Platvlieg, veerluis...

Gestart door Herman Bouman, juni 18, 2007, 17:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman Bouman

Beste,
Tijdens het ringen van vogels (andere hobby) wordt ik wel eens belaagd door een soort vlieg die onder de veren van een vogel leeft. Vooral vogelsoorten zoals lijsters, merel of sperwers zijn vaste prik om belaagd te worden. Bij het nest van een sperwer is het helemaal standaard, veel prooiresten enz (reden??).

De vlieg is donker tot zwart gekleurd en erg plat van vorm. Niet simpel weg te verjagen en kruipt direct overal in en onder (erg taai). Grote als een normale "standaard" huisvlieg, iets groter. Vliegt weinig en kruipt veel. Ik noem het platvliegen, andere noemen het veerluis??

Wie weet welke soort ik bedoel?

Herman

henkvanwoerden

Hallo Herman,

Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb, maar ik denk aan een van de 11 in Nederland voorkomende luisvliegen (Hippoboscidae) Er zijn vertegenwoordigers die parasiteren op de vleermuis, op herten, schapen enz. Respectievelijk de vleermuisluisvlieg, hertenluisvlieg enz. Er is ook een vogelluisvlieg, de Pseudolynchia canariensis. Deze is ca. 10 mm lang en overwegend zwart. Zoeken op Google of je hem herkent.

Succes,

Groet, Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

t-vinkie

Hoi Herman ik heb ook vogels en werk in een dierenspeciaalzaak wat ik wel weet is dat de zwarte vogel luis steeds meer voorkomt maar volgens mij is deze niet zo groot als jij beschrijft.
Laat nog ff weten als je weet om welke soort het bij jou gaat Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

Herman Bouman

Henk, Frits ea,
Het is waarschijnlijk de vogelluisvlieg (Pseudolynchia canariensis). De afbeeldingen op google geven geen 100 % uitsluitsel maar de pootvorm lijkt wel heel erg op de vliegen die mij altijd belagen. Heren bedankt
Mocht ik ooit een exemplaar op de foto krijgen dan post ik hem wel op het forum.

Herman