Uitgesproken mening over natuurbeheer?

Gestart door andre.schulten, juli 10, 2014, 13:00:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Ha André, ik begin hier maar vast.

Natuur is net zomin een speeltuin als een museum. De meeste Nederlanders zien natuur als een outdoor-decor voor een heel scala aan sportieve uitingen, dus als een speeltuin. Natuurmonumenten ziet de natuur meer als een museum, maar wil de betalende leden niet voor het hoofd stoten door ze hun speeldecor af te nemen met hekken en andere beperkingen, en daarom komen ze in gewetensnood.
Natuur in Nederland mag van mij vrij toegankelijk zijn, als er gradaties komen van makkelijk tot moeilijk toegankelijk. Dus wildernissen waar geen hardlopers en mountainbikers doorheen kunnen ploegen, grote oppervlakken zonder paden en paadjes, geen bordjes, geen wandelroutes, kortom, niks wat aan menselijke invloed doet denken. Deze grote oppervlakken moeten wel met elkaar verbonden worden, buiten de menselijke infrastructuur om, zodat een scheiding tussen natuur en cultuur ontstaat. In de toekomst zouden boerengebieden daarin kunnen worden ingebed, mits het boerenbedrijf ophoudt te bestaan, zodat de uitstoot aan fijnstof van de intensieve landbouw en veehouderij afneemt. Strengere normen moeten opgesteld worden, en ook nageleefd. Het is niet normaal dat je je in Nederland door een onzichtbare atmosferische groentensoep omringd weet, zonder dat daar eens werkelijk iets aan gedaan wordt.

Aan de randen van de natuur komen de minst kwetsbare plekken, en daar mag sportief Nederland losgaan met bomenklimmen, rossen, rauzen, wandelen en op terrasjes zitten. Kortom wat de meeste Nederlanders een gevoel geeft in de "natuur" te zijn.
Ik koop laarzen en ploeg door moerasgebieden, hele ochtenden of middagen, zonder iemand tegen te komen. Dat is voor mij natuur.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo