Permission denied op elke download

Gestart door Nikontraveler, maart 23, 2015, 16:39:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nikontraveler

Ik ben nieuw bij obsmap,  alhoewel IT dat niet voor mij Is.

Ik heb obsmap op mijn smartphone Samsung Galaxy 5 mini (Android 4.4.2) geladen met de ext microdisk als opslag. Alles laadt zonder problemen en werkt naar behoren.

Ik heb obsmap ook op mijn tablet Samsung Galaxy TabS (ook Android 4.4.2) geladen en ook daar getracht de ext. microdisk als opslag toe te wijzen, en dat werkt niet. Eerst werd er uitgebreid gevraagd om directories die er niet waren en ook niet werden aangemaakt. Ik heb deze Directories zelf gemaakt (onder extcard/android/data/org.obsmapp/obsmapp) en toen gaf de applicatie bij het uitpakken van de zip - files aan dat er een "open failed: EACCES (permission failed)" situatie ontstaat, o.a. in de temp-directory. Het zal wel met de beperkte schrijfmogelijkheden onder KitKat te maken hebben maar ik kom er niet verder mee. Het gebeurt met de OSM kaart, soortenlijst en elke foto, geluid en informatie download.

Ik zag dat er in april 2013 ook een dergelijk item is geweest maar dit beantwoord daar niet aan.
Kan iemand mij helpen?

Alex Kwak

Citaat van: Nikontraveler op maart 23, 2015, 16:39:09 PM
Ik heb obsmap ook op mijn tablet Samsung Galaxy TabS (ook Android 4.4.2) geladen en ook daar getracht de ext. microdisk als opslag toe te wijzen, en dat werkt niet. Eerst werd er uitgebreid gevraagd om directories die er niet waren en ook niet werden aangemaakt. Ik heb deze Directories zelf gemaakt (onder extcard/android/data/org.obsmapp/obsmapp) en toen gaf de applicatie bij het uitpakken van de zip - files aan dat er een "open failed: EACCES (permission failed)" situatie ontstaat, o.a. in de temp-directory. Het zal wel met de beperkte schrijfmogelijkheden onder KitKat te maken hebben maar ik kom er niet verder mee. Het gebeurt met de OSM kaart, soortenlijst en elke foto, geluid en informatie download.

De directories móeten door ObsMapp zelf aangemaakt worden, anders kan ObsMapp daar niet later zelf bestanden neerzetten.
Het feit dat het aanmaken van die directories is mislukt veroorzaakt dus de rest van de problemen.
Advies: deïnstalleer ObsMapp en installeer het opnieuw.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nikontraveler

Ik heb obsmapp geheel gedeinstalleerd. Daarna gecontroleerd of er nog ergens directories waren die komen relateren aan obsmapp. Toen weer opnieuw geïnstalleerd en in de initialisatie zonder problemen de soortenlijst geladen. Toen in de instellingen de locatie gewijzigd in /storage/extSdCard/Android/data/
Vervolgens obsmapp geheel afgesloten en weer opnieuw gestart. Kreeg weer opnieuw de initialisatie procedure. Daarin de soortenlijst laten bijwerken voor de vogels. Dit liep vast met de melding:

Fout
Dit ging fout, zie voor details hieronder
Vogels: /storage/extSdCard/Android/data/
obsmapp/temp/soortenlijst.tmp : open
failed: ENTEN (No such file or directory)

Bij controle van de directorystructuur op de extSdCard was geen obsmapp of org.obsmapp directory te vinden.

Helaas.

Nikontraveler

ENTEN moet zijn ENOENT. Sorry, de autospelling.

Alex Kwak

Citaat van: Nikontraveler op maart 24, 2015, 21:49:27 PM
Toen in de instellingen de locatie gewijzigd in /storage/extSdCard/Android/data/

In welke instellingen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nikontraveler

Geheugenkaart in de gebruikersinstellingen.

Alex Kwak

Hier gaat inderdaad wat fout. Ik kijk er naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

pordalis

Citaat van: Alex Kwak op maart 26, 2015, 17:56:29 PM
Hier gaat inderdaad wat fout. Ik kijk er naar.

Alex, ik zie dat er een nieuwe obsmapp versie is van 5 april 2015. Is dit probleem daarin al verholpen?
Ik heb gisteren en vanmorgen diverse keren exact dezelfde procedure gevolgd als Nikontraveler hierboven, maar ik blijf dezelfde foutmelding houden (op Samsung Galaxy Tab4 tablet onder Android 4.4.2).

