Welke wants?

Gestart door xerocomis, augustus 07, 2014, 12:04:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

xerocomis

Via mijn boek kom ik op stinkwants?

Bvd, Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

Twee soorten in NL (maar was het wel in NL??) die als nimf niet van elkaar te onderscheiden zijn. Eén walgelijk algemeen, de ander waanzig zeldzaam (in NL).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

maar was het wel in NL?? Wat bedoel je hier mee of ik hem hier gevonden heb of in het buitenland?

Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

Inderdaad. Veel insecten hebben een beperkt verspreidingsgebied en in het buitenland komen heel andere soorten voor dan bij "ons", maar die kunnen evengoed wel heel sterk op onze soorten lijken. "Ons" tussen aanhalers want zelfs tussen Nederland en België (of Duitsland of Engeland) zijn er al duidelijke verschillen.

Bij determinatieaanvragen voor insecten is het dus altijd van belang om erbij te vertellen:
- waar (op de wereld, regio)
- welke plek (biotoop, waardplant)
- wanneer (maand v.h. jaar
- hoe groot

Determineren van foto is al niet gemakkelijk, vaak zelfs onmogelijk, maar als je een beest voorgeschoteld krijgt van vakantie uit Turkije en je weet het niet dan ga je geheid opje bek als determinator.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

Volgens mij ben jij vandaag met je verkeerde been uit bed gestapt. Maar gelukkig is er morgen nog een dag en ik hoop dat je je dan beter voelt.

Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Frank van de Putte

Citaat van: xerocomis op augustus 07, 2014, 18:41:58 PM
Volgens mij ben jij vandaag met je verkeerde been uit bed gestapt. Maar gelukkig is er morgen nog een dag en ik hoop dat je je dan beter voelt.

Bas

:huh: Arp probeert wat uit te leggen en stelt een wedervraag. Als het al te veel moeite is om een simpele waar/wanneer vraag te beantwoorden, waarom zouden de kenners hier dan nog moeite doen om überhaupt een antwoord te geven?
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

Beste Bas,

Kun je aanwijzen waar ik een scheef woord heb geschreven, want ik zie het niet?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

Je hebt gelijk , mijn reactie was niet goed, excuses daarvoor.

Maar er is een sub-board voor waarnemingen buiten nl had ik gezien en dacht dat de rest dan automatisch uit Nederland zouden zijn. Ik zal voortaan wat meer info plaatsen.

Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Arp

Hoi Bas,

Geen probleem.

Dat buitenland-board is in principe een goed idee, maar veel mensen zien het over het hoofd. Toevallig(?) vaak dezelfde mensen die toch alleen vragen "wat is dit?" zonder eerst een waarneming in te voeren ;)

De mensen die wat langer meegaan en de gegevens erbij leveren (bijvoorbeeld eerst waarneming invoeren en dan via de functie "determineren via forum" de vraag stellen), zetten de vraag ook vaak in eerste instantie op het hoofdboard, want op het internationale subboard wordt minder geantwoord, blijkt. Maar dat die vragen op het hoofdboard landen is minder verwarrend want dan staan de gegevens er immers bij (al lees je daar soms ook overheen  :angel: )

Voor de duidelijkheid: Jouw nimfen kunnen dus behalve van de zeer algemene Palomena prasina theoretisch ook van de in Nederland extreem zeldzame Palomena viridissima zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xerocomis

Ok duidelijk zo, bedankt voor de uitleg, en ik zal meer info toevoegen de volgende keer.

Groet,
Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff