Kreeft, niet ontsnapt uit de keuken...

Gestart door Frank van de Putte, juli 01, 2014, 18:07:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Een vriend kwam met een rare vondst van een soort (dooie) kreeft die hij in de brandgang achter zijn tuin had gevonden, ver verwijderd van open water.
Ik heb werkelijk geen verstand van kreeften, misschien is dit beest door een kat of meeuw ergens opgevist, en daar achtergelaten  :huh:

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85956565
onzekere Rivierkreeft onbekend - Astacidae/Cambaridae/Parastacidae spec. gezien op 2014-06-29 Middelburg - Griffioen e.o.
Foto's:






bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

tekenaar

deze gaat me nog wel een tijdje bezighouden (ik denk dat ik er wel uit ben maar ik ben helemaal niet blij met wat ik denk ... Nog even een nachtje of wat over slapen).

Waarschijnlijk niet uit de keuken maar eerder uit een aquarium of vijver (erg slecht idee overigens, kreeft in een vijver: op een regenachtige dag lopen ze gewoon weg en dan heb je een introductie van een exoot waar je niet verantwoordelijk voor wilt zijn ... )
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Frank van de Putte

Bedankt voor je reactie Paul, zeg maar gewoon wat je denkt hoor, ik hoop dat je er niet wakker van ligt. Ik heb het beestje bewaard en net nog even uit het bakje gehaald, en hij stinkt nog net zo erg als 4 weken geleden...pff :rolleyes: (Kortom ook ik zou dit raadsel graag opgelost zien worden  ;) )

Ik zal die vriend nog eens vragen of hij kan nagaan wie daar in die buurt een kreeft kwijt is, of zulke beesten in de vijver of aquarium heeft...

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

bkoese

Dag Frank, Paul,
Intrigerende vondst! Ik ben benieuwd waar jouw gedachten naar uitgaan, Paul. Ik durf er ook nog geen harde identiteit aan te hangen, maar ik zal verwoorden in welke richting ik het zoek:
- het lijkt me geen Parastacidae. De vinger is/lijkt weliswaar korter dan de palm van de schaar, maar de marmerkreeft en diverse (nog niet uit Europa bekende) Cambaridae soorten kunnen dat ook hebben. De kleine, maar duidelijke stekel aan de binnenzijde van het voorlaatste pootlid, en de opbouw van de stekels/lijsten op de kop pleit hier ook voor.
- De vorm van de schaar en het type knobbels is 'typisch Procambarus';
- Rode en gestreepte Amerikaan (resp. Procambarus clarkii en P. acutus) vallen af door de open areola, gladde carapax, en korte acumen ("neus") van dit exemplaar;
- Dit lijkt een mannetje te zijn door brede carapax in verhouding tot smal achterlijf: marmerkreeft valt dan af (een goede foto van de basis-staartonderzijde zou m.i. nog wel welkom zijn!);
- De gladde carapax, het rudimentaire kleurpatroon (voor zover we daar bij een dergelijk dood exemplaar op mogen vertrouwen en korte neus pleit voor Floridakreeft (Procambarus alleni), maar er zijn denk ik meer Amerikanen met deze combinatie van kenmerken die ik even niet paraat heb. 
- Ik zou zeggen: Procambarus spec. van een soort die in Nederland nog niet eerder in het wild is aangetroffen.
Lijkt me goed om dit exemplaar ergens goed te borgen! Als je wil kan ik dat hier (museum Naturalis) organiseren (evenals een DNA-test).
Groetjes, Bram

tekenaar

Ik heb het overlegd met Menno en we denken beide hetzelfde: goede kans dat het marmerkreeft is op grond van totaalindruk, kleurpatroon op het kopborststuk en open maar niet erg brede areola.

Met andere woorden, testen of het al dan niet een marmerkreeft is zou welkom zijn en mee eens dat het goed is deze te bewaren. Tevens maar eens zoeken/vissen in de omgeving zou ik denken. Ik herinner me dat "we" de populatie van geknobbelde amerikaanse rivierkreeft ook ontdekt hebben vanwege een forummelding (ander forum, maar dat is een detail).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Frank van de Putte

Bedankt beiden voor de uitgebreide reacties! Die Marmerkreeft wordt ook in aquaria gehouden las ik, dus een ontsnapt exemplaar zou kunnen, of door de eigenaar op straat gezet... Gezien de vindplaats (midden in een woonwijk) lijkt me dat het meest waarschijnlijk. Een vondst "in het wild" zou ik het ook niet durven noemen. Er is daar wel een grote visvijver in de buurt, op circa 100 meter, daar zou hij in theorie ook vandaan kunnen komen, maar dat is wel een stuk lopen voor zo'n beestje.