Ik deinstalleer dus obsmapp eerst, verwijder dan alle achtergebleven obsmapp directories op zowel de interne als de externe kaart, herinstalleer obsmapp (V4.7.1), en doorloop de initialisatie (waarin ik probleemloos de soortenlijst voor de zoogdieren download).
Daarna ga ik naar de instelling voor Geheugenkaart in de gebruikersinstellingen, en pas de directory aan naar /storage/extSdCard/Android/data/
Zodra ik dat doe geeft obsmapp even kort de foutmelding "Kopieren mislukt". De nieuwe directory onder Geheugenkaart staat dan wel ingesteld op /storage/extSdCard/Android/data/
Ik sluit obsmapp dan helemaal af en start hem weer opnieuw. In tegenstelling tot Nikontraveler krijg ik dan niet opnieuw de initialisatie, hij lijkt gewoon op te starten. Maar als ik dan een waarneming in wil voeren krijg ik kort de melding "Soortgroep nog niet aanwezig".
Als ik dan de soortenlijst voor de vogels wil downloaden, dan krijg ik bijna dezelfde foutmelding als Nikontraveler:
==========
Fout
Dit ging fout, zie voor details hieronder
: /storage/extSdCard/Android/data/obsmapp/temp/
soortenlijst.tmp : open failed: ENOENT (No such file or
directory)
==========
Er hoort kennelijk "Vogels" te staan voor de dubbele punt in de tweede regel, maar dat staat er bij mij niet (wel bij Nikontraveler). Het staat er bij mij precies zoals hierboven, dus de tweede regel begint met een dubbele punt.
Het downloaden van andere soortenlijsten gaat fout met dezelfde foutmelding.

Bij controle blijkt er in /storage/extSdCard/Android/data/ geen enkele directory aangemaakt te zijn met "obsmapp" in de naam.

Doe ik iets fout...?


Alex Kwak

Hallo Pordalis,

Het probleem zou inderdaad verholpen moeten zijn met versie 4.7.x, maar het blijkt dus van niet. Ik ga er verder naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Is dit probleem verholpen met versie 6.6.8? Ik kan mijn SDcard niet gebruiken, maar heb Obsmapp ook niet opnieuw geinstalleerd. Mogelijk is dat de oplossing.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Citaat van: optilete op april 24, 2016, 19:36:28 PM
Citaat van: optilete op april 11, 2016, 15:12:17 PM
Is dit probleem verholpen met versie 6.6.8?
Werkt niet.

Beste Marcel, ik heb zo'n vermoeden dat er iets bij jou niet werkt. Kan je aangeven wat, en hoe je dat kunt reproduceren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#13
De kaarten op de SD card zijn wel bereikbaar maar de locatie van de SDcard kan je niet wijzigen naar /storage/SDcard. Obsmapp crashed of geeft bovenstaande foutmelding als je de soortenlijsten wilt verplaatsen. Na de wijziging zijn alle soortenlijsten verdwenen. Ik zou er geen tijd aan besteden zolang ik de enige ben met dit probleem.


----------
Database op SD kaart niet aangevinkt
Geheugenkaart wijzigen naar : /storage/extSdCard/   : foutmelding kopieren mislukt
Als je een foto wilt toevoegen krijg je de melding met ENOENT
Vink je database op SDcard aan dan krijg je meer dan vijf keer achter elkaar dezerlfde vraag.
''verplaatsen mislukt: cannot write database''

-------------

Ook het schrijven van foto's naar de sd card werkt niet.

Alex Kwak

Marcel, je hebt klaarblijkelijk in de instellingen van ObsMapp een onjuiste locatie van de geheugenkaart geselecteerd. Corrigeer dat en dan zullen de meldingen verdwenen zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#15
/storage/extSdCard is de fysieke SDcard.
/storage/extSdCard/obsmapp/photos is een folder die ik weggehaald heb maar door obsmapp weer aangemaakt wordt.

Wat ik al dacht is dat je alleen kan lezen 
CiteerDe kaarten op de SD card zijn wel bereikbaar
maar niet kan schrijven naar de fysieke kaart. Vreemd genoeg kan hij niet schrijven maar wel folders aanmaken..
Wat wel fijn is aan deze versie is dat je bij een crash nog wel bij de instellingen kan komen.


De folder /storage/extSdCard/Android/data/org.obsmapp lijkt de enige locatie te zijn die werkt.
Er moet geen SDcard geselecteerd worden maar een folder waarop  Obsmapp schrijfrechten heeft..

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Nikontraveler op maart 23, 2015, 16:39:09 PM
Ik heb deze Directories zelf gemaakt (onder extcard/android/data/org.obsmapp/obsmapp)
Als je deze directory  extcard/android/data/org.obsmapp kies als SDcard kun je de SD card gebruiken. Geluidsopnamen maken werken werkt bij mij niet meer.

marcel123

#18
Citaat van: Alex Kwak op april 28, 2016, 12:58:12 PM
Marcel, je hebt klaarblijkelijk in de instellingen van ObsMapp een onjuiste locatie van de geheugenkaart geselecteerd. Corrigeer dat en dan zullen de meldingen verdwenen zijn.
De essentie is dat je niet een geheugenkaart moet kiezen maar een locatie op de geheugenkaart waar Obsmapp wel naartoe mag of kan schrijven.


Citaat van: Nikontraveler op maart 23, 2015, 16:39:09 PMIk heb obsmap ook op mijn tablet Samsung Galaxy TabS (ook Android 4.4.2) geladen en ook daar getracht de ext. microdisk als opslag toe te wijzen, en dat werkt niet.
Reproduceerbaar op een Samsung S3 Neo (Android 4.4.2)