Hoofdmenu

Cantharis

Gestart door jck, juni 28, 2014, 19:16:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Zou dit een C. fulvicollis kunnen zijn? Klein beestje, categorie 8-9mm.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85876946
Soldaatje (Cantharis) onbekend - Cantharis spec. gezien op 2014-06-22 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:


James

Arp

Citaat van: Arp op juni 25, 2014, 02:36:11 AM
... Het zal nigra (=thoracica (Olivier), =bicolor) zijn of flavilabris (=fulvicollis, =thoracica Redtenbacher).

Door al die synoniemen en vooral de dubbele benaming als thoracica is oude literatuur moeilijk te volgen of niet te vertrouwen en zijn "kenmerken" maar ten dele bruikbaar. Voor deze twee heb ik het tot nu toe gedistileerd tot het genitaal en de kleur van het achterlijf en ik heb er te weinig gezien om er zonder deze kenmerken wat mee te kunnen of om zeker te weten of bijvoorbeeld die achterlijfskleur niet toch variabel is.

Bovendien is hier nog een hele bizarre "figurata" waar ik me helemaal niks bij voor kan stellen (klopt dat wel?!?), maar dat kenmerk van die geluidssensoren op de antenne lijkt er toch op te duiden ...  :rolleye:  :rolleyes:  :-X

Kortom: Ik kan deze nog niet van foto.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Duidelijk, Arp - zijn de putjes net onder de bovenrand van de antenna hieronder wat je bedoelt ?

James

Arp

Dat zou zomaar kunnen James - leuk dat je die er herkenbaar op hebt  :duim:

Actiepuntje voor deze week: Uitzoeken hoe dat zit bij  nigra, flavilabris en lateralis
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Dank je, Arp - ik laat deze voorlopig als Cantharis spec staan.

James