Aceria gallen?

Gestart door jck, juni 14, 2014, 07:12:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Zou dit kloppen? Gevonden op esdoorn.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85459110
onzeker Esdoornhoornmijt - Aceria macrorhyncha gezien op 2014-06-01 Apeldoorn - De Maten - Eglantier
Foto's:




James

fluitenier

Dag James,

als de waardplant Gewone esdoorn was komen 2 soorten galmijten (Eriophyidae) in aanmerking als galveroorzaker:

- Esdoornknobbelmijt (Aceria cephalonea) en (inderdaad)
- Esdoornhoornmijt (Aceria macrorhyncha)

Hier op het forum zijn enkele ervaringsdeskundigen actief die wellicht met meer zekerheid kunnen kiezen tussen de 2 soorten.



Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

jck

Oke, dank je wel.

James

henkjanvdkolk

Dit blijf ik een lastig soortduo vinden. Als kenmerken kijk ik meestal naar de vorm en de dichtheid, kenmerken die in het gallenboek vermeld worden. Staan de gallen dicht op elkaar en zijn het vooral afgeronde knobbels (kogelvormig), dan Esdoornknobbelmijt (A. cephalonea). Staan de gallen meer verspreid over het blad en zijn de meeste 'hoornachtig' (meer langgerekt en iets spitser aan de bovenkant), dan Esdoornhoornmijt (A. macrorhyncha). Er zijn alleen allerlei tussenvormen, en er bestaan bijvoorbeeld ook grote harige gallen die ook door de Esdoornknobbelmijt veroorzaakt zouden worden.


Ik zou dit met enige voorzichtigheid, vooral op basis van de langgerekte gallen, Esdoornhoornmijt noemen.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

jck

Dit zijn maar kleine stukjes van de oorspronkelijke foto's - zou het helpen als ik de hele foto plaats om de dichtheid beter te kunnen beoordelen?

James