keverlarves?

Gestart door vanmiddelkoop, december 22, 2014, 14:56:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/96657351
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2014-08-29 BRD - Borken (Landkreis)
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop


Arp

Zullen het geen vliegen zijn? Stratiomyidae ofzo?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ha Arp,

Ja , kan ook. Het was maar een gok, je moet ergens beginnen he.
Zou jij hem willen verplaatsen?

Groetjes Betty

Ton van Haaren

doet me een beetje denken aan de larve van een Solva spec. (Xylomyidae) en aangezien er maar 1 soort in NL zit i.e. S. marginata, zou het deze soort kunnen betreffen. Als je misschien nog een detailfoto hebt waarop beter de habitus te zien is, dan kunnen we dit bevestigen (of ontkrachten).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

vanmiddelkoop

Hallo Ton,

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, beter gaat niet lukken helaas.

Vast bedankt, vr.groeten Betty

Arp

Dat lijkt heel aardig in de buurt te komen - gelukkig zat ik er maar een halve kilometer naast, geen hele mijl (tenminste toch Stratiomyomorpha)  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Ton van Haaren

Absoluut Solva spec., soort weet ik niet. Rozkosny (1973) geeft een sleutel tot 3 soorten larven S. marginata, interrupta en maculata en het lijkt makkelijk, doch kan ik hier geen uitsluitsel geven. Als het chitineplaatje op het eerste thoraxsegment aan de zijkanten zijn ingekeept, dan is het marginata; zo niet dan een van die andere 2.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

vanmiddelkoop

Hartelijk bedankt allen  :blink:
Leuk hoor!!

Vr.groeten Betty