranocephalus agilis. ?. ? Volgens mij heeft D. agilis bij het eerste deel van de antenne minder wit. Maar misschien zijn er nog meer soorten, die er op lijken. Arp weet vast meer.

Mark27

Hoi Thuis,


Alvast bedankt voor de info. Ik hoop dat Arp meer kan zeggen.


Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Arp heeft nog nooit zelf een Stenocephalidae gezien, laat staan uit Spanje  :rolleyes:

Maar er komen op de diverse fora regelmatig discussie over langs. Ze zijn niet heel triviaal te onderscheiden, omdat bepaalde kenmerken die in de gangbare sleutels gebruikt worden niet op elk individu even duidelijk zijn. Zie onder andere deze van Frank Marquard.

In principe kun je met de eenvoudige sleutel van Paride (ergens halverwege op deze pagina) de Spaanse soorten ook op naam brengen. Maar dus met enig voorbehoud: Niet blindstaren op één enkel kenmerk, maar ook zoveel mogelijk naar de rest van het beest kijken.

Voor deze kom je dan vrij eenduidig op albipes (geen zwarte ring, ook niet vervaagd zou ik denken, in het midden van het 2e voelersegment). Voor de rest lijkt het beest ook aardig overeen te komen met de betrouwbaar gedetermineerde platen die ik daarvan verzameld heb.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Hoi Arp,
Weer bedankt voor de duidelijke uitleg. Heb overigen erg weinig wantsen gezien in 6 dagen. Welgeteld 2 soorten...
De andere ben ik nog aan het zoeken. Wellicht later ook op dit forum te zien...


Groet,


mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens