mooi coconnetje

Gestart door cyprio, mei 07, 2014, 20:17:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

cyprio

Maar waarvan is dit? Heb echt geen idee. Vond het vandaag tussen mijn rupsen kweek van de Grote wintervlinder.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Arp

Sluipwespcocon van larve uit een geparasiteerde rups. Voor zover ik weet, en dat is beslist niet ver, zou het een wesp uit de onderfamilie Campopleginae moeten zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cyprio

Dank je wel Arp. Heb het nog bewaard, dus zal het zeker uitkweken. Laat het hier wel weer weten....als ik er een foto van kan maken, voordat het wegvliegt.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

John Bouwmans

Herinner me dat Arp zelf laatst ook zo'n cocon in dit topic had. Heb er zelf ook 2 gehad, dit topic 2012 en dit topic 2013.  Misschien dat je met de links uit die topics nog wat verder komt. Ben benieuwd naar het kweekresultaat.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

cyprio

De sluipwespjes zijn 22 mei uitgekomen. Getracht foto's te maken. Moest wel snel anders vlogen ze weg.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

John Bouwmans

Leuk! Had je 2 cocons of zijn er 2 wespjes uit één cocon geslopen? Dacht dat het altijd één-persoonscocons waren eigenlijk.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

cyprio

Het waren er twee. Had uiteindelijk nog een gevonden (zie foto)
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Arp

Ha Anneke,

Gefeliciteerd met de geboorte - mooie kindjes ;D En niet gehyperparatiseerd dus, maar gewoon de eerste parasiet.  Campopleginae zal wel kloppen dan, maar ik kan ze niet op naam brengen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)