Naar wie kan ik hem toe sturen? Een DNA test klinkt erg spannend, ben wel benieuwd wat er uit gaat komen.
groetjes,

Groetjes,

Frank van de Putte

tekenaar

Bij nat weet 's nachts kunnen kreeften makkelijk 100 meter afleggen op het land. Ook kan een predator hem een eind meegenomen hebben en laten vallen (een meeuw bijvoorbeeld). Hij hoeft niet uit een mooi watertje te komen; een kleine greppel met enkeldiep water mag ook. Herkomst uit een tuinvijver is ook niet uit te sluiten, evenals een dood exemplaar uit een vuilnisbak. Mogelijkheiden genoeg!

p.s. marmerkreeft is op zich even eetbaar als andere kreeften maar toch wat aan de kleine kant voor de keuken: daar zou ik zelf niet zo snel aan denken als herkomst ...  ;D
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

marcel123

Citaat van: Frank van de Putte op juli 30, 2014, 21:06:12 PM
Er is daar wel een grote visvijver in de buurt, op circa 100 meter, daar zou hij in theorie ook vandaan kunnen komen, maar dat is wel een stuk lopen voor zo'n beestje.
Loop je wel eens met een goede lantaarn 's avonds een rondje langs die vijver?
De soort staat nog steeds als onbekend..

Frank van de Putte

Deze kreeft-waarneming is letterlijk blijven liggen, maar nog niet vergeten, ik heb hem nog niet verstuurd maar wel bewaard.
Ik ga binnenkort nog eens kijken bij die vijver daar, met een goed schepnet, het is niet in de buurt van m'n huis dus ik kom daar niet dagelijks.

Zonder duidelijke herkomst van dit beest leek het me ook wat voorbarig om hier een nieuwe soort voor aan te laten maken, en de waarneming is inmiddels goedgekeurd als Rivierkreeft onbekend.  Wie weet vind ik nog een levend exemplaar, dan kan ik die opsturen naar Naturalis.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Dat hier een nieuwe soort aanmaken is letterlijk 4 tellen, dus laat dat je vooral niet tegenhouden.. ;) Ik ben erg nieuwsgierig naar wat het blijkt te zijn. Kijken bij die vijver is zeker een goed idee, misschien in overleg met bijv. Bram wat vuiken uitzetten eventueel?
Douwe van der Ploeg

tekenaar

Kreeften kan je vaak goed vinden door 's nachts met een zaklantaarn te in het water te schijnen. Ze zitten dan open en bloot.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Frank van de Putte

#12
Ik ben vanmiddag wezen kijken bij de visvijver in de buurt, gewapend met een schepnet, niks gevonden behalve garnalen en waterwantsjes...

Het is een hele grote vijver (+200m lang) met steile verharde (beton?) oevers vrijwel zonder begroeiing, troebel water, en ik vermoed redelijk diep.
Ik denk dat het lastig is om daar kreeften "op het zicht" te vinden, als ze al aanwezig zijn.

Ik zal een mailtje sturen naar de plaatselijke vissersclub, het is wel een populaire vislocatie, misschien dat zij daar wel eens een kreeft gevangen hebben.
En ik zal Bram Koese een berichtje sturen, ik geloof niet dat hij hier op het forum actief is. Wordt vervolgd.. :blink:

groetjes.
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Update; er blijkt daar in dezelfde straat al eens eerder een levende!, rondkruipende kreeft te zijn gezien, in een brandgang iets verderop, gevonden door een paar kinderen. Moet wel heel erg toevallig zijn als die niet afkomstig is van dezelfde locatie als dit dode exemplaar.

Ik denk dat ze inderdaad uit een tuinvijvertje zijn gekropen, in de (zeer) nabije omgeving, we weten alleen nog niet uit welke tuin, maar er wordt aan gewerkt  :blink:
Verder komen hier op Walcheren volgens mij helemaal geen rivierkreeften voor, ik heb er in elk geval nog nooit 1 gezien/gevonden.

Overigens weet ik niet wat je eigenlijk kunt doen tegen mensen die (exotische) rivierkreeften houden in een vijver, dat is volgens mij niet verboden, of wel? En het kan natuurlijk goed dat ze helemaal niet weten dat die kreeften gewoon weg kunnen lopen, en zich niet bewust zijn van eventuele gevolgen.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Update; ik heb contact gehad met Menno Soes over deze kreeft, het is hoogstwaarschijnlijk  Procambarus fallax f. virginalis
Hij zal er een rapportje over schrijven, en ik had dit beestje nog steeds ergens liggen, dus dat kwam goed uit.

Wat wel opmerkelijk is aan deze soort, is dat er alleen vrouwtjes bekend zijn, die planten zich dus voor zonder enige mannelijke interventie.









Groetjes,

Frank van de Putte