nog een paar insecten

Gestart door Gert1954, juli 09, 2014, 21:01:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert1954

Hier een paar insecten waarvan ik niet eens weet waar ze onder vallen.
Ook een paar aan geschafte boeken helpen me nauwelijks op weg.

Rob S

1 en 3 zijn haantjes en volgens mij is in ieder geval 3 te doen aan de hand van het soortenoverzicht http://waarneming.nl/familie/view/302
Groeten

Rob Schaareman

Thomasr

3e foto lijkt me het elzenhaantje. Kun je wat zeggen over het formaat van de kever op de eerste foto? Prachtige foto's trouwens!
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Gert1954

Elzenhaantje dacht ik ook.


alvast bedankt

Gert1954

foto 1 ong 7 mm groot en op perzikkruid gefotografeerd.
foto 2 3 mm groot, de bloem is ong 11mm denk ik in omvang.

Thomasr

Ik heb mijn gids geraadpleegd, de kever op foto 1 lijkt me net iets te klein voor Chrysolina graminis, Chrysolina fastuosa zou kunnen maar dan is hij wel aan de grote kant en de kleur is meestal niet zo egaal groen(kan wel). Chrysolina coerulans zou qua formaat goed kunnen, die is echter vaak blauw gekleurd. Tot slot zou het Chrysolina herbacea kunnen zijn. Als het klauwliduiteinde van onder een doorn heeft is het fastuosa. Waar heb je hem gevonden en in wat voor omgeving? Misschien valt daarmee nog wat uit te sluiten.

Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas

Gert1954

foto in het plaatsje weteringen op een perzikkruid, ligt in de weerribben bij kalenberg in de buurt. Er zaten er heel veel.
ongeveer 2 weken terug.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Thomasr

Hallo Arp, die had ik over het hoofd gezien, maar is hij daar niet te groot voor? Volgens mijn gids word die maar maximaal 5.8 mm.  En Gert zei dat hij ongeveer 7 mm was. Mij lijkt herbacea nog de beste kandidaat maar volgens de verspreidingskaartjes komt hij alleen ten zuiden van de weerribben voor. Deze soorten schijnen het best op geslachtsorgaan gedetermineerd te kunnen worden. Ik hoor graag jullie oordelen.
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

#9
Op het oog is het verschil tussen bijna 6 en 7 zonder veel ervaring erg lastig te zien..

Edit: Ja dat ;)
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Je bedoelt 5.8 en 7? Ja lijkt me ook wel.. Lastig
Met vriendelijke groet,
Thomas

Arp

Om te beginnen: Kijk niet naar foto's en verspreidingskaartjes voor deze kevers op waarneming.nl. Ze worden nog niet nagekeken (hopelijk zal na de zomer Jaap Winkelman daarmee beginnen :) ) en er zijn er veel, heel veel, onder een verkeerde naam ingevoerd.

Als je ze van foto wil doen -voor zover überhaupt mogelijk- heb je, behlave een gemeten lengte, goede dorsale foto's nodig voor de habitus, goede scherpe foto's in juist perspectief van halsschild en dekschilden waarop de vorm (indrukking van halsschildrand etc) en dingen als enkele of dubbele bestippeling duidelijk te herkennen zijn. Goede foto's van de zijkant en onderkant kunnen ook helpen.

Vergelijk het haantje van foto 1 met zuringhaantjes en kijk naar de oppervlaktestructuur van de dekschilden en de vorm van de voelersegmentjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Thomasr

Hallo Arp, die verspreidingskaartjes haalde ik uit mijn gids. (entomologische tabellen 7 goudhaantjes) Er zijn dus in dit geval betere foto's nodig, misschien kan Gert ze nog eens opnieuw opzoeken en dan foto's maken. Bedankt voor je uitleg!
Met vriendelijke groet,
Thomas

Arp

Hoi Thomas,

Dit is wel gewoon een zuringhaantje (oppervlaktestructuur dekschilden en halsschild/kop en vorm van voelers). De lengte zal wat overschat zijn (of voelers mee gemeten?). De door jou aangehaalde Chrysolina's zijn lastiger en dan kunnen die betere foto's erg helpen. Op habitus, kleur en bestippeling kun je ze van goede foto's (met wat meer ervaring dan ik) waarschijnlijk redelijk zuiver "inschatten", maar zeker als ze buiten de bekende gebieden opduiken moet je wel genitaal controleren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik zie dat 2 nog geen naam heeft? De foto is wat klein voor m'n kippige ogen en van opzij is niet ideaal, maar kijk eens naar Byturus sp.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert1954

#15
Badankt voor alle reacties.


Met de vele wind valt het ook niet altijd mee om hele goede foto's te maken.
Als het niet hoeft verstoor ik het niet en neem ze zoals ze zitten.


Da haantje zaten er gewoon heel veel op perzikkruid en is geschat. Als je met een lineaaltje meet zoals aan dat boek wat ik heb van zo'n engelsman dan vliegen ze weg.
Misschien een mm er naast.
Als ik er nog langs kom zal ik kijken of ik ze nog eens kan maken, wil daar ook niet te lang lopen want er zit een kolonie oeverzwaluwen heel dicht bij.


mvrgr Gert




Thomasr

hallo Arp, ok, weer wat geleerd. Ik moet nog wat meer ervaring opdoen dan.
Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas