Velduilen

Gestart door ijsseldelta, juni 15, 2014, 10:50:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

ijsseldelta

Het geheim houden van de waarnemingen (verborgen) van de velduilen die nu in Nederland aanwezig zijn om ze te "beschermen" heeft een averechts effect.Als de nesten niet gevonden worden en beschermd gaat het niet lukken.
Gooi al je waarnemingen open op Waarneming.nl, zodat mensen met tijd de nesten kunnen gaan zoeken,
groetcor

ijsseldelta

Morgen gaat het los dan worden alle weilanden die nog niet gemaaid zijn gemaaid .

HPM

Citaat van: ijsseldelta op juni 15, 2014, 10:50:34 AM

Het geheim houden van de waarnemingen (verborgen) van de velduilen die nu in Nederland aanwezig zijn om ze te "beschermen" heeft een averechts effect.Als de nesten niet gevonden worden en beschermd gaat het niet lukken.
Gooi al je waarnemingen open op Waarneming.nl, zodat mensen met tijd de nesten kunnen gaan zoeken,
groetcor

En dan dagelijks met vijftig man rond het nest om foto's te maken? Dat zal dan vast een groot succes worden.
Herman van der Meer

Justin Jansen

Wat heeft meer kans Herman, een nest met 50 fotograven eromheen of een maaibalk?
M.v.g., Justin Jansen


Oenanthe

#4
Allebei geen kans denk ik. Maar de oproep van Cor is een slag in de lucht. Alles openbaar maken en dan maar hopen dat mensen naar de nesten gaan zoeken. Wie, dat weet Cor niet. Ik ook niet trouwens. En over de betrokken boeren, die op zijn minst ingelicht moeten worden, geen woord. Zo werkt het niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Justin Jansen op juni 15, 2014, 13:02:49 PM

Wat heeft meer kans Herman, een nest met 50 fotograven eromheen dan een maaibalk?

Aannemende dat het maaien niet te vroeg gebeurt denk ik dat dat ze dan meer kans op succes hebben.
Vergeet ook  niet dat als het om hooiland gaat er tóch wel gemaaid zal worden.
Het voordeel van veel toeloop is dat dat maaien waarschijnlijk geen kwaad kan, omdat er niets te slopen valt.

Hoe dan ook vind ik het onzinnig om te stellen dat verbergen een averechts effect heeft.
Als nestbescherming bij weidevogels kan moet het zeker bij zo'n soort ook kunnen. Behalve de landgebruiker is daar maar een oplettende persoon voor nodig.
Herman van der Meer

hiskodevries

Gelukkig gaat Cor hier niet over en worden de bewuste combinaties gebied en Velduil verborgen maar wel gedeeld met werkgroep grauwe kiekendief
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 15, 2014, 13:38:20 PM

Gelukkig gaat Cor hier niet over en worden de bewuste combinaties gebied en Velduil verborgen maar wel gedeeld met werkgroep grauwe kiekendief

Als de combinatie bekend is lijkt mij dat een uitstekende manier.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Paul Berghuis

Met vriendelijke groet,

Paul Berghuis

HPM

Herman van der Meer


Merel

Je foto's zijn prachtig maar je conclusie is een beetje kort door de bocht. Dat de locaties niet kenbaar worden gemaakt aan natuurfotografen wil niet zeggen dat de bescherming waardeloos en niet aanwezig is. Wat denk je dat er kan gebeuren als de locaties van broedende zeldzaamheden wel openbaar zijn? Hoeveel verzamelaars, fotografen en roofvogelhaters er wel niet op af kunnen komen? En hoewel de boeren waar jij contact mee hebt, blijkbaar wel interesse hebben, is dat hier in Friesland toch behoorlijk anders. Het gaat al fout met grutto nesten, waar de Friezen zo trots op zijn, laat staan met velduilen.
Ik vind dat je wel iets langer mag nadenken voordat je schrijft dat het systeem van Waarneming.nl niet deugt.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ijsseldelta

beste merel,


Bescherming van velduilen vraagt een iets andere aanpak dan bij de grutto, velduilen laten zich niet zo makkelijk spotten, dus elke waarneming in het broedseizoen is van belang voor de bescherming.
Mensen die tijd hebben om te gaan zoeken en posten zullen toch moeten weten dat er een velduil gezien is. Wordt er niet beschermd dan gaat het zeker m
Ik denk trouwens niet dat langer nadenken werkt, denk ik maar zo ;)




groet
cor