nieuwsgierig, maar kan zelfs soort niet plaatsen

Gestart door Henny Klein, juli 07, 2014, 21:37:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henny Klein

Proberend een foto te maken van larven van elzenhaantjes zag ik dit wezentje (6 a 7 mm) op een elzenblad heen en weer zwaaien. Is het aan het vervellen?
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86132033
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2014-07-07 Haren (Gr.)
Foto's:




bij voorbaat dank Henny Klein
Hartelijke groet, Henny

ruut


Henny Klein

Bedankt voor de tip Ruut! Welke stippel in welk stadium is nog een hele puzzel, maar het lijkt zeker de goede richting en de site is prachtig!
Hartelijke groet, Henny

Arp

Hallo samen,

Bijna ...

Dit is de pop van een bladhaantje. De meeste soorten verpoppen in de grond, maar een aantal hangen de pop aan het blad van de waardplant en lijken dan erg op de poppen van LHBtjes

Ik denk dat dit de pop van Linaeidea aenea is en dan moet je je misschien afvragen of de "Elzenhaantjes" die je zag niet ook deze soort waren - ze zijn ongeveer even groot en worden nog wel eens door elkaar gehaald.

P.S. Zie voor pop en kever o.a. hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/77272710
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut


Arp

De eerste keer dat ik'm zag dacht ik ook "wat een vreemde LHB-pop" - verneukeratief ding deze ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

 ;)
ik blijf me "verbazen" over de verschillen per soort, maar ik laat me niet gek maken. ;D
alleen soms is het dood vermoeiend :-X
nogmaals vriendelijke groet, ruut

Arp

@Henny: Ik had in het eerste berichtje over het woord "larven" heen gelezen. Ik neem aan dat je deze wrn bedoelt? Dat zullen wel gewoon de larven van Elzenhaantjes zijn - de larven van Linaeidea aenea zien er anders uit. De volwassen kever lijken wat meer op elkaar en ik bedoelde dus dat die nogal eens met elkaar verward worden, niet de larfjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henny Klein

Heel hartelijk bedankt Arp en Ruut, wat is Waarneming toch een geweldig medium. In een avond heel veel geleerd over de ontwikkeling van LHBs en soortgelijke kevertjes en mijn beestje heeft nu nog een naam ook!
Hartelijke groet, Henny

ruut

Ja Henny, alleen dagen mogen voor mij langer duren dan 24 uur  ;D
maar vooral blijven genieten
groet, ruut