vraag over Gewone Mierspin (Micaria pulicaria)

Gestart door rietvanoosten, april 29, 2015, 19:28:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Hallo forum,

Volgens wiki spinnenforum heeft deze mierspin de kenmerken die een Gewone Mierspin zou moeten hebben voor wat betreft prosoma, opisthosoma en poten
http://wiki.spinnen-forum.de/index.php?title=Micaria_pulicaria

toch nog verwisseling met een andere soort mogelijk of mag deze zonder genitaal-onderzoek op zeker?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101550256
Gewone Mierspin - Micaria pulicaria gezien op 2015-04-29 Almelo
Foto's:




Toelichting:
~3.5 mm, in fietstunnel. Op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet

Frank van de Putte

Hallo Riet, ik heb me vandaag ook eens in mierspinnen verdiept, ik vond een volwassen mannetje (http://waarneming.nl/waarneming/view/101625560) en die witte streepjes op het carapax zie ik alleen bij M. pulicaria, voor zover ik betrouwbare afbeeldingen kan vinden. Dus ik vraag me ook af wat het alternatief is voor exemplaren met deze tekening.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

Hallo Frank, inderdaad.
Op Wiki spinnenforum ook geen melding van eventuele gelijkende soorten bij M. pulicaria, ben dus heel benieuwd!
met vriendelijke groet, Riet

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

rietvanoosten

Henk dank voor jouw reactie!  :blink:
Leuk en leerzaam om verder te zoeken:
- op Wiki Spinnenforum staat M. nivosa nog niet aangekruist voor Nederland
- Roberts (blz. 128) over M. silesiaca: "..... Lijkt op M. pulicaria, maar met minder duidelijke witte tekening. ....."

Dit is een mooi niet afgesleten exemplaar  ;) Gisteren gezien.
http://waarneming.nl/waarneming/view/101617062
En ..... de poten passen toch zo goed bij de beschrijving van M. pulicaria (volgens Wiki Spinnenforum) :angel:




met vriendelijke groet, Riet

Frank van de Putte

#5
Ik wou dit oude topic van Riet even omhoog halen, omdat ik vanmiddag ook een mooi (en buitengewoon snel) mierspinnetje vond, in Middelburg. En omdat er eigenlijk geen antwoord is gekomen op de vraag of er andere Micaria soorten zijn met deze tekening op de poten en carapax. Ik heb wel gezocht, ook naar de soorten die Henk heeft genoemd, maar heb niet veel betrouwbaar beeldmateriaal kunnen vinden van de overige soorten. Ben benieuwd naar nieuwe inzichten/meningen. :blink:

Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Ik heb mijn exemplaar ook even voorgelegd op het op het Duitse spinnen forum, die werd direct bevestigd door Arno Grabolle.
Dus ik heb mijn waarneming op zeker gezet, misschien kan de opmerking "genitaalonderzoek nodig" weg bij deze soort?

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

Citaat van: Frank van de Putte op maart 26, 2016, 20:03:10 PM
Ik heb mijn exemplaar ook even voorgelegd op het op het Duitse spinnen forum, die werd direct bevestigd door Arno Grabolle.
Dus ik heb mijn waarneming op zeker gezet, misschien kan de opmerking "genitaalonderzoek nodig" weg bij deze soort?

groetjes,

Dat is goed nieuws Frank!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

jvogels

Citaat van: Frank van de Putte op maart 26, 2016, 20:03:10 PM
Ik heb mijn exemplaar ook even voorgelegd op het op het Duitse spinnen forum, die werd direct bevestigd door Arno Grabolle.
Dus ik heb mijn waarneming op zeker gezet, misschien kan de opmerking "genitaalonderzoek nodig" weg bij deze soort?

groetjes,

Ja, maar bedenk dat de validatoren ook niet alwetend zijn.

mbt alleen als je onder het sticky determineerbaarheid spinnen even een korte beschrijving geeft van de bruikbare uiterlijke kenmerken van habitusfotos om beide (en andere) soorten uit elkaar te kunnen houden.

Frank van de Putte

#9
Hallo Joost, ik snap dat de admins ook niet alle soorten even goed kennen, vandaar dat ik benieuwd was naar een "third opinion" op het Duitse forum. :blink:
Afgaande op de afbeeldingen en omschrijvingen die ik heb kunnen vinden op de betrouwbare sites, en enkele topics op o.a. het Duitse forum, zou ik (voorzichtig) willen concluderen dat een typische Micaria pulicaria zich onderscheidt zich van de andere (Micaria) soorten, door:

- opvallende, contrasterende witte tekening (2 dwarsstreepjes en meestal enkele vlekjes op de middenlijn) op het achterlijf  +
- radiale witte strepen (meestal 6) op het carapax +
- donkere lengtestrepen op femur III en IV

Da's een beetje samengevat wat hierboven is besproken, of dat genoeg is om deze soort van foto te kunnen valideren hoef ik gelukkig niet te bepalen. ;) Uiteraard zit er variatie in, niet alle kenmerken zijn bij alle exemplaren even duidelijk, misschien is validatie mogelijk in combinatie met de locatie, de andere soorten schijnen toch een wat specifieker habitat te bewonen, M.pulicaria is waarschijnlijk overal te vinden.

Overigens worden deze soorten niet al te vaak op de foto gezet, ze zijn bijzonder snel, zeker als ze opgewarmd zijn, tis de eerste keer dat het mij lukte om er 1 in een bakje te krijgen en een fatsoenlijke foto te maken, nadat ik er vorig jaar al was achter gekomen dat ze tegen glas kunnen lopen en net zo snel weer uit zo'n bakje rennen, die is toen ergens in de keuken verdwenen, nooit meer teruggezien  ;D

groetjes, 
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

Citaat van: Frank van de Putte op maart 30, 2016, 16:07:35 PM
...... Overigens worden deze soorten niet al te vaak op de foto gezet, ze zijn bijzonder snel, zeker als ze opgewarmd zijn, tis de eerste keer dat het mij lukte om er 1 in een bakje te krijgen en een fatsoenlijke foto te maken, nadat ik er vorig jaar al was achter gekomen dat ze tegen glas kunnen lopen en net zo snel weer uit zo'n bakje rennen, die is toen ergens in de keuken verdwenen, nooit meer teruggezien  ;D

Het is een hele mooie foto Frank!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

jvogels

Deze ook maar even naar boven (bump)

Die streepjes zijn nu dus kenmerkend voor de cryptospecies, M. micans.
Ontbreken ze? => M. pulicaria.


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet