Hoofdmenu

Welke kever is dit?

Gestart door A Kreffer, mei 25, 2014, 23:09:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84841020
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-05-23 Den Helder - De Linie
Foto's:




bij voorbaat dank Anja Kreffer

Arp

Oedemera lurida of virescens - ik durf die twee nog niet van foto (=> Oedemera spec.)

Afmeting erbij is altijd handig ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Enig idee hoe erg t plantje waarop ze zitten van belang is bij deze, Arp? Heb al meerdere langs zien komen op boterbloem, en zelf ook eentje daarvan verzameld (die ik nog wel verder moet bekijken).
Douwe van der Ploeg

A Kreffer

Dank voor jullie reactie, Arp, Douwe

Voor een idee van de grootte voeg ik fotoos bij, waar de kever gezelschap heeft van Kleine parelmot , helaas ook een variabel dier: 6-9 mm. Die motjes waren met vele te zien op meerdere boterbloemen.

Groet, Anja

jan cuppen

Oedemera´s zitten op van alles en nog wat, dat is geen enkele aanwijzing op soortsniveau. Ze zijn wel te determineren zonder genitaal/onderzoek, maar dat is vanaf foto een hachelijke zaak. Mannelijke genitalen van lurida en virescens zijn duidelijk verschillend.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#5
Hallo samen,

In onze regio wordt voor virescens doorgaans een 8-11mm gegeven en voor lurida een 5-7mm, maar ik heb info uit Zuid-Europa dat lurida daar ook groter zou kunnen worden (tot 9mm?).
De mannetjes van virescens hebben heel iets (meer) verdikte dijen dan de mannetjes lurida. Een nauwkeurig gemeten mannetje van (9+mm) met herkenbaar iets verdikte dijen zou je van foto als virescens kunnen benoemen. Voor de rest is het (voor mij voorlopig) allemaal onzeker. 

Hier zou je dus op basis van een "ingeschatte" afmeting wat kunnen gaan gokken en er dan misschien eerder een onzekere lurida dan een onzekere virescens van kunnen maken - of het bij Oedemera spec. laten en hopen dat er nog eens iemand met een bruikbaar fotokenmerk op de proppen komt.

Zie bijvoorbeeld ook hier of hier en de links in dat laatste berichtje.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)