Carpocorissen

Gestart door Markabout, juni 02, 2014, 12:12:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Markabout

Goeiemiddag,

zit ik juist als ik nr 1 Carpocoris fuscispinus noem
en nr 2 en 3 Carpocoris purpureipennis ?
of zijn ze alle drie purpureipennis ?
(eveneens in Tunesiƫ)

Met dank !



Mark

Arp

#1
Ze zijn allemaal fuscispinus-achtig.

Probleem: In 2007 ofzo hebben Ribes et al. na uitgebreid onderzoek aan heel veel exemplaren uit een groot verspreidingsgebied Carpocoris mediterraneus (met twee ondersoorten: C.m. atlanticus en C.m. mediterraneus) gesynoniemiseerd met fuscispinus. Een aantal Franse en Italiaans wantesenweters waren het daar niet mee eens en hebben doelgericht naar mogelijkheden gezocht om te bewijzen dat het toch goede soorten zijn, o.a. met DNA-technieken. Ik meen dat dit vorig jaar (ofzo) in een publicatie heeft geresulteerd die mediterraneus weer in ere hersteld.

Ik kan niet overzien hoe degelijk dat onderzoek was. DNA-technieken geven niet altijd betrouwbare resultaten en je kunt in principe min of meer aan de interpretatie draaien totdat je het gewenste resultaat hebt. Let op: Ik zeg niet dat dit hier gebeurd is, maar dat ik het niet goed in kan schatten - dat is wat anders(!)

Stand van zake is in elk geval dat mediterraneus dus weer geldig is (zolang hun publicatie niet weerlegd wordt, of er meer soorten worden gedefinieerd o.i.d.).

Als het tussen fuscispinus en mediterraneus atlanticus gaat (C.m.m. valt imho sowieso af), dan vind ik deze op habitus veel meer op fuscispinus lijken dan op de beesten die door de Fransen doorgaans als C.m.a. worden bestempeld, maar anderzijds weet ik ook niet of de "echte" fuscispinus (s.str.) ueberhaupt in Tunesie voorkomt volgens die laatste publicatie. Strikt genomen denk ik dat ze, als je twee soorten wilt erkennen, ook helemaal niet uit elkaar te houden zijn van foto en zelfs onder binoc morfologisch waarschijnlijk niet (anders hadden Ribes et al. er geen synoniem van gemaakt). Op het Franse forum worden ze ondertussen weldegelijk van foto op naam gebracht, dus er zijn duidelijk mensen met een andere mening, c.q. met betere soortkennis ofzo.

Op waarneming/observado zijn ze geloof ik momenteel nog samen als fuscispinus vertegenwoordigd (zie het bij de huidige stand van zaken maar als een "fuscispinus s.l." dan), dus je kunt ze in elk geval voorlopig onder die naam kwijt, als het een van beide is.

Tot zover fuscispinus vs.mediterraneus. Zijn we er dan? Nee, want ik weet domweg niet of er in Tunesie nog meer Carpocoris-soorten rondstappen. Even diep uit m'n achterhoofd moet er minimaal nog eentje zijn, maar ik meen ook dat die niet met fuscispinus te verwarren is. Maar dat moet ik dus beter nakijken (al heb ik daar eigenlijk de literatuur niet voor) of iemand anders moet het kunnen ophoesten.

Wat mij betreft dus even parkeren als fuscispinus onzeker.

P.S. In dit topic vind je alle relevante links/publicaties.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

bedankt Arp !  :blink:
was me er niet van bewust dat sommige mensen zich zoooveeeel voor wantsen interesseren !!
Mark

Arp

Ha Mark,

Ik heb de betreffende publicaties nog even (opnieuw) doorgelezen. Het eerherstel van mediterraneus lijkt voor zover ik het kan beoordelen (en dat is dus niet ver!) redelijk goed doorwrocht, wat mij betreft goed genoeg om dit voorlopig maar weer als stand van zaken te accepteren, maar ik ben wel benieuwd naar de mening van mensen die er meer kijk op hebben. (Berend?)

Over Tunesie wordt met geen woord gerept, maar gezien de algemene tendens voor de gepresenteerde verspreiding van de soorten zou je voor Noord-Afrika dan moeten aannemen dat het allemaal C. m. atlanticus moet zijn. Dat is wel grappig, want ik vind jouw beesten dus van deze afstand veel meer in het beeld passen wat ik voor fuscispinus s.str. heb.

Daarom de vraag of je mij eventueel alle originelen van deze fotosessie zou kunnen sturen - ik ben erg benieuwd waar ik op uit zou komen als ik probeer om die volgens de morfologische kenmerken (halsschild) van Lupoli et al. op naam te brengen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

Dag Arp,

ik vrees dat ik je niet volledig begrijp: de foto's in deze sessie ZIJN de "originelen" zoals ze op mijn pc staan ...
of moet ik ze op een andere manier doorsturen?
Mark

Markabout

neen, inderdaad, die foto's worden waarschijnlijk gecomprimeerd in serving.com
hoe stuur ik ze dan ongecomprimeerd op ?
Mark

Arp

Als bijlage in een email? Je hebt een PBtje :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

Mark

Arp

Dank  :duim:  ik ga straks puzzelen, moet nu wat anders doen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Voor zover de foto's uit een hoek zijn dat ik er wat mee kan, komt de halsschildvorm toch meer overeen met wat Lupoli et al. voor mediterraneus definiƫren. Opvallend. Ik laat me dus toch teveel door de kleur leiden (geen zwarte vlekken op schildje etc). Jouw beest uit 2012 (bij de toegestuurde foto's) is wat dat betreft veel meer een "typische" mediterraneus.

@Berend: Wat zeg jij? Op observado mediterraneus weer uit de synoniemie halen, of heb je nog bedenkingen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Okay, na overleg met Berend heb ik op observado Carpocoris mediterraneus uit de synoniemie met fuscispinus gehaald en meteen maar even een notitie in de soortinfo geplaatst.

Je kunt de waarnemingen dus weer als mediterraneus invoeren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

Eind van een lang verhaal, mooi Arp !
Mark