Twijfel: rotsvlinder of kleine rotsvlinder cq kleine argusvlinder

Gestart door gerbenb, juli 31, 2014, 16:49:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenb

In (Noord-West) Tsjechiƫ heb ik een vlinder gezien, die me doet twijfelen tussen de rotsvlinder (Lassiomata maera) en de kleine rotsvlinder (Lassiomata petropolitana) die in sommige vlinderboeken ook wel wordt aangeduid als kleine argusvlinder. De foto is helaas net niet scherp genoeg om op de strepen op de vleugel af te kunnen gaan, en de onderkant heb ik ook niet op de foto kunnen krijgen. Het aantal vlekken op de achtervleugel lijkt te verschillen tussen de verschillende boeken. Als ik alleen naar de plaatjes kijk, zou ik het denk ik houden op een rotsvlinder, maar naast dat de vlekkenpatronen geen 100% match hebben met allebei, is de belangrijkste reden voor mijn twijfel het biotoop: op een (door eerder hakwerk tijdelijke) open plek ergens halverwege een helling in een uitgestrekt naaldbos waren meerdere van deze vlinders rond aan het vliegen; dus geen toevallige langsvlieger, wil ik maar zeggen. En de gidsen geven dat consequent aan als typisch biotoop voor de kleine rotsvlinder.

Volgens Tirion's De nieuwe vlindergids is het areaal van de kleine wel tot en met Slowakije, maar zou Tsjechiƫ buiten de range vallen. Maar ja, op hoeveel data is dat gebaseerd... Willen jullie eens meedenken?

Bert van Rijsewijk

Inderdaad jammer dat de vlinder onscherp is, dat maakt determinatie lastig.
Volgens mij is het een rotsvlinder (Lasiommata maera).
Bert.