Licht is leuk! (en Lichtvragen)

Gestart door Gerard Troost, juli 20, 2007, 11:46:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Mijn eerste ervaringen met licht

Sinds dat ik voor mijn verjaardag eind juni de nieuwe nachtvlindergids heb gekregen ben ik ook eens wat aan het spelen gegaan om nachtvlinders te zien.
Eerst een paar keer smeer geprobeerd in de tuin, maar verder als 3 huismoeders kwam ik niet. Toen maar eens licht proberen. Wel, TL-bak van zolder gehaald, en in de tuin gelegd, laken er naast, nop.
Maar, ik had ook nog een Philips lamp liggen (MP-240w). Gisteren een lampevoetje in elkaar getimmerd en gisteravond e.a. opgesteld in de tuin:


En zowaar, er kwam iets op af. Na 10 seconden zat er al een of andere bruine spanner op het laken, even later gevolgd door een Hagendoornvlinder en nog een kleine minuut later een fantastische Populierenpijlstaart

Geweldig wat een feest.
En toen deze Ligusterpijlstaart ook nog even kwam buurten was de avond helemaal compleet!


Meeste vlinders heb ik wel gefotografeerd, maar diverse kwamen ook aanvliegen, vlogen had rond de lamp om dat weer snel weg te gaan.
Deze bleef wel zitten, maar ik heb geen idee wat het is. Volgens mij staat hij niet in het boek. Wie helpt? EDIT: al geholpen, het is een Kleine Beer, die natuurlijk wel in het boekje staan, maar dan zonder zwart vlekken maar met een zwarte streep op het achterlijf.


Verder gingen er veel vlinders op het trapje zitten of in de bloemen / bomen rondom de lamp en vooral NIET op het laken. Wat doe ik fout?
Ook vlogen veel vlinders tegen de lamp aan, wat volgens mij niet plezierig is omdat deze nogal warm is (lijkt me, niet gevoeld). Hoe kan ik dat oplossen?

Met de enthousiaste groeten,
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

cekay

pracht exemplaren Gerard,

er zal nog een hoop jou kant op komen.

de laatste is denk ik een kleine beer.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Gerard Troost

#2
Citeerde laatste is denk ik een kleine beer.
Ja dat denk ik ook als ik zo eens rond kijk naar de andere fotos van deze soort. In het boek ziet hij er toch echt anders uit. Geen zwart stippen (maar een zwarte streep) op het lijf bijvoorbeeld. Het was wel de enige soort die er op leek.
Bedankt!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Leon Olsthoorn

Ik ben op dit moment voor het eerst met licht aan de gang in de tuin, en ook mijn probleem is dat vlinders liever op de bouwlamp die ik gebruik gaan zitten dan op het laken dat ik gespannen heb.

Is hier een oplossing voor?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

frankvb

hoever van het laken is je lamp? wellicht kan je daar wat mee spelen?
Frank

Gerard Troost

#5
Citeerhoever van het laken is je lamp? wellicht kan je daar wat mee spelen?
Heb gisteravond inderdaad wat met de afstand tot het lanken gespeeld. Het lijkt dat 75 cm van het laken vandaag het beste werkt. Overigens heb ik de zaak e.a. gemoderniseerd. Heb een statiefvoetje onder het plakje waar de fitting in zit geschroeft en die op een statief gezet. Scheelt nogal wat.
Vanavond maar eens binnen blijven, ik ben ongeveer een half uur per soort aan het uitzoeken  :angel:
Overigens hoorde ik pas dat bouwlampen niet zo goed schijnen te werken?  
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Elachista

Leuk is dat hè!

Ik knutsel ook veel met licht, de laatste avonden heb ik geprobeerd te vangen door het licht onder een grote gazen hoes te plaatsen. Ik hang dan een grote rieten circel op, met gaas eraan geknijperd. Werkt erg goed.
Wat ook goed werkt is om een soort brancard te maken van het doek, maar dan het doek wat naar beneden hangend, zodat er een soort goot onder de lamp ligt, waar veel vlinders in belanden en daar in blijven zitten.

Grtjs
Tymo
Groet,
Tymo

Leon Olsthoorn

Ik besloot gisteren eigenlijk zomaar in een opwelling dat ik het eens wilde proberen. Laken uit de kast gepakt en een bouwlamp was het enige dat op dat moment voorhanden was. Wat is het probleem met een bouwlamp, de grote spreiding van het licht of een tekort aan UV?

Hieronder mijn opstelling van gisteravond. Heb jij een foto van de brancard-opstelling Tymo?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Elachista

Leuke opstelling van jou. Ik werkte voorheen met een bouwlamp van 500 watt, op dezelfde manier. Ik had niet gigantisch veel soorten, nooit een pijlstaart gehad bijv.

Ik weet niet of ik een foto heb van mijn lichtopstelling, wie weet heb ik nog wel foto's van andere opstellingen - hieronder een idee van zoals ik het nu heb.

Gracillaridae-trap Pro (vangt veel Phyllonorycters!)
Groet,
Tymo

Elachista

Gewone vlinderval, lamp onder de 1 meter hoogte.

(zie het vooral om ideëen op te doen)
Groet,
Tymo

Elachista

Normale constructie, nu hoger, en laken opgezet als een soort windscherm.  
Groet,
Tymo

Elachista

Diegene die ik nu zoek, kan ik niet vinden. Dus wat nieuwe foto's nemen als ik het niet vergeet.
Groet,
Tymo

Gerard Troost

Oei, dat zijn best veel vlinders :o...
Ik zat me nog af te vragen:

1. wat het verschil was tussen deze twee opstellingen in vangstresultaten?
2. hoe je je lamp in het veld van stroom voorziet.
3. wat de beste tijd is. Gisteravond vanaf 22.30 tot een uur of 0.00 gevangen, toen had ik meer als de avond er voor toen ik van 23.30 tot 1.00 had gevangen.

Verder lijkt het me handig dat het nachtvlinder forum in 2 delen wordt opgesplitst, een determinatieforum en een info-uitwissel forum. Vooral als beginnen zie je soms door de determinatieonderwerpen het bos niet meer...

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Imperator

Hoi Gtroost,

als je een beetje gaat zoeken op dit forum met de woorden 'nachtvlinders op licht' dan vind je best een aantal antwoorden op je vragen.

Ik heb het een tijdje geprobeerd met een gewone sterke lamp, maar de meeste vlinders zag ik voorbij vliegen en ergens neersdtrijken waar je er niet bij kunt.
Toen een kwikdamplamp (ML lamp) aangeschaft (met Robert Heemskerk samen) en een laken gespannen. Wat gelijk opviel is dat er veeeeel meer vlinder op af komen vwg het uv licht.

Kortgeleden heb ik een val aangeschaft, waarbij ik de kwikdamplampen gebruik. Thuis gebruik ik een ML lamp van 160 watt, daar heb ik veel hinder van straatverlichting en in een donkerder omgeving een van 100 Watt.

Leuk dat je enthousiast bent, je heb al mooie soorten gezien, zag ik. Veel succes!
vriendelijke groet,

Trees

Gerard Troost

#14
Had al e.a. rondgelezen op het forum, zoudoende wist ik al dat die kwikdamplampen goed zijn.
Ik gebruik een ML 240w lamp van Philips (itt wat ik eerder scheef een dus geen MP). Had gebruikte mijn broertje als bouwlamp en hij was precies deze week klaar in zijn huis... Ideaal dus.

Ow, ja en ik heet Gerard met de voornaam ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Elachista

Gerard,

We hebben het nachtvlinderforum meer voor het determineren, het Algemene deel is meer voor dit soort onderwerpen. Maakt natuurlijk niet uit, als je wilt kan ik het wel dit topic - en andere handige topics - verplaatsen.

Vanuit mijn ervaringen kan ik wel een antwoord geven op je vragen, het maakt soms wel verschil in welke omgeving je vangt.

1. wat het verschil was tussen deze twee opstellingen in vangstresultaten?
Een voordeel is met een rechtopstaand doek, dat je alles goed kunt overzien. Het beste werkt als je de lamp wat boven je hoofd hebt staan (anders kijk je er tegenaan) en de lamp net wat boven je doek uit schijnt (dan belicht het een groot deel van de omgeving). Alles wat in de omgeving vliegt kun je vangen.
Als ik laken aan de schommel span, dan heb je hetzelfde idee. Ik zorg er dan ook voor dat ik een laken op de grond heb liggen. Veel vlinders vallen ook op de grond, en andere soorten als houtvlinders vliegen ook niet hoog. De schommel heeft twee zijstangen, hier heb ik twee stokken op liggen, van de ene naar de andere kant, met tussen die twee stokken een laken slap hangend die ook nog eens veel vlinders opvangt.
Het allereerste getoonde brouwsel is vooral handig als je op zoek bent naar microvlinders, die wat verstrikt raken in het gaas, of door het riet kruipen en binnen in de gazen fuik belanden.

Kijk je naar verschillen in hoogte, zoals de laatste 2 foto's, dan zijn er ook wel verschillen. Vooral als de lamp laag staat heb je veel uilen en beervlinders, maar ook weer veel houtvlinders. Op datzelfde doek zaten bijna 10 exemplaren van Zeuzera pyrina. Het andere laken (stond even verderop) had maar een stuk of 2-3. Maar dat laken trok nu weer een satijnvlinder, veel tandvlinders en enkele pijlstaarten.
Dus hoe hoger de lamp, hoe meer hoogvliegende soorten die je kunt vangen. Een nachtvlinderval vangt vaak wel beide categoriën, maar lang niet die hoge aantallen pijlstaarten bijvoorbeeld die ik wel met een hoge lamp vang.
Op een goede avond heb ik zomaar 5 soorten pijlstaarten, en dan hoef je helemaal niet in een bijzonder gebied te zitten.
2. hoe je je lamp in het veld van stroom voorziet.
Ik heb één stroomgenerator, niet moeilijk te vervoeren op de fiets (ik vervoer alles gewoon op de fiets). Soms kun je ook ergens stroom gebruiken bij een boerderij of huis ergens bij een bosrand. De meeste mensen vinden het juist erg leuk en komen wel kijken (en vragen je soms of je weer eens komt :P)
3. wat de beste tijd is. Gisteravond vanaf 22.30 tot een uur of 0.00 gevangen, toen had ik meer als de avond er voor toen ik van 23.30 tot 1.00 had gevangen.
Het vangt voornamelijk van het weer af hoeveel je vangt. Ik vang soms de hele nacht, als wind eerst wat aanwezig is - en na 2 uur afneemt - dan heb je na 2 uur ineens een explosie aan vlinders. Rond deze tijd heb je de meeste soorten tussen half 12 en 1 uur. Je kunt er altijd een paraplu boven zetten, en dan om half 4 weer eens bij de lamp kijken.
Groet,
Tymo

Gerard Troost

Hoi Tymo,

Heel veel dank voor je info _O_, ik heb weer wat om mee te gaan oefenen. Ik ga al eerste mijn lamp wat hoger zetten, had hem de eerste keer hoog staan, 2e+3e keer veel lager.

>stroomgenerator, niet moeilijk te vervoeren op de fiets
Wat voor type is dat en hoeveel moeten die dingen ongeveer kosten?

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Elachista

Generator heb je voor 200 euro, iets breder dan een Pc-toren. Het zijn net kleine koffers. Zet je met snelbinders op de pakjedrager, de lakens doe je in fietstassen, stokken, fotocamerastatief, lamp en vangpotjes in een grote rugtas (Kipling-schooltassen bijv).

Fiets gemakkelijk, soms ga ik er 10 km mee weg, zolang je niet moe bent  :grin:  
Groet,
Tymo

frankvb

ik heb zelf nu een accu met een omvormer. dit werkt ok voor niet energie slurpende lampen (bijv. zo'n UV lamp van het type dat robert in zijn val heeft (had?) staan). voordeel is dat het lekker stil is, en wat compacter dan een generator. Nadeel is dat je geen energieslurpende lampen zoals 150W of meer aan ML lampen kan gebruiken, en dat de gebruiksduur beperkt is. Ik heb hiermee wat ge-experimenteerd met 6-8 W blacklights en witte (daylight) TL lichten. Het trekt geen enorme aantallen, maar meer dan 30 soorten is ook geen uitzondering, als je in een donker gebied zit. Momenteel ben ik aan het testen met een lamp uit een vliegenval, en de eerste resultaten zijn wel ok. Maar het moet eerst even mooi/droog weer worden en dan kan ik daar wat betere conclusies over geven. Ik denk dat een combinatie van bovengenoemde TL/blacklight/vliegenlamp bijvoorbeeld betere resultaten geeft dan elke lamp op zich, omdat ze allemaal andere delen van het lichtspectrum uitstralen. Maar, dit zal vast nog een keer blijken :)
Frank

Gerard Troost

Je hebt best wel wat klein spul aan generatoren. Zo vond ik deze:

generator load-up 1000d
geluidgedempt , digitaal , benzine/4 takt , uitgangsspanning is 12 en 230 volt , levert 800 watt continu en 950 watt op de piek , tankinhoud is 1,7 liter en daar werkt hij 4 uur op , afmetingen:lxbxh=412x220x343 mm , geluidsniveau 54 decibel , gewicht is 9 kilo  nieuw voor € 250,-

Maar goed eerst later deze week maar eens bij (het SOVON)kantoor proberen. Daar kan ik denk ik mn lol wel op. Ik hoop alleen dat ik niet ontslagen wordt als ze zien dat ik Nachtvlinders leuk vind...   :angel:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Voor de volledigheid hier nog een foto van mijn "nieuwe" opstelling.
Eigenlijk heel simpel, je pakt een plankje, maakt er een gat in waar een fitting in vast gedaait kan worden, aan de onderkant van het plakje schroef je een statiefplaatje vast (ik had er toevallig 2, één voor mijn telescoop en één lag niets te doen) en klaar is Gerard...

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankvb

In een van de oudere topics werd gesproken over een 15W actinic lamp. Misschien een ietwat technisch vraagje, maar zijn dat die -extreem- blauwe lampen, die ook een deel UV uitzenden? weet iemand hier dat? want dat zou een erg mooie aanvulling zijn op de lampen die ik nu heb om mee te spelen :) op die manier zou ik met twee energiezuinige lampen het grootste deel van het interessante spectrum kunnen pakken ^_^
Frank

Gerard Troost

Afgelopen woensdag de lamp eens bij kantoor opgezet. En met succes! Tientallen soorten, (ben nu nog bezig met uitzoeken van de foto's). En beelden zoals onderstaande zijn voor een beginnende nachtvlinderkijker geweldig!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Leon Olsthoorn

Wow, Gerard!
Ik heb afgelopen vrijdag ook weer gezeten en had na bijna 3 uur maar 1 determineerbare macro (puta-uil) en 2 micro's (waterlelie-motje en prei-motje). De wind was erg hard en dat werkte niet mee, maar ook denk ik dat mijn 20 watt PL-lamp niet sterk genoeg is en dat het spectrum misschien ook niet optimaal is.

Ik wil nu een andere lamp aanschaffen en twijfel tussen een ML-lamp van 160 watt en ééntje van 250 watt. Over het algemeen bevind ik me op eigen terein, waar buren of anderen geen last hebben van het licht, maar heeft een 250W lamp echt veel betere resultaten dan 160 watt?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

frankvb

#24
wow! dat ziet er mooi uit!

ik heb woensdag ook even gezeten, maar het viel tamelijk tegen. waarshcijnlijk omdat ik te dicht langs het water zat waardoor het heel erg snel afkoelde. en de felle maan zal ook niet geholpen hebben. volgende keer maar weer op een plek die ik al ken, dat vergelijkt beter :) als het uberhaupt nog een soort van zomer wordt :/

Frank

<edit> op stroop wel een heel aantal vlinders, vooral piramidevlinders. </edit>
Frank

Robert Heemskerk

#25
Vandaag heb ik een accu gekocht om een tijdje een licht op te laten branden.
Binnenkort ga ik het op verschillende plekken eens proberen.
Ben benieuwd wat voor andere soorten ik dan zal vangen?
:ph34r:

Als het weer wat mee zit ga ik er in het weekend even mee op pad..

han.endt

#26
Citeer... maar heeft een 250W lamp echt veel betere resultaten dan 160 watt?
Dat is volgens mij maar heel gering. Ik heb athans mijn beste resultaten met 160 Watt lamp. Dit is toeval, omdat ik die lamp aan had tijdens zeer gunstige nachten (en plekken). Andere invloeden spelen een belangrijkere rol: maanlicht, bewolking, windrichting en temperatuur.

Robert Heemskerk

Citeer
Citeer... maar heeft een 250W lamp echt veel betere resultaten dan 160 watt?
Dat is volgens mij maar heel gering. Ik heb athans mijn beste resultaten met 160 Watt lamp.
Nu niet allemaal gaan lachen..., ik gebruik nameljik al een hele tijd een 40 watt (uv) lamp.
Het vermogen is daarvan dus niet zo groot maar de lage frequentiegolfen spelen hierbij een rol.


frankvb

hahaha 40 watt!!!
maar wel een fluorescentielamp, en die zijn veel efficienter dan gewone lampen (en ik denk ook dan ML lampen en wellicht ook dan HPL lampen)

ik gebruik momenteel 6, 8 en 16 W fluorescentielampen. zowel blacklight als "daylight". weinig watt, veel lichtopbrengst. De resultaten zijn niet zo super als met een voorraad ML lampen etc. maar het maakt werken vanaf een accu een stuk makkelijker doordat ze relatief gezien heel veel licht uitstralen per hoeveelheid opgenomen energie. Nadeel is dat ze geen mooi continu spectrum hebben, maar scherpe pieken. Maar op donkere locaties zijn de resultaten best aardig :-)
Frank