Pijpenstrootjemoederkoren?

Gestart door wenserink, september 10, 2014, 19:52:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

wenserink

In het Vragenderveen, een hoogveenrestant in de Achterhoek, vond ik pijpenstrootje met een soort schimmel op de aren. Ik dacht aan pijpenstrootjemoederkoren, maar ik meen dat dit zwart tot donkerbruin is. Dit is echter oranje. Aanvankelijk vond ik het bij één aar, later bleek dat heel veel aren in uiteenliggende delen van het veen hetzefde verschijnsel hebben. Kan iemand zeggen wat dit is?
Groeten,

Wim


wenserink

Dat is een bericht van vijf jaar geleden. Dat is goed gevonden! Ik ga de posters van toen vragen of er nog wat meer duidelijkheid is gekomen.
Dank voor je hulp.
Groeten,

Wim

Violet (en Remco)

Citaat van: wenserink op september 11, 2014, 11:22:08 AM
Dat is een bericht van vijf jaar geleden. Dat is goed gevonden! Ik ga de posters van toen vragen of er nog wat meer duidelijkheid is gekomen.
Dank voor je hulp.

Bij deze onze reactie:

Zeker goed gevonden!

Jullie werpen ons weer even terug in de tijd zeg, leuk. In 5 jaar hebben we heel wat bijgeleerd, waaronder ook over hoe je iets moet documenteren...
Weet nu zelf niet eens meer waar we dit verschijnsel precies hebben gezien  :-[
Wel een redelijk vermoeden, maar dat moet ik nog even nazoeken.

Voor zover we ons kunnen herinneren hebben we verder niets meer gevonden. Als we tijd hebben zullen we eens kijken of we iets van foto's of zo kunnen terug vinden. Kan even duren.
Het kan ook goed zijn dat we er toen in het voorjaar niet goed meer hebben opgelet/het zijn vergeten.
De jaren erna is het ons in ieder geval niet meer opgevallen. Als het aanwezig was geweest hadden we het vast en zeker opgemerkt, maar we zullen er nu weer extra alert op zijn!

Sorry dat we je niet verder kunnen helpen Wim, maar hartelijk dank voor de reminder  ;)
Hou je ons hier op de hoogte van jouw bevindingen?
Mochten wij weer eens iets zien, dan vermelden we dat hopelijk ook hier.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Vandaag dit verschijnsel weer tegengekomen. Veel pijpenstrootje daar, en maar 1 pol met moederkoren en dat oranje goedje.
We zullen er de komende tijd af en toe even langs gaan om het in de gaten te houden.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wenserink

Vrijwel zeker is dat oranje goedje (pijpenstrootje)moederkoren. Ik heb het bij verschillende kenners nagevraagd, en o.a. mensen van Natuurmonumenten zeggen met zekerheid te weten dat het om moederkoren gaat. Ik ga daar nu dan ook maar van uit. Het is opvallend dat het dit jaar bijzonder veel voorkomt op pijpenstrootje in dit natuurgebied. En kennelijk dus ook elders.
Groeten,

Wim

wenserink

Bij een nieuwe rondgang in het gebied is duidelijk geworden dat het inderdaad om moederkoren gaat. Op de foto zijn de kenmerkende korrels nu goed te zien. Het gebied staat er vol mee, op vrijwel alle pijpenstrootje-planten is het te zien.
Groeten,

Wim

Violet (en Remco)

Wij zijn net ook even wezen kijken, zelfde verhaal, geen oranje schimmel meer, maar overal moederkoren.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl