Arend in Mole NP, Ghana

Gestart door BramtK, december 22, 2014, 12:38:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Begin dit jaar onderstaande arend gezien in Mole NP in Ghana. In het veld maar even weggeschreven als Wahlberg's Eagle, maar helemaal lekker zit dat niet. Bevriende vogelaars vinden dat ook niet een echt overtuigende optie. Ik heb een paar keer het boek en de foto's naast elkaar gehouden en aandachtig getuurd; ik zie een middelgrote arend en dan heb je in Ghana een aantal opties, maar geen daarvan lijkt goed te passen. Wie weet het.

http://observado.org/waarneming/view/81615682
identification uncertain Wahlberg's Eagle - Hieraaetus wahlbergi observed at 2014-02-02 Ghana - Mole National Park
Photos:





Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Mijn eerste gedachte is Slangenarend, maar je had vast redenen om die af te schrijven

BramtK

Hmm, goeie suggestie Johan. Ik heb wel Beaudouin's Snake Eagle overwogen en wat plaatjes gezocht van onvolwassen exemplaren van die soort, maar Slangenarend was nog niet in me opgekomen. Voor een Beaudouin's vind ik 'm nogal korte vleugels en een lange staart hebben, vogel is natuurlijk wel in de rui, en dat geldt voor Slangenarend dan ook wel.
Groeten,

Bram ter Keurs

PieWie

Hoi Bram,

de vogel doet mij qua bouw en tekening nogal aan een ayres hawkeagle denken. In tegenstelling tot wat soms wordt aangegeven, zijn veel jonge vogels niet rossig maar wit van onderen.
Heb hier op kantoor geen gids bij me om het na te kijken maar weet nog wel dat we die soort op meerdere plekken in Ghana zagen (maar vooral zuidelijker?).

groeten,
Pierre

frankneijts

De suggestie van Pierre lijkt me hout te snijden. Immers heeft de vogel minimaal 5 smalle staartbandjes en dat is er minimaal 1 teveel (en te smal) voor die beide slangenarenden. Ook is de jizz niet direct van die 2 soorten..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Eens met bouw en verhoudingen afwijkend voor slangenarenden. Verder moet ik helaas afhaken.

BramtK

#6
Ook een goede suggestie, Pierre. Die soort was wel in me opgekomen, met name omdat Ayres's Hawk Eagle (in mijn beleving) een veelvormige en nogal cryptische soort is.

Zo hadden Rik Beukers en ik in Ghana onder meer deze Ayres's:


Vergelijk die eens met deze van Sjaak Schilperoort: http://observado.org/waarneming/view/82253125

En dat moet je dan eens vergelijken met de afbeelding in de gemiddelde gids waar Ayres's wel erg veel lijkt op zijn neefjes African en Cassin's Hawk Eagle. Wow!  :)

Goed voor Ayres's Hawk Eagle is dan in ieder geval het silhouet (nogal Buizerd-achtig), de bandering van vleugels en staart en dat lichte voorhoofd. Ik vond het gebrek aan tekening een beetje lastig voor deze soort, zie bijvoorbeeld dit lichte onvolwassen exemplaar: http://jmrabby.oiseaux.net/ayres.s.hawk-eagle.5.html
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

#7
Ik ben inmiddels best overtuigd van determinatie als Ayres's Hawk Eagle, maar ik kan nergens plaatjes vinden van vergelijkbare Ayres's (de literatuur die ik hier tot mijn beschikking heb, schiet so wie so te kort). Wel plaatjes van lichte exemplaren, maar dan toch altijd zoals hierboven aangehaald, met vrij markante tekening, ten minste op de staart- en armpennen. Dat blijf ik een lastig punt vinden.

Edit: Ik heb de foto's in de eerste post vervangen door wat meer gecropte exemplaren. Opvallend is dat op de nieuwe hand- en staartpennen de bandering duidelijker is dan op de oudere pennen. Zie bijvoorbeeld de buitenste staartpennen en p1 tot en met p3. Dat p1-p3 nieuw zijn, doet vermoeden dat de vogel voor het eerst ruit en dus in zijn tweede kalenderjaar is. Is die bandering vervaagd door sleet of had deze vogel een minder uitgesproken juveniel kleed!?
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Ik ratel nog even door: nu ik met weer iets andere ogen naar Ayres's Hawk Eagle kijk, moest ik ook weer even denken aan deze waarneming: http://observado.org/waarneming/view/73306414#


Daar is nu het stempel Dwergarend aan gegeven, niet onvoorstelbaar vanwege kleurverdeling en landingslichten, maar die bandering op de ondervleugel en staart is wel erg uitgesproken voor Dwergarend. Misschien ook een Ayres's!?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#9
Citaat van: BramtK op december 27, 2014, 14:29:48 PM
Ik ratel nog even door: nu ik met weer iets andere ogen naar Ayres's Hawk Eagle kijk, moest ik ook weer even denken aan deze waarneming: http://observado.org/waarneming/view/73306414#


Daar is nu het stempel Dwergarend aan gegeven, niet onvoorstelbaar vanwege kleurverdeling en landingslichten, maar die bandering op de ondervleugel en staart is wel erg uitgesproken voor Dwergarend. Misschien ook een Ayres's!?

Denk het wel Bram: in elk geval geen Dwergarend! Daarvoor kloppen noch de bovenzijde (alle voor DA zo kenmerkende lichte partijen ontbreken..) noch de onderzijde (donkere tekening veel te rommelig voor DA) + inderdaad de staarttekening. Zal het aankaarten op het adminforum, bedankt voor de tip.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rick van der Weijde

Leerzame vogel Bram, dank. Zou zelf niet direct op Ayres' H-E zijn uitgekomen (maar al mijn Ayres' H-Es zijn dan ook zonder handen te tellen...). Denk overigens wel dat je gelijk hebt. Heb even wat boeken bekeken, en in The Raptor Guide of Southern Africa (Ulrich Oberprieler, 2014) is een lichte juveniel (iets lichter dan jouw eerdere voorbeeld) opgenomen (vergeef me de kwaliteit van de scan). Als je bedenkt dat jouw vogel aanzienlijk meer sleet vertoond, lijkt me dat verder prima passend. In de tekst wordt bij juveniel gesproken over 'pale rufous-buff below' met 'dark streaks on the chest' en 'in flight the flight feathers and tail are distinctly barred below'. Grappig genoeg wordt hier ook het vergelijk gemaakt met Dwergarend.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

BramtK

Dank je, Rick. Die vogel rechtsonder komt inderdaad goed in de buurt van 'mijn' vogel en zoiets kon ik dus niet vinden op het web. Fijn om dat nu op een plaat terug te zien.
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Citaat van: BramtK op december 28, 2014, 15:51:47 PM
Dank je, Rick. Die vogel rechtsonder komt inderdaad goed in de buurt van 'mijn' vogel en zoiets kon ik dus niet vinden op het web. Fijn om dat nu op een plaat terug te zien.
én nu in observado!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Citaat van: laatvlieger op december 28, 2014, 16:27:57 PM
Citaat van: BramtK op december 28, 2014, 15:51:47 PM
Dank je, Rick. Die vogel rechtsonder komt inderdaad goed in de buurt van 'mijn' vogel en zoiets kon ik dus niet vinden op het web. Fijn om dat nu op een plaat terug te zien.
én nu in observado!


:duim:  Observado heeft inmiddels een geinig overzichtje van deze soort, terwijl het toch maar om een handvol waarnemingen gaat.
Groeten,

Bram ter Keurs