Terecht Bessenwants?

Gestart door Josee, augustus 14, 2014, 09:12:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/87183965onzeker Bessenwants - Dolycoris baccarum gezien op 2014-07-29 Utrecht - De UithofFoto's:bij voorbaat dank Josee van Oers
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

Dankjewel Henk,


Overal gezocht wat er bekend is over kenmerken ♂ en ♀ bij wantsen, maar daar ben ik nog niet veel wijzer van geworden...


Houd me aanbevolen voor info hierover :)
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Hoi saampies,

Even snel wat opgesnord: In dit berichtje zie je onderkantjes van vrouw/man Elasmostethus naast elkaar. In de daar gelinkt PDF zie je dat nog eens als tekening. Een mooiere verzameling Elasmostethus-onderkantjes van Frank Marquard vind je hier.

Een hele toffe verzameling van allerlei soorten doorelkaar, is hier bij elkaar gebracht, hoofdzakelijk door Sabine Schmitz (en hier nog een paar)

De vrouwtjes hebben doorgaans eindsegmenten die in de lengte gedeeld zijn zodat er een lengtenaad zichtbaar is. Frank heeft hier een keer een prachtige video gelinkt waarop je mooi ziet hoe een Miridae eitjes afzet.

Afgezien van de verschillen in de genitaalsegmenten is er bij sommige soorten sprake van geslachtsdimorfisme in lichaamsvorm en/of in kleurkenmerken (al is dat niet altijd 100% - soms komen bepaalde kleurvormen vaker voor bij m/v, maar niet uitsluitend). Verder zijn drachtige dames natuurlijk dikker/breder.

Je Dolycoris kan ik van zo'n foto niet "sexen", maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Goerdemorgen :)


Wow Arp, wat ontzettend vriendelijk van je! Heel leerzaam en die video is echt top! Hartelijk dank!


Fijne dag,
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers