Foto's van iPhone op z'n kop

Gestart door r.e.deboer, juli 25, 2014, 15:27:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

r.e.deboer

Alle foto's ik vanaf m'n iPhone op waarneming.nl zet staan op z'n kop. Bijvoorbeeld:

http://waarneming.nl/waarneming/view/86634137

Wat te doen?

Reinder

Sjaak Schilperoort

Hmm, een bug gemeld op een feature die nog niet in iObs zit.  :rolleye: Misschien dat je eerst even moet uitleggen hoe je die foto's plaatst.

r.e.deboer

M'n waarneming openen op waarneming.nl

Kiezen voor 'Invoeren Foto'

'Kies bestand'

'Kies bestaande foto'

'Upload'


hiskodevries

ha, vervelend probleem, maar heeft niets met iobs te maken. ik verplaats dit even
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjaak Schilperoort

Reinder, het probleem is als volgt: je maakt met je iPhone een foto. De informatie van de beeldsensor wordt naar een bestand geschreven. De beeldsensor weet niet wat de oriëntatie van de camera is. Dit wordt toegevoegd aan de EXIF van de foto, naast andere eigenschappen als belichting en dergelijke. Op die manier kan de iPhone de foto correct roteren, ook als de oriëntatie van de camera bij het bekijken van de foto anders is als op het moment dat je de foto maakte.

De meeste programma's waarmee je foto's van je iPhone kunt importeren checken deze EXIF-setting en roteren de foto automatisch. Waarneming.nl doet dit niet.

Vermoedelijk gebruik je bij fotograferen de volume-knoppen als "ontspanner" en hou je de camera zo dat deze knoppen aan de bovenkant zitten. De bijbehorende camera-oriëntatie is "op zijn kop". Als waarneming.nl dat bij de upload niet corrigeert, dan komt de foto op zijn kop bij je waarneming terecht.

De oplossing is dat waarneming.nl deze EXIF-tag gaat herkennen en de foto bij upload roteert.

Workarounds:
1) Bij het maken van foto's zorg je ervoor dat je de volume-knoppen aan de onderkant houdt
2) Je importeert je foto's eerst op een computer en voegt de foto's vanaf deze computer toe

r.e.deboer

Zal het proberen. Maar ook met mailen gaat het wel vaak fout. Wat ik nu soms doe is een 'print screen' maken van de foto. Dan gaat het wel goed. Maar dan verlies je kwaliteit. Jouw methode maar eens proberen